Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / INDUSTR_I4.0: Subsidie voor digitale transitie mkb in grensregio
Het kleinprojectenfonds INDUSTR_I4.0 is gestart. Met subsidiemogelijkheden voor adoptie en implementatie van digitale technologie om innovaties en de digitale transities van het mkb in de Duits-Nederlandse grensregio versnellen. Meer over het fonds en jouw mogelijkheden voor subsidie voor digitale transitie.
De afgelopen jaren zijn er grote stappen gezet op het gebied van de digitale transitie van de (maak)industrie, ook wel industrie 4.0 of Smart Industry genoemd. Uit onderzoek van de Radboud Universiteit blijkt echter dat slechts 15% van de mkb-ondernemers in de Duits-Nederlandse grensregio gebruikmaakt van geavanceerde industrie 4.0-technologie. Ook is vastgesteld dat veel van deze technologie in isolement wordt ontwikkeld en nauwelijks aansluiting vindt bij andere digitale technologieën. INDUSTR_I4.0 wil daar verandering in brengen.
INDUSTR_I4.0 loopt van 2024 tot en met 2027 en zet concrete stappen met het realiseren van 80 grensoverschrijdende digitale innovatieprojecten en 80 haalbaarheidsstudies. In totaal is 10 miljoen euro beschikbaar en men verwacht hiermee zo’n 200 mkb-ondernemers te kunnen steunen.
Vereiste voor steun is samenwerking tussen Nederlandse en Duitse partners en de focus moet liggen op ‘slimmer werken’ met digitalisering en toepassing van AI-haalbaarheidsprojecten. Je kunt een subsidieaanvraag indienen voor haalbaarheidsstudies en innovatieprojecten tot 100.00 euro per project. Aanvragen kan online via de website van INDUSTR_I4.0. Ook vind je daar meer informatie over het fonds en de voorwaarden.
Het kleinprojectfonds INDUSTR_I4.0 wordt uitgevoerd in het kader van het Interreg VI-programma Deutschland-Nederland en wordt medegefinancierd door de Europese Unie, het MWIKE NRW, het Niedersächsisches Ministerium für Bundes-und Europaangelegenheiten und Regionale Entwicklung, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de provincies Fryslân, Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg. De uitvoering van de subsidie voor digitale transitie is in handen van: NOM/TCNN, BOM, LIOF, Emsland GmbH, FH Munster/TAFH, HS Niederrhein, WIR4/MCC en Oost NL.
Bron: INDUSTR_I4.0
Actueel
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Schade aan leaseauto onder werktijd: wie moet betalen?
Antwoord op vragen over schijnzelfstandigheid en handhaving
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen. Eind 2024 werd nog bekend dat de invoering van een nieuw box […]
Als een van jouw medewerkers onder werktijd schade rijdt aan zijn leaseauto, krijgt hij het eigen risico vaak doorberekend. Maar let op: dat mag alleen in geval van opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid. Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. […]
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk