Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Loket subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s 23 april open
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar.
De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s geldt voor nieuwe emissieloze elektrische bedrijfsauto’s:
De hoogte van de subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s is afhankelijk van de autocategorie en je bedrijfsomvang, maar altijd maximaal € 5.000.
Met de Mkb-toets van de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) zie je snel of jouw onderneming wordt aangemerkt als klein, middelgroot of groot.
De SEBA kent voorwaarden, die verschillen per voertuigcategorie. Belangrijk is onder meer dat je op het moment van aanvragen van de SEBA nog geen definitieve koop- of financial leaseovereenkomst hebt afgesloten. Je vraagt dus éérst de SEBA aan.
Neem in de order of in het (voorlopig) koopcontract van jouw aan te schaffen elektrische bedrijfsauto op, dat de order pas definitief wordt nadat de SEBA is aangevraagd of toegewezen.
Mogelijk heb je naast subsidie van de SEBA ook recht op belastingvoordeel via de MIA. Je elektrische bedrijfsauto moet dan op de Milieulijst 2024 staan. Let wel: De MIA wordt gekort als je gebruikmaakt van de SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s. Meer informatie over de MIA en de actuele Milieulijst vind je op de MIA/Vamil-pagina van de RVO.
Je kunt de SEBA online aanvragen van 23 april 7:00 uur tot en met 27 december 2024 12:00 uur via de SEBA-pagina van de RVO. Hiervoor heb je minimaal eHerkenning niveau 2+ nodig. In totaal is voor de SEBA € 30 miljoen beschikbaar en dit is het laatste jaar waarin deze subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bestaat. Wacht dus niet te lang met aanvragen.
Het kabinet heeft in de Voorjaarsnota 2024 een voorstel opgenomen om de korting op motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische bestelauto’s per 1 januari 2025 af te schaffen. Dit zou betekenen dat je vanaf dat moment veel meer mrb moet betalen dan nu. Dit voorstel moet nog wel door de Tweede en Eerste Kamer worden goedgekeurd.
Bron: SRA
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk