Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Stijgende prijzen, hoe ga je daar als ondernemer mee om?
Dat alles duurder wordt is niet vreemd. Inflatie hoort er nou eenmaal bij. Maar de prijsstijgingen die we op dit moment zien, in vrijwel alle segmenten, zijn extreem en vragen om een andere kijk op ondernemen.
Het maakt niet uit in welke branche of sector je actief bent: overal stijgen de prijzen. Het makkelijkste zou natuurlijk zijn om de hogere kosten van je grondstoffen of je hogere kostprijs direct door te berekenen aan je klant, maar helaas biedt dat niet altijd uitkomst. In deze situatie is het belangrijk dat je als ondernemer goed kijkt naar alle facetten van je bedrijf: waar liggen de mogelijkheden? Welke keuzes maak je op korte termijn en welke op lange termijn?
Het is ondertussen bijna een klassieker: de bakker die zijn croissants niet duurder wilde maken, maar wél de gestegen grondstofprijzen wilden compenseren. Resultaat: de croissant werden kleiner, de verkoopprijs bleef hetzelfde. Je kunt hier een mening over hebben, zowel positief als negatief, maar wat ik vooral zie is een ondernemer die zijn ogen openhoudt en scherp blijft.
Maar wat voor de ene ondernemer wel werkt, is voor een ander niet mogelijk. Zo hoorde ik laatst van een ondernemer dat hij vorig jaar een super mooi contract afgesloten had: in 2022 mag hij iedere maand een x-aantal producten leveren voor een vaste prijs. Bij het afsluiten van het contract was het feest, want met dit contract hadden zij een mooie stabiele basis voor 2022 neergelegd. Wat zij natuurlijk niet konden voorzien was dat de grondstofprijzen zo enorm zouden stijgen, dat hun kostprijs ondertussen bijna verdubbeld is en ze dus met verlies zouden moeten leveren.
Je leest het goed ‘zouden moeten leveren’. Want wat deze ondernemer heel goed heeft gedaan, is de communicatie met de opdrachtgever open en transparant houden. Hij heeft zich kwetsbaar opgesteld en heeft de klant inzicht gegeven in de feiten met daarbij de vraag wat er mogelijk is om de samenwerking voor beide partijen interessant te houden. Zijn klant toonde begrip, ze hebben samen de afspraak opengebroken en de prijzen herzien. Beide partijen voelen zich hier goed bij, er is wederzijds begrip en naar mijn mening een heel sterke basis voor een samenwerking op lange termijn.
Behalve een open communicatie met je afnemer zijn er natuurlijk meer mogelijkheden om de stijgende prijzen (enigszins) de baas te blijven:
Geldigheidsduur offertesGeef je offertes een korte(re) geldigheidsduur. Waar je voorheen offertes uitbracht met een geldigheidsduur van misschien wel 3 maanden, is het nu verstandiger om ze een geldigheidsduur van 1 maand of misschien zelfs maar 2 weken mee te geven.
Voorraad neerleggenHeb je de verwachting dat de grondstofprijzen nog veel meer gaan stijgen? Dan is het wellicht interessant om nu meer voorraad neer te leggen. Waar voorraad voorheen meestal alleen maar geld kostte, kan het je nu geld opleveren. Het blijft echter wel speculeren.
Kostprijs herzienPlan meer frequent een moment in om je kostprijs te herzien. Dit raden wij vooral aan bij ondernemers waar de hoogste kostenstijgingen zitten, bijvoorbeeld in de transportsector die te maken heeft met de stijgende dieselprijzen. Bekijk minimaal wekelijks of je kostprijs nog wel hanteerbaar is. Bijvoorbeeld met behulp van een rekenmodel.
Herzien van vaste prijsafsprakenHet is lastig, maar zeker niet onmogelijk, om vaste prijsafspraken te herzien. Bij bijzondere oorzaken, zoals de oorlog in Oekraïne en corona, is het mogelijk om nieuwe overeenkomsten op te stellen. Dit kan niet eenzijdig, beide partijen moeten akkoord gaan. Ook hierbij is een goede communicatie met je klant onmisbaar.
Behalve kijken naar je kostprijs en verkoopprijs, is het ook goed om meer frequent naar je cijfers te kijken en daarop in te spelen. Veel MKB-bedrijven kijken één keer per jaar, bij het presenteren van de jaarrekening, goed naar hun cijfers. In de huidige situatie kan het zeker lonen om vaker goed naar je cijfers te kijken: hoe sta je ervoor? Moeten de verwachte resultaten bijgesteld worden? Als je verwacht dat je resultaat een stuk lager gaat zijn dan voorgaande jaren, dan is het wellicht interessant om dat ook al door te voeren in je voorlopige aanslagen. Per maand ga je dan minder betalen, waarmee je je liquiditeit optimaliseert.
Besparen kan op allerlei gebieden. Zo zou je ervoor kunnen kiezen om je administratie (deels) te automatiseren. Dit bespaart tijd en dus kosten. Ook op personeelsgebied kun je besparen. Veel ondernemers zien de arbeidsmarkt op dit moment als onmogelijk, maar als je net even wat anders kijkt zijn er juist ook veel kansen. Laat je inspireren door de inzichten van mijn collega’s in deze artikelen:
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw onderneming om deze tijden van enorme kostenstijgingen en krapte op de arbeidsmarkt goed door te komen? Of hoe het (deels) automatiseren van je administratie jou kan helpen? Neem gerust contact met me op, ik denk graag met je mee!
Marieke Gooiker, junior assistent accountant AAt 06 8217 6963e mariekegooiker@stolwijkphilipsen.nl
Actueel
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ook in 2025 zijn er flinke wijzigingen in de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en doorschuifregeling (DSR). Senior Fiscalist Han Schut signaleert dat deze veranderingen vooral familiebedrijven raken die willen overdragen naar de volgende generatie. Hij heeft de belangrijkste wijzigingen en to do’s van bedrijfsoverdracht voor je samengevat en waarschuwt: Heb je een familiebedrijf en wil je die […]
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk