Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Voorkom onnodige gezondheidsproblemen met werkplekonderzoek
Na een lange periode van verplicht of vrijwillig thuiswerken is de post-corona terugkeer naar kantoor voor velen een grote verandering. Reistijd, meer drukte om je heen, maar zeker ook het vaker en langer zitten op mogelijk niet-ergonomische werkplekken kan leiden tot onrust of (lichamelijke) klachten. Met een verantwoord ingerichte werkplek kun je als werkgever veel problemen voor zijn. Al eens gedacht om een werkplekonderzoek te (laten) doen?
Werkend Nederland keert gestaag terug naar kantoor. Thuiswerken blijft populair, maar veel werkgevers zien medewerkers liever live bij elkaar en een flink aantal medewerkers geeft zelf ook de voorkeur aan de praktische en sociale voordelen van naar “de zaak” gaan. Een goed moment om als werkgever de werkplekken in je organisatie onder de loep te nemen. Hoe veilig en ergonomisch verantwoord zijn die? Een werkplekonderzoek brengt het voor je in kaart.
De Arbowet verplicht werkgevers om medewerkers een veilige en gezonde werkplek te bieden. Jij wilt natuurlijk niets liever dan gezondheidsklachten en ziekteverzuim voorkomen, maar waar moet je op letten? Welke (potentiële) risico’s zijn er in je inrichting? Wat kan er beter? Het is goed om daar aandacht aan te besteden. Vandaar dat werkgevers steeds vaker kiezen voor een werkplekonderzoek. Dat geeft je inzicht in de huidige staat van de werkplekken in je organisatie. Het onderzoek toets hoe de fysieke eigenschappen van jouw werkplekken zich verhouden tot de in ons land geldende arbotechnische en ergonomische normen.
Je doet er goed aan om voor een werkplekonderzoek een ervaren specialist in te schakelen, zoals een arbeidshygiënist, ergonoom of arbodeskundige. Na diens werkplekonderzoek ontvang je een adviesrapport met concrete aanbevelingen. Dit kan variëren van kleine aanpassingen, zoals de hoogte van bureaustoelen, tot grotere veranderingen zoals de herinrichting van een hele afdeling. Ongeacht het resultaat: weet dat werken aan de verbeterpunten in het voordeel van jouw medewerkers en dus jouw organisatie is. Jij creëert er een optimale werkomgeving mee, wat zorgt voor mentaal en fysiek gezondere medewerkers.
Als werkgever kun je een werkplekonderzoek onderdeel laten zijn van de Risico-inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Hiermee krijg je een totaalbeeld van alle risico’s binnen je organisatie en kun je proactief maatregelen nemen om deze te beperken.
Ook al is de terugkeer naar kantoor in volle gang, thuiswerken blijft ook. Let op de ergonomie van thuiswerkplekken: een goede stoel, een verstelbaar bureau en een externe muis en toetsenbord zijn essentieel. Vergeet ook de verlichting en de plaatsing van het scherm niet, om oogklachten te voorkomen.
Wij helpen je graag bij het creëren van een gezonde en productieve werkomgeving, waarin jij gaat voor duurzame inzetbaarheid van jouw medewerkers. Ook bij het voorbereiden en uitvoeren van een werkplekonderzoek. Je leest er meer over op onze pagina ‘Werkplekonderzoek’ . Bel of mail ons gerust.
Actueel
Ook betaald ouderschapsverlof voor dga
Uitstel Richtlijn Loontransparantie: invoering mogelijk pas in 2027
Nieuw formulier bezwaar tegen aanslag erfbelasting
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Medewerkers hebben onder voorwaarden recht op ouderschapsverlof, waarvan het UWV een deel betaalt. Maar wist je dat er ook betaald ouderschapsverlof voor de directeur-grootaandeelhouder (dga) bestaat? Dat betekent dat ook een dga – als deze aan de voorwaarden voldoet – via het UWV een uitkering kan ontvangen tijdens het ouderschapsverlof. Als dga ben je immers […]
De invoering van de Europese Richtlijn Loontransparantie lijkt later van start te gaan dan gepland. De oorspronkelijke deadline van juni 2026 blijkt niet haalbaar. Naar verwachting verschuift de datum naar 1 januari 2027. Werkgevers krijgen daardoor waarschijnlijk meer tijd om zich voor te bereiden op de nieuwe verplichtingen rond loonrapportages en gelijke beloning. Wat houdt […]
In de categorie ‘niet leuker, wel makkelijker’: de Belastingdienst heeft het nieuwe formulier ’Bezwaar erfbelasting particulieren’ geïntroduceerd. Dit moet bezwaar maken tegen een aanslag erfbelasting of navorderingsaanslag vereenvoudigen. Wie het niet eens is met een aanslag erfbelasting, kan binnen 6 weken bezwaar maken. En na die 6 weken is er de mogelijkheid om een verzoek […]
Vanaf 1 januari 2026 mag de Belastingdienst opnieuw boetes opleggen aan bedrijven die zzp’ers onterecht als zelfstandige inhuren. De huidige boetepauze bij schijnzelfstandigheid loopt eind 2025 af. Daarmee verdwijnt de “zachte landing” die werkgevers de afgelopen jaren nog wat ruimte gaf. Werk je met zzp’ers? Dan is dit hét moment om te checken of jouw […]
Het einde van het jaar komt in zicht. Een goed moment om te kijken waar je fiscaal nog kunt optimaliseren. In onze Special Eindejaarstips 2025 vind je praktische adviezen voor ondernemers, werkgevers en particulieren. We hebben de belangrijkste fiscale aandachtspunten voor je op een rij gezet. Zo helpen we je om dit jaar fiscaal goed […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk