Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / SEBA: Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s
Vanaf 15 maart 2021 treedt de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) in werking. Het doel van de subsidieregeling is dat bedrijven sneller overgaan tot aanschaf of lease van schone bestelauto’s.
Het subsidiebudget van deze regeling kent jaarlijks een maximum, vandaar dat het raadzaam is om komende tijd al na te gaan of en in hoeverre jouw organisatie gebruik wil en kan maken van deze subsidie. Zo kan je bij opening van het loket de subsidie meteen aanvragen.
De subsidie bedraagt 10% van de nieuwprijs van de bestelbus met een maximum van € 5.000. De voorwaarden van de regeling worden gesplitst in “voertuig technische- en juridische voorwaarden”. Deze kun je nalezen op de site van het RVO.
Daarnaast moet het gaan om nieuwe bedrijfsauto’s. De definitie hiervan is (ook) te vinden op de site van het RVO. Ook moet het voertuig tenminste 3 jaar, ononderbroken, op naam staan van de subsidieontvanger en moet je gedurende een periode van tenminste 3 jaar de documenten van de aanvraag bewaren.
Het RVO heeft een lijst met voertuigen gepubliceerd die in ieder geval in aanmerking komen voor de SEBA subsidie.
De aanschaf van emissieloze bedrijfsauto’s, laadpalen en/of watertankstation komen mogelijk ook in aanmerking voor de MIA en/of de Baangerelateerde Investeringskorting (BIK).
De mix van deze regelingen maakt dat de investering in emissieloze bedrijfsauto’s sneller terugverdiend kunnen worden.
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) loopt van 15 maart 2021 tot en met 31 december 2025.
Wil je meer informatie over één of meerdere van deze regelingen? Onze adviseurs staan voor je klaar. Je kunt ze telefonisch of per mail bereiken.
Actueel
Gebruikelijk loon dga: wat als collega-dga de ‘meestverdienende werknemer’ is?
Zelfstandig afschrijven op zonnepanelen of niet?
Doorwerken na AOW-leeftijd: dit moet je weten over de aangifte loonheffingen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als dga van een bv moet je jaarlijks een gebruikelijk loon uit je bv opnemen; een zakelijk salaris ontvangen. Een van de manieren om de hoogte van dat zakelijke salaris vast te stellen is om aan te sluiten op het loon van de meestverdienende werknemer. Maar wat als een collega met zijn gebruikelijk loon dga […]
Steeds meer ondernemers en organisaties investeren in zonnepanelen. Goed voor milieu én de energierekening. Maar mag je de kosten van zonnepanelen nou wel of niet zelfstandig afschrijven? Het antwoord hangt af van hoe de installatie wordt aangemerkt voor de belasting: als zelfstandig bedrijfsmiddel of als onderdeel van het gebouw. Dat zit zo. Wat zijn de […]
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk