Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Voorkom onnodige gezondheidsproblemen met werkplekonderzoek
Na een lange periode van verplicht of vrijwillig thuiswerken is de post-corona terugkeer naar kantoor voor velen een grote verandering. Reistijd, meer drukte om je heen, maar zeker ook het vaker en langer zitten op mogelijk niet-ergonomische werkplekken kan leiden tot onrust of (lichamelijke) klachten. Met een verantwoord ingerichte werkplek kun je als werkgever veel problemen voor zijn. Al eens gedacht om een werkplekonderzoek te (laten) doen?
Werkend Nederland keert gestaag terug naar kantoor. Thuiswerken blijft populair, maar veel werkgevers zien medewerkers liever live bij elkaar en een flink aantal medewerkers geeft zelf ook de voorkeur aan de praktische en sociale voordelen van naar “de zaak” gaan. Een goed moment om als werkgever de werkplekken in je organisatie onder de loep te nemen. Hoe veilig en ergonomisch verantwoord zijn die? Een werkplekonderzoek brengt het voor je in kaart.
De Arbowet verplicht werkgevers om medewerkers een veilige en gezonde werkplek te bieden. Jij wilt natuurlijk niets liever dan gezondheidsklachten en ziekteverzuim voorkomen, maar waar moet je op letten? Welke (potentiële) risico’s zijn er in je inrichting? Wat kan er beter? Het is goed om daar aandacht aan te besteden. Vandaar dat werkgevers steeds vaker kiezen voor een werkplekonderzoek. Dat geeft je inzicht in de huidige staat van de werkplekken in je organisatie. Het onderzoek toets hoe de fysieke eigenschappen van jouw werkplekken zich verhouden tot de in ons land geldende arbotechnische en ergonomische normen.
Je doet er goed aan om voor een werkplekonderzoek een ervaren specialist in te schakelen, zoals een arbeidshygiënist, ergonoom of arbodeskundige. Na diens werkplekonderzoek ontvang je een adviesrapport met concrete aanbevelingen. Dit kan variëren van kleine aanpassingen, zoals de hoogte van bureaustoelen, tot grotere veranderingen zoals de herinrichting van een hele afdeling. Ongeacht het resultaat: weet dat werken aan de verbeterpunten in het voordeel van jouw medewerkers en dus jouw organisatie is. Jij creëert er een optimale werkomgeving mee, wat zorgt voor mentaal en fysiek gezondere medewerkers.
Als werkgever kun je een werkplekonderzoek onderdeel laten zijn van de Risico-inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Hiermee krijg je een totaalbeeld van alle risico’s binnen je organisatie en kun je proactief maatregelen nemen om deze te beperken.
Ook al is de terugkeer naar kantoor in volle gang, thuiswerken blijft ook. Let op de ergonomie van thuiswerkplekken: een goede stoel, een verstelbaar bureau en een externe muis en toetsenbord zijn essentieel. Vergeet ook de verlichting en de plaatsing van het scherm niet, om oogklachten te voorkomen.
Wij helpen je graag bij het creëren van een gezonde en productieve werkomgeving, waarin jij gaat voor duurzame inzetbaarheid van jouw medewerkers. Ook bij het voorbereiden en uitvoeren van een werkplekonderzoek. Je leest er meer over op onze pagina ‘Werkplekonderzoek’ . Bel of mail ons gerust.
Actueel
Zelfstandig afschrijven op zonnepanelen of niet?
Doorwerken na AOW-leeftijd: dit moet je weten over de aangifte loonheffingen
Bedrijfsoverdracht IB-onderneming: dit moet je fiscaal vooraf regelen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Steeds meer ondernemers en organisaties investeren in zonnepanelen. Goed voor milieu én de energierekening. Maar mag je de kosten van zonnepanelen nou wel of niet zelfstandig afschrijven? Het antwoord hangt af van hoe de installatie wordt aangemerkt voor de belasting: als zelfstandig bedrijfsmiddel of als onderdeel van het gebouw. Dat zit zo. Wat zijn de […]
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk