Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Stijgende prijzen, hoe ga je daar als ondernemer mee om?
Dat alles duurder wordt is niet vreemd. Inflatie hoort er nou eenmaal bij. Maar de prijsstijgingen die we op dit moment zien, in vrijwel alle segmenten, zijn extreem en vragen om een andere kijk op ondernemen.
Het maakt niet uit in welke branche of sector je actief bent: overal stijgen de prijzen. Het makkelijkste zou natuurlijk zijn om de hogere kosten van je grondstoffen of je hogere kostprijs direct door te berekenen aan je klant, maar helaas biedt dat niet altijd uitkomst. In deze situatie is het belangrijk dat je als ondernemer goed kijkt naar alle facetten van je bedrijf: waar liggen de mogelijkheden? Welke keuzes maak je op korte termijn en welke op lange termijn?
Het is ondertussen bijna een klassieker: de bakker die zijn croissants niet duurder wilde maken, maar wél de gestegen grondstofprijzen wilden compenseren. Resultaat: de croissant werden kleiner, de verkoopprijs bleef hetzelfde. Je kunt hier een mening over hebben, zowel positief als negatief, maar wat ik vooral zie is een ondernemer die zijn ogen openhoudt en scherp blijft.
Maar wat voor de ene ondernemer wel werkt, is voor een ander niet mogelijk. Zo hoorde ik laatst van een ondernemer dat hij vorig jaar een super mooi contract afgesloten had: in 2022 mag hij iedere maand een x-aantal producten leveren voor een vaste prijs. Bij het afsluiten van het contract was het feest, want met dit contract hadden zij een mooie stabiele basis voor 2022 neergelegd. Wat zij natuurlijk niet konden voorzien was dat de grondstofprijzen zo enorm zouden stijgen, dat hun kostprijs ondertussen bijna verdubbeld is en ze dus met verlies zouden moeten leveren.
Je leest het goed ‘zouden moeten leveren’. Want wat deze ondernemer heel goed heeft gedaan, is de communicatie met de opdrachtgever open en transparant houden. Hij heeft zich kwetsbaar opgesteld en heeft de klant inzicht gegeven in de feiten met daarbij de vraag wat er mogelijk is om de samenwerking voor beide partijen interessant te houden. Zijn klant toonde begrip, ze hebben samen de afspraak opengebroken en de prijzen herzien. Beide partijen voelen zich hier goed bij, er is wederzijds begrip en naar mijn mening een heel sterke basis voor een samenwerking op lange termijn.
Behalve een open communicatie met je afnemer zijn er natuurlijk meer mogelijkheden om de stijgende prijzen (enigszins) de baas te blijven:
Geldigheidsduur offertesGeef je offertes een korte(re) geldigheidsduur. Waar je voorheen offertes uitbracht met een geldigheidsduur van misschien wel 3 maanden, is het nu verstandiger om ze een geldigheidsduur van 1 maand of misschien zelfs maar 2 weken mee te geven.
Voorraad neerleggenHeb je de verwachting dat de grondstofprijzen nog veel meer gaan stijgen? Dan is het wellicht interessant om nu meer voorraad neer te leggen. Waar voorraad voorheen meestal alleen maar geld kostte, kan het je nu geld opleveren. Het blijft echter wel speculeren.
Kostprijs herzienPlan meer frequent een moment in om je kostprijs te herzien. Dit raden wij vooral aan bij ondernemers waar de hoogste kostenstijgingen zitten, bijvoorbeeld in de transportsector die te maken heeft met de stijgende dieselprijzen. Bekijk minimaal wekelijks of je kostprijs nog wel hanteerbaar is. Bijvoorbeeld met behulp van een rekenmodel.
Herzien van vaste prijsafsprakenHet is lastig, maar zeker niet onmogelijk, om vaste prijsafspraken te herzien. Bij bijzondere oorzaken, zoals de oorlog in Oekraïne en corona, is het mogelijk om nieuwe overeenkomsten op te stellen. Dit kan niet eenzijdig, beide partijen moeten akkoord gaan. Ook hierbij is een goede communicatie met je klant onmisbaar.
Behalve kijken naar je kostprijs en verkoopprijs, is het ook goed om meer frequent naar je cijfers te kijken en daarop in te spelen. Veel MKB-bedrijven kijken één keer per jaar, bij het presenteren van de jaarrekening, goed naar hun cijfers. In de huidige situatie kan het zeker lonen om vaker goed naar je cijfers te kijken: hoe sta je ervoor? Moeten de verwachte resultaten bijgesteld worden? Als je verwacht dat je resultaat een stuk lager gaat zijn dan voorgaande jaren, dan is het wellicht interessant om dat ook al door te voeren in je voorlopige aanslagen. Per maand ga je dan minder betalen, waarmee je je liquiditeit optimaliseert.
Besparen kan op allerlei gebieden. Zo zou je ervoor kunnen kiezen om je administratie (deels) te automatiseren. Dit bespaart tijd en dus kosten. Ook op personeelsgebied kun je besparen. Veel ondernemers zien de arbeidsmarkt op dit moment als onmogelijk, maar als je net even wat anders kijkt zijn er juist ook veel kansen. Laat je inspireren door de inzichten van mijn collega’s in deze artikelen:
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw onderneming om deze tijden van enorme kostenstijgingen en krapte op de arbeidsmarkt goed door te komen? Of hoe het (deels) automatiseren van je administratie jou kan helpen? Neem gerust contact met me op, ik denk graag met je mee!
Marieke Gooiker, junior assistent accountant AAt 06 8217 6963e mariekegooiker@stolwijkphilipsen.nl
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk