Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Voorkom onnodige gezondheidsproblemen met werkplekonderzoek
Na een lange periode van verplicht of vrijwillig thuiswerken is de post-corona terugkeer naar kantoor voor velen een grote verandering. Reistijd, meer drukte om je heen, maar zeker ook het vaker en langer zitten op mogelijk niet-ergonomische werkplekken kan leiden tot onrust of (lichamelijke) klachten. Met een verantwoord ingerichte werkplek kun je als werkgever veel problemen voor zijn. Al eens gedacht om een werkplekonderzoek te (laten) doen?
Werkend Nederland keert gestaag terug naar kantoor. Thuiswerken blijft populair, maar veel werkgevers zien medewerkers liever live bij elkaar en een flink aantal medewerkers geeft zelf ook de voorkeur aan de praktische en sociale voordelen van naar “de zaak” gaan. Een goed moment om als werkgever de werkplekken in je organisatie onder de loep te nemen. Hoe veilig en ergonomisch verantwoord zijn die? Een werkplekonderzoek brengt het voor je in kaart.
De Arbowet verplicht werkgevers om medewerkers een veilige en gezonde werkplek te bieden. Jij wilt natuurlijk niets liever dan gezondheidsklachten en ziekteverzuim voorkomen, maar waar moet je op letten? Welke (potentiële) risico’s zijn er in je inrichting? Wat kan er beter? Het is goed om daar aandacht aan te besteden. Vandaar dat werkgevers steeds vaker kiezen voor een werkplekonderzoek. Dat geeft je inzicht in de huidige staat van de werkplekken in je organisatie. Het onderzoek toets hoe de fysieke eigenschappen van jouw werkplekken zich verhouden tot de in ons land geldende arbotechnische en ergonomische normen.
Je doet er goed aan om voor een werkplekonderzoek een ervaren specialist in te schakelen, zoals een arbeidshygiënist, ergonoom of arbodeskundige. Na diens werkplekonderzoek ontvang je een adviesrapport met concrete aanbevelingen. Dit kan variëren van kleine aanpassingen, zoals de hoogte van bureaustoelen, tot grotere veranderingen zoals de herinrichting van een hele afdeling. Ongeacht het resultaat: weet dat werken aan de verbeterpunten in het voordeel van jouw medewerkers en dus jouw organisatie is. Jij creëert er een optimale werkomgeving mee, wat zorgt voor mentaal en fysiek gezondere medewerkers.
Als werkgever kun je een werkplekonderzoek onderdeel laten zijn van de Risico-inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Hiermee krijg je een totaalbeeld van alle risico’s binnen je organisatie en kun je proactief maatregelen nemen om deze te beperken.
Ook al is de terugkeer naar kantoor in volle gang, thuiswerken blijft ook. Let op de ergonomie van thuiswerkplekken: een goede stoel, een verstelbaar bureau en een externe muis en toetsenbord zijn essentieel. Vergeet ook de verlichting en de plaatsing van het scherm niet, om oogklachten te voorkomen.
Wij helpen je graag bij het creëren van een gezonde en productieve werkomgeving, waarin jij gaat voor duurzame inzetbaarheid van jouw medewerkers. Ook bij het voorbereiden en uitvoeren van een werkplekonderzoek. Je leest er meer over op onze pagina ‘Werkplekonderzoek’ . Bel of mail ons gerust.
Actueel
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Zieke medewerkers bouwen ook vakantie-uren op bij slapend dienstverband
Subsidietip: DUVAMA voor verduurzaming van maatschappelijk vastgoed
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUVAMA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
Een fout in de eindafrekening bij ontslag kan werkgevers duur komen te staan. Niet alleen is een correcte afrekening wettelijk verplicht, ook voorkomt het rente, claims en juridische discussies. Maar wat moet er allemaal in zo’n eindafrekening staan en waar gaat het vaak mis? Wanneer uitbetalen verplicht is De wet schrijft voor dat je de […]
Vanaf 2026 vervalt het fiscale voordeel voor elektrische leaseauto’s en geldt voor alle nieuwe auto’s een bijtelling van 22%, gelijk aan benzine en diesel. Daarmee komt een einde aan de korting die nu nog geldt. In dit artikel lees je waarom de timing van bestellingen in 2025 cruciaal is, welke extra heffing in 2027 op […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk