Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Voorkom onnodige gezondheidsproblemen met werkplekonderzoek
Na een lange periode van verplicht of vrijwillig thuiswerken is de post-corona terugkeer naar kantoor voor velen een grote verandering. Reistijd, meer drukte om je heen, maar zeker ook het vaker en langer zitten op mogelijk niet-ergonomische werkplekken kan leiden tot onrust of (lichamelijke) klachten. Met een verantwoord ingerichte werkplek kun je als werkgever veel problemen voor zijn. Al eens gedacht om een werkplekonderzoek te (laten) doen?
Werkend Nederland keert gestaag terug naar kantoor. Thuiswerken blijft populair, maar veel werkgevers zien medewerkers liever live bij elkaar en een flink aantal medewerkers geeft zelf ook de voorkeur aan de praktische en sociale voordelen van naar “de zaak” gaan. Een goed moment om als werkgever de werkplekken in je organisatie onder de loep te nemen. Hoe veilig en ergonomisch verantwoord zijn die? Een werkplekonderzoek brengt het voor je in kaart.
De Arbowet verplicht werkgevers om medewerkers een veilige en gezonde werkplek te bieden. Jij wilt natuurlijk niets liever dan gezondheidsklachten en ziekteverzuim voorkomen, maar waar moet je op letten? Welke (potentiële) risico’s zijn er in je inrichting? Wat kan er beter? Het is goed om daar aandacht aan te besteden. Vandaar dat werkgevers steeds vaker kiezen voor een werkplekonderzoek. Dat geeft je inzicht in de huidige staat van de werkplekken in je organisatie. Het onderzoek toets hoe de fysieke eigenschappen van jouw werkplekken zich verhouden tot de in ons land geldende arbotechnische en ergonomische normen.
Je doet er goed aan om voor een werkplekonderzoek een ervaren specialist in te schakelen, zoals een arbeidshygiënist, ergonoom of arbodeskundige. Na diens werkplekonderzoek ontvang je een adviesrapport met concrete aanbevelingen. Dit kan variëren van kleine aanpassingen, zoals de hoogte van bureaustoelen, tot grotere veranderingen zoals de herinrichting van een hele afdeling. Ongeacht het resultaat: weet dat werken aan de verbeterpunten in het voordeel van jouw medewerkers en dus jouw organisatie is. Jij creëert er een optimale werkomgeving mee, wat zorgt voor mentaal en fysiek gezondere medewerkers.
Als werkgever kun je een werkplekonderzoek onderdeel laten zijn van de Risico-inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Hiermee krijg je een totaalbeeld van alle risico’s binnen je organisatie en kun je proactief maatregelen nemen om deze te beperken.
Ook al is de terugkeer naar kantoor in volle gang, thuiswerken blijft ook. Let op de ergonomie van thuiswerkplekken: een goede stoel, een verstelbaar bureau en een externe muis en toetsenbord zijn essentieel. Vergeet ook de verlichting en de plaatsing van het scherm niet, om oogklachten te voorkomen.
Wij helpen je graag bij het creëren van een gezonde en productieve werkomgeving, waarin jij gaat voor duurzame inzetbaarheid van jouw medewerkers. Ook bij het voorbereiden en uitvoeren van een werkplekonderzoek. Je leest er meer over op onze pagina ‘Werkplekonderzoek’ . Bel of mail ons gerust.
Actueel
Salariswijzigingen per 1 juli 2025 en veranderingen in vergoedingen vanaf 2026
Thuiswerken over de grens: zo zit het met belasting en sociale zekerheid
Governance en duurzaam ondernemen: 10 trends voor het mkb
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Hoewel het kabinet op 3 juni 2025 is gevallen, gaan diverse salariswijzigingen in 2025 en vergoedingen in 2026 gewoon door. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Lees hier relevante aanpassingen per 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder. Wat verandert er per 1 juli 2025 Vooruitblik op 2026: wat verandert […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
Duurzaam ondernemen vraagt om meer dan alleen milieumaatregelen of sociale impact. Steeds vaker staat governance centraal als onmisbare schakel in ESG-beleid. Maar wat betekent governance eigenlijk voor het mkb – en hoe pas je dit praktisch toe in jouw organisatie? Ontdek 10 belangrijkste trends op het snijvlak van governance en duurzaam ondernemen in het mkb. […]
“Mag ik drie weken vanuit Spanje werken, aansluitend op mijn vakantie?” Steeds vaker krijgen werkgevers dit soort vragen. Flexibel als je bent, overweeg je misschien direct om ‘ja’ te zeggen. Toch is het verstandig om eerst stil te staan bij de juridische en fiscale gevolgen van een workation? Want hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid, […]
Hoe beoordeel je een arbeidsrelatie: wanneer gaat het om loondienst en wanneer om zelfstandig ondernemerschap? Om het te verduidelijken heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onlangs een aantal praktijkvoorbeelden gepubliceerd. Hiermee kun jij jouw arbeidsrelaties toetsen aan herkenbare situaties en schijnzelfstandigheid voorkomen. De vraag hoe je een arbeidsrelatie moet beoordelen – en […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk