Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Werkplekonderzoek: zowel preventief als curatief
Een werkplekonderzoek wordt vaak ingezet om een computerwerkplek te bekijken: zijn het bureau en de bureaustoel goed afgesteld en hoe is de totale indeling van de werkplek. Maar, een écht werkplekonderzoek is meer dan alleen kijken naar de facilitaire zaken. Een goed onderzoek van de werkplek is een professioneel en geïntegreerd onderdeel van het bedrijfsbeleid, inclusief passend advies.
Een werkplekonderzoek en -advies kan worden ingezet om klachten en verzuim te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende situaties:
Een preventief werkplekonderzoek en advies kan zowel op individueel als op groepsniveau plaatvinden. Op individueel niveau wordt er met name gekeken naar de persoonlijke instellingen. Een onderzoek op groeps- of afdelingsniveau wordt vaak ingezet als meerdere werknemers problemen ervaren tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden.
Een onderzoek op afdelingsniveau kan ook aanleiding zijn om het onderzoek op individueel niveau te specificeren. Het advies gaat uiteindelijk verder dan alleen het aanpassen van de werkplek, het kan ook knelpunten uit de beleidsvoering, werkwijze of beleid aan het licht brengen.
Indien een werknemer verzuimt als gevolg van klachten kan een werkplekonderzoek en -advies worden ingezet, curatief dus. Deze situatie is altijd complexer, gezien klachten een voorgeschiedenis hebben. Bij dit type werkplekonderzoek wordt onderzocht of er een relatie is tussen de klachten en de werkzaamheden of dat we misschien wel breder moeten kijken. Geen enkele situatie is hetzelfde en soms blijkt dat de klachten niet worden veroorzaakt door de werkzaamheden of de werkwijze, maar juist uit activiteiten buiten het werk.
Op individueel niveau is er dan ook aandacht voor de totale dagbesteding, inclusief privétijd, om het daadwerkelijke pijnpunt aan het licht te krijgen. Dit kan in bepaalde situaties ook in samenspraak met de bedrijfsarts zijn.
Iedere situatie vraagt om een eigen aanpak, maar grofweg kun je stellen dat een werkplekonderzoek bestaat uit:
Al bovenstaande punten, inclusief adviezen, komen terug in de rapportage van het werkplekonderzoek. Maar daarmee zijn we nog niet klaar: vier tot zes weken na het onderzoek hebben we nogmaals contact om te evalueren wat de veranderingen naar aanleiding van het onderzoek gebracht hebben.
Een werkplekonderzoek omvat dus meer dan alleen het aanpassen van de werkplek volgens de basis instelregels. Wij kijken verder dan deze standaard instelregels van een werkplek, omdat iedere situatie nu eenmaal anders is. Onze werkplekadviseur heeft oog en aandacht voor persoonlijke eigenschappen en legt de focus op de mens en zijn gewoontes. Zo kan een kleine investering voor een werkplekonderzoek hoge verzuimkosten reduceren of zelfs voorkomen.
Wil jij meer weten over het inzetten van een werkplekadviseur? Neem dan contact op met onze collega Ricardo Tesink, specialist op het gebied van werkplekonderzoek.
Actueel
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk