Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten?
Als eerste is het van belang om vast te stellen of voor jouw werkruimte of kantoor aan huis sprake is van een fiscaal kwalificerende ruimte. Hiervoor moet je werkruimte voldoen aan het zelfstandigheids- en het inkomenscriterium.
Je werkruimte voldoet aan het zelfstandigheidscriterium als deze een zodanige zelfstandigheid bezit dat deze duidelijk te herkennen is. De werkruimte moet in ieder geval over een eigen ingang en over eigen sanitair beschikken. Dit komt erop neer dat de werkruimte ook aan een derde verhuurd zou kunnen worden.
Let op! Een werkplek in een woon-, slaap- of zolderkamer wordt in ieder geval níet als kwalificerende werkruimte aangemerkt. Een tot kantoor verbouwde garage met eigen ingang en sanitair kan dat wel zijn.
Je werkruimte of kantoor aan huis voldoet aan het inkomenscriterium als je jouw inkomen voor een groot deel in of vanuit deze ruimte verdient. Is dit je enige werkruimte, dan moet je jouw inkomen voor ten minste 30% in of vanuit deze ruimte verdienen. Heb je nog een andere werkruimte buiten je woning, dan moet je jouw inkomen voor ten minste 70% in of vanuit jouw werkruimte aan huis verdienen.
Voer je een eenmanszaak, vof of maatschap, dan moet je voor het bepalen van de fiscale winst onderscheid maken tussen zaken die je wel en niet voor je bedrijf gebruikt. Dit noemen we vermogensetikettering. Daarbij is het goed om je te beseffen dat jouw werkruimte thuis in de regel eigendom is van jou als natuurlijke persoon en dus niet van de eenmanszak, vof of maatschap.
Let op! Er bestaat een mogelijkheid om je werkruimte of kantoor aan huis aan te merken als ondernemingsvermogen. De werkruimte moet dan juridisch of bouwkundig splitsbaar zijn van de woning. Is de werkruimte niet splitsbaar, dan kun je ervoor kiezen om de hele woning (inclusief werkruimte) als ondernemingsvermogen aan te merken. Maar dan moet het wel zo zijn, dat ten tijde van verwerving van de woning ten minste 10% van de woning bestemd was om te worden gebruikt voor jouw bedrijf. In de overige gevallen vormt de werkruimte privévermogen.
De fiscale behandeling van jouw werkruimte is afhankelijk van de wijze waarop deze geëtiketteerd is: als privévermogen of als ondernemingsvermogen.
Ook als je minder dan 10% van je woning voor je bedrijf gebruikt, kun je de woning als ondernemingsvermogen aanmerken. Je moet dan aannemelijk kunnen maken dat de woning mede dienstbaar is aan het bedrijf. Bijvoorbeeld omdat er bij de aankoop sprake was van een koppelaankoop van het bedrijf en de woning, er vanuit de woning toezicht mogelijk is op het bedrijf of er een gemeenschappelijke toegangsweg is.
De kosten van een niet-kwalificerende werkruimte kun je niet van je winst aftrekken. Op deze werkruimte is de eigenwoningregeling van toepassing.
Let op! Is jouw werkruimte of kantoor aan huis een niet-kwalificerende werkruimte, dan kun je inrichtingskosten, zoals een bureau, ook niet aftrekken van de winst. Maar is er sprake van zakelijk gebruik, dan kun je hiervoor wel investeringsaftrek krijgen en de btw terugvragen als je zelf btw-belaste prestaties verricht.
Op een kwalificerende werkruimte is de eigenwoningregeling niet van toepassing. Dit betekent dat voor de bepaling van het eigenwoningforfait de werkruimte niet meetelt. Je moet dan de waarde van de werkruimte en het deel van de (hypothecaire) geldlening dat daarbij hoort, aangeven als bezitting en schuld in box 3. De kosten van de werkruimte mag je van de winst aftrekken. Deze aftrekpost is echter gemaximeerd op het voordeel dat je voor de werkruimte in box 3 moet aangeven. Deze aftrek is een percentage van de WOZ-waarde van de werkruimte; voor 2024 6,04%.
Daarnaast mag je de huurderslasten (kosten die normaal gesproken voor rekening van een huurder zouden komen) in aftrek brengen. Hierbij kun je denken aan energiekosten, kosten van de inboedelverzekering en kosten van klein onderhoud. Ook nu zijn de inrichtingskosten niet aftrekbaar, maar kun je hiervoor wel investeringsaftrek krijgen en de btw terugvragen.
Is jouw werkruimte aan huis als ondernemingsvermogen geëtiketteerd, dan kun je de kosten aftrekken van je winst. Jouw kantoor aan huis valt dan niet onder de eigenwoningregeling, maar wordt belast als onderdeel van je winst uit onderneming. Dit betekent dat voor de bepaling van het eigenwoningforfait de werkruimte niet meetelt en dat bijvoorbeeld een eventuele boekwinst bij verkoop belast is.
Is de hele woning (inclusief werkruimte) als ondernemingsvermogen geëtiketteerd, dan kun je alle kosten (met uitzondering van huurderslasten met betrekking tot het woondeel) aftrekken van je winst. Voor het privégebruik van de woning moet je overigens wel een bijtelling ter grootte van een bepaald percentage van de WOZ-waarde in aanmerking nemen. Voor de meeste woningen is dit in 2024 1,2%.
Bij een niet-kwalificerende werkruimte moet je daarbij uitgaan van de WOZ-waarde van de hele woning. Bij een kwalificerende werkruimte moet u uitgaan van de WOZ-waarde van de woning exclusief werkruimte. Bij gesplitste vermogensetikettering (woondeel privévermogen/bedrijfsdeel ondernemingsvermogen) is er geen bijtelling bij een kwalificerende werkruimte.
Als sprake is van een kantoor aan huis of andere werkruimte aan huis in een huurwoning, kun je een evenredig deel van de huur en de huurderslasten in aftrek brengen. Dit mits sprake is van een kwalificerende werkruimte.
Door een wetswijziging is het sinds 1 januari 2017 niet meer mogelijk om aftrek te krijgen voor een niet-kwalificerende werkruimte als je het huurrecht als ondernemingsvermogen etiketteert.
Dit geldt ook voor bestaande gevallen die al vóór 1 januari 2017 het huurrecht als ondernemingsvermogen hebben geëtiketteerd.
Onderneem je vanuit een bv, dan geldt ook het onderscheid tussen een kwalificerende en een niet-kwalificerende werkruimte.
Een kwalificerende werkruimte valt voor jou als dga, in box I (de tbs-regeling). Dit betekent dat de vergoeding op zakelijke gronden moet worden vastgesteld. De vergoeding is voor de bv aftrekbaar van de winst en vormt voor de dga, na aftrek van alle aan de werkruimte toe te rekenen kosten, inkomen in box 1. Op dit belaste inkomen mag je nog wel de terbeschikkingstellingsvrijstelling van 12% in aftrek brengen.
Op een kwalificerende werkruimte is de eigenwoningregeling niet van toepassing. Dit betekent dat je voor de bepaling van het eigenwoningforfait de werkruimte niet meetelt: de waarde van de werkruimte en het deel van de (hypothecaire) geldlening dat daarbij hoort, moet je aangeven op de balans van jouw werkzaamheid in box 1. Je hebt ook geen last van de aftrekbeperkingen inzake hypotheekrente, zoals de maximering van de aftrek tot een tarief van 36,97% (in 2024).
Een niet-kwalificerende werkruimte valt als je een bv hebt onder de eigenwoningregeling: het eigenwoningforfait wordt berekend over de woning inclusief kantoor aan huis of werkruimte. Een eventuele vergoeding voor de werkruimte wordt voor de dga behandeld als loon.
Het is echter mogelijk om de vergoeding als eindheffingsbestanddeel aan te wijzen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Jouw bv betaalt dan geen belasting, zolang het totaal van aangewezen vergoedingen en verstrekkingen niet hoger is dan de vrije ruimte. Overschrijdt je de vrije ruimte, dan betaalt je bv 80% eindheffing over de overschrijding. De loonkosten zijn voor de bv aftrekbaar van de winst.
Voor de btw is van belang of je zaken, zoals een kantoor aan huis, gebruikt voor je bedrijf en of je hiermee btw-belaste omzet behaalt. Als dat het geval is, kun je deze zaken voor de btw zakelijk etiketteren en de voorbelasting voor het zakelijke gebruik in aftrek brengen. Je kunt hierbij denken aan btw op energie, onderhoud en inrichting.
Verhuur je als dga de werkruimte aan je bv, dan is onzeker of je de btw met betrekking tot deze werkruimte in aftrek kunt brengen. De Belastingdienst redeneert tegenwoordig dat dit voor een onzelfstandige werkruimte in ieder geval niet mogelijk is. Dit standpunt is echter aan kritiek onderhevig, onder meer op basis van het zogenaamde ‘werkkamer arrest’ van De Hoge Raad.
De fiscale regels met betrekking tot werkruimtes en het kantoor aan huis zijn complex. Advies op maat is daarom ook aan te raden. Meer weten? Bel of mail ons en we kijken samen wat voor jouw situatie het beste werkt.
Bron: SRA
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk