Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Stijgende prijzen, hoe ga je daar als ondernemer mee om?
Dat alles duurder wordt is niet vreemd. Inflatie hoort er nou eenmaal bij. Maar de prijsstijgingen die we op dit moment zien, in vrijwel alle segmenten, zijn extreem en vragen om een andere kijk op ondernemen.
Het maakt niet uit in welke branche of sector je actief bent: overal stijgen de prijzen. Het makkelijkste zou natuurlijk zijn om de hogere kosten van je grondstoffen of je hogere kostprijs direct door te berekenen aan je klant, maar helaas biedt dat niet altijd uitkomst. In deze situatie is het belangrijk dat je als ondernemer goed kijkt naar alle facetten van je bedrijf: waar liggen de mogelijkheden? Welke keuzes maak je op korte termijn en welke op lange termijn?
Het is ondertussen bijna een klassieker: de bakker die zijn croissants niet duurder wilde maken, maar wél de gestegen grondstofprijzen wilden compenseren. Resultaat: de croissant werden kleiner, de verkoopprijs bleef hetzelfde. Je kunt hier een mening over hebben, zowel positief als negatief, maar wat ik vooral zie is een ondernemer die zijn ogen openhoudt en scherp blijft.
Maar wat voor de ene ondernemer wel werkt, is voor een ander niet mogelijk. Zo hoorde ik laatst van een ondernemer dat hij vorig jaar een super mooi contract afgesloten had: in 2022 mag hij iedere maand een x-aantal producten leveren voor een vaste prijs. Bij het afsluiten van het contract was het feest, want met dit contract hadden zij een mooie stabiele basis voor 2022 neergelegd. Wat zij natuurlijk niet konden voorzien was dat de grondstofprijzen zo enorm zouden stijgen, dat hun kostprijs ondertussen bijna verdubbeld is en ze dus met verlies zouden moeten leveren.
Je leest het goed ‘zouden moeten leveren’. Want wat deze ondernemer heel goed heeft gedaan, is de communicatie met de opdrachtgever open en transparant houden. Hij heeft zich kwetsbaar opgesteld en heeft de klant inzicht gegeven in de feiten met daarbij de vraag wat er mogelijk is om de samenwerking voor beide partijen interessant te houden. Zijn klant toonde begrip, ze hebben samen de afspraak opengebroken en de prijzen herzien. Beide partijen voelen zich hier goed bij, er is wederzijds begrip en naar mijn mening een heel sterke basis voor een samenwerking op lange termijn.
Behalve een open communicatie met je afnemer zijn er natuurlijk meer mogelijkheden om de stijgende prijzen (enigszins) de baas te blijven:
Geldigheidsduur offertesGeef je offertes een korte(re) geldigheidsduur. Waar je voorheen offertes uitbracht met een geldigheidsduur van misschien wel 3 maanden, is het nu verstandiger om ze een geldigheidsduur van 1 maand of misschien zelfs maar 2 weken mee te geven.
Voorraad neerleggenHeb je de verwachting dat de grondstofprijzen nog veel meer gaan stijgen? Dan is het wellicht interessant om nu meer voorraad neer te leggen. Waar voorraad voorheen meestal alleen maar geld kostte, kan het je nu geld opleveren. Het blijft echter wel speculeren.
Kostprijs herzienPlan meer frequent een moment in om je kostprijs te herzien. Dit raden wij vooral aan bij ondernemers waar de hoogste kostenstijgingen zitten, bijvoorbeeld in de transportsector die te maken heeft met de stijgende dieselprijzen. Bekijk minimaal wekelijks of je kostprijs nog wel hanteerbaar is. Bijvoorbeeld met behulp van een rekenmodel.
Herzien van vaste prijsafsprakenHet is lastig, maar zeker niet onmogelijk, om vaste prijsafspraken te herzien. Bij bijzondere oorzaken, zoals de oorlog in Oekraïne en corona, is het mogelijk om nieuwe overeenkomsten op te stellen. Dit kan niet eenzijdig, beide partijen moeten akkoord gaan. Ook hierbij is een goede communicatie met je klant onmisbaar.
Behalve kijken naar je kostprijs en verkoopprijs, is het ook goed om meer frequent naar je cijfers te kijken en daarop in te spelen. Veel MKB-bedrijven kijken één keer per jaar, bij het presenteren van de jaarrekening, goed naar hun cijfers. In de huidige situatie kan het zeker lonen om vaker goed naar je cijfers te kijken: hoe sta je ervoor? Moeten de verwachte resultaten bijgesteld worden? Als je verwacht dat je resultaat een stuk lager gaat zijn dan voorgaande jaren, dan is het wellicht interessant om dat ook al door te voeren in je voorlopige aanslagen. Per maand ga je dan minder betalen, waarmee je je liquiditeit optimaliseert.
Besparen kan op allerlei gebieden. Zo zou je ervoor kunnen kiezen om je administratie (deels) te automatiseren. Dit bespaart tijd en dus kosten. Ook op personeelsgebied kun je besparen. Veel ondernemers zien de arbeidsmarkt op dit moment als onmogelijk, maar als je net even wat anders kijkt zijn er juist ook veel kansen. Laat je inspireren door de inzichten van mijn collega’s in deze artikelen:
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw onderneming om deze tijden van enorme kostenstijgingen en krapte op de arbeidsmarkt goed door te komen? Of hoe het (deels) automatiseren van je administratie jou kan helpen? Neem gerust contact met me op, ik denk graag met je mee!
Marieke Gooiker, junior assistent accountant AAt 06 8217 6963e mariekegooiker@stolwijkphilipsen.nl
Actueel
Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
Het jaar van Joost Kelderman: duurzaamheid, inspiratiebronnen, ontwikkelingen en meer
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
De Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! De ‘Special Lonen 2025’ is een complete gids met alle relevante informatie die je nodig hebt als werkgever of HR-professional. Dit handige naslagwerk bevat de meest recente cijfers en wet- en regelgeving, zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. Het biedt ook inzicht […]
Het ministerie van Economische Zaken heeft 5 ‘best practices’ en 10 andere praktijkvoorbeelden van CSRD-rapportage in een rapport laten bundelen. Dit ter inspiratie voor hen die nog moeten of willen beginnen met hun CSRD-reis of gaan voor verdere verbetering. Ontdek de voorbeelden en CSRD-lessen. Grote beursgenoteerde ondernemingen met meer dan 500 medewerkers moeten met ingang […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk