Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Stijgende prijzen, hoe ga je daar als ondernemer mee om?
Dat alles duurder wordt is niet vreemd. Inflatie hoort er nou eenmaal bij. Maar de prijsstijgingen die we op dit moment zien, in vrijwel alle segmenten, zijn extreem en vragen om een andere kijk op ondernemen.
Het maakt niet uit in welke branche of sector je actief bent: overal stijgen de prijzen. Het makkelijkste zou natuurlijk zijn om de hogere kosten van je grondstoffen of je hogere kostprijs direct door te berekenen aan je klant, maar helaas biedt dat niet altijd uitkomst. In deze situatie is het belangrijk dat je als ondernemer goed kijkt naar alle facetten van je bedrijf: waar liggen de mogelijkheden? Welke keuzes maak je op korte termijn en welke op lange termijn?
Het is ondertussen bijna een klassieker: de bakker die zijn croissants niet duurder wilde maken, maar wél de gestegen grondstofprijzen wilden compenseren. Resultaat: de croissant werden kleiner, de verkoopprijs bleef hetzelfde. Je kunt hier een mening over hebben, zowel positief als negatief, maar wat ik vooral zie is een ondernemer die zijn ogen openhoudt en scherp blijft.
Maar wat voor de ene ondernemer wel werkt, is voor een ander niet mogelijk. Zo hoorde ik laatst van een ondernemer dat hij vorig jaar een super mooi contract afgesloten had: in 2022 mag hij iedere maand een x-aantal producten leveren voor een vaste prijs. Bij het afsluiten van het contract was het feest, want met dit contract hadden zij een mooie stabiele basis voor 2022 neergelegd. Wat zij natuurlijk niet konden voorzien was dat de grondstofprijzen zo enorm zouden stijgen, dat hun kostprijs ondertussen bijna verdubbeld is en ze dus met verlies zouden moeten leveren.
Je leest het goed ‘zouden moeten leveren’. Want wat deze ondernemer heel goed heeft gedaan, is de communicatie met de opdrachtgever open en transparant houden. Hij heeft zich kwetsbaar opgesteld en heeft de klant inzicht gegeven in de feiten met daarbij de vraag wat er mogelijk is om de samenwerking voor beide partijen interessant te houden. Zijn klant toonde begrip, ze hebben samen de afspraak opengebroken en de prijzen herzien. Beide partijen voelen zich hier goed bij, er is wederzijds begrip en naar mijn mening een heel sterke basis voor een samenwerking op lange termijn.
Behalve een open communicatie met je afnemer zijn er natuurlijk meer mogelijkheden om de stijgende prijzen (enigszins) de baas te blijven:
Geldigheidsduur offertesGeef je offertes een korte(re) geldigheidsduur. Waar je voorheen offertes uitbracht met een geldigheidsduur van misschien wel 3 maanden, is het nu verstandiger om ze een geldigheidsduur van 1 maand of misschien zelfs maar 2 weken mee te geven.
Voorraad neerleggenHeb je de verwachting dat de grondstofprijzen nog veel meer gaan stijgen? Dan is het wellicht interessant om nu meer voorraad neer te leggen. Waar voorraad voorheen meestal alleen maar geld kostte, kan het je nu geld opleveren. Het blijft echter wel speculeren.
Kostprijs herzienPlan meer frequent een moment in om je kostprijs te herzien. Dit raden wij vooral aan bij ondernemers waar de hoogste kostenstijgingen zitten, bijvoorbeeld in de transportsector die te maken heeft met de stijgende dieselprijzen. Bekijk minimaal wekelijks of je kostprijs nog wel hanteerbaar is. Bijvoorbeeld met behulp van een rekenmodel.
Herzien van vaste prijsafsprakenHet is lastig, maar zeker niet onmogelijk, om vaste prijsafspraken te herzien. Bij bijzondere oorzaken, zoals de oorlog in Oekraïne en corona, is het mogelijk om nieuwe overeenkomsten op te stellen. Dit kan niet eenzijdig, beide partijen moeten akkoord gaan. Ook hierbij is een goede communicatie met je klant onmisbaar.
Behalve kijken naar je kostprijs en verkoopprijs, is het ook goed om meer frequent naar je cijfers te kijken en daarop in te spelen. Veel MKB-bedrijven kijken één keer per jaar, bij het presenteren van de jaarrekening, goed naar hun cijfers. In de huidige situatie kan het zeker lonen om vaker goed naar je cijfers te kijken: hoe sta je ervoor? Moeten de verwachte resultaten bijgesteld worden? Als je verwacht dat je resultaat een stuk lager gaat zijn dan voorgaande jaren, dan is het wellicht interessant om dat ook al door te voeren in je voorlopige aanslagen. Per maand ga je dan minder betalen, waarmee je je liquiditeit optimaliseert.
Besparen kan op allerlei gebieden. Zo zou je ervoor kunnen kiezen om je administratie (deels) te automatiseren. Dit bespaart tijd en dus kosten. Ook op personeelsgebied kun je besparen. Veel ondernemers zien de arbeidsmarkt op dit moment als onmogelijk, maar als je net even wat anders kijkt zijn er juist ook veel kansen. Laat je inspireren door de inzichten van mijn collega’s in deze artikelen:
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw onderneming om deze tijden van enorme kostenstijgingen en krapte op de arbeidsmarkt goed door te komen? Of hoe het (deels) automatiseren van je administratie jou kan helpen? Neem gerust contact met me op, ik denk graag met je mee!
Marieke Gooiker, junior assistent accountant AAt 06 8217 6963e mariekegooiker@stolwijkphilipsen.nl
Actueel
Flexibele arbeidsovereenkomsten – Dit moet je weten
5 tips voor verleiden op de werkvloer
3 tips over de WAZO uit onze Masterclass
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar. Voor welke auto’s? De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s […]
De definitieve forfaitaire rendementspercentages voor bank- en spaartegoeden (box 3) en voor schulden wijken (flink) af van de voorlopige forfaitaire rendementspercentages. Daarom kan het in bepaalde situaties verstandig zijn om vóór 1 mei 2024 je voorlopige IB-aanslag 2023 aan te passen. Had je op 1 januari 2023 box 3 vermogen? Ben je van plan om […]
Eindelijk duidelijkheid voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen: Het ministerie van BZK roept op om toch een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2023 op te nemen. En wij als accountants mogen de controleverklaring 2023 verstrekken en moeten daarbij handelen alsof de wijzigingen in het BADO en BBV zijn gewijzigd. Lees meer over de aanpassingen en aandachtspunten. De […]
Vanaf 22 mei 2024 kun je ook een Verklaring Omtrent Gedrag digitaal aanvragen en niet meer alleen op papier bij de gemeente. Als werkgever kun je de Verklaring Omtrent Gedrag digitaal voor medewerkers klaarzetten via Justis.nl. Hiervoor moet je over eHerkenning beschikken. Belangrijk: Als werkgever de medewerker informeren Meld het bij de werkgever als je […]
Er komt geen extra verhoging van het minimumloon per 1 juli 2024. Hoewel de Tweede Kamer eerder voor een extra verhoging met 1,2% stemde, is daar in de Eerste Kamer geen meerderheid voor. Wel vindt een reguliere indexatie plaats, waardoor het minimumuurloon per 1 juli met (afgerond) 3,09% stijgt. Van 2020 tot en met 2023 […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk