Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Coronasteun voor dga’s?
Het kabinet heeft diverse maatregelen in het leven geroepen om ondernemingen tegemoet te komen in de kosten tijdens de corona crisis. Hoe werkt dat voor dga’s? Hieronder vindt u de verschillende maatregelen en of deze ook voor dga’s van toepassing zijn.
De tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) biedt werkgevers een tegemoetkoming van de loonkosten (tot maximaal 90%). Is de dga verplicht verzekerd voor de werknemersverzekeringen, dan hoort zijn salaris hier ook bij. Het maximumloon waarvoor een tegemoetkoming verkregen kan worden is € 9.538 per maand, ook voor dga’s.
Meer informatie over de NOW vindt u hier.
De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) is in het leven geroepen ter ondersteuning van zelfstandige ondernemers die schade ondervinden door het coronavirus. Zij kunnen in hun gemeente ondersteuning aanvragen voor een aanvullende uitkering voor levensonderhoud en/of bedrijfskapitaal. De Tozo vult het inkomen aan tot het bestaansminimum. Om in aanmerking te komen voor deze tegemoetkoming moeten ondernemers aan een aantal voorwaarden voldoen, zoals het minimum aantal uren van 1.225 dat zij voor het bedrijf werkzaam moeten zijn. Deze norm geldt ook voor dga’s.
Daarnaast lijkt ook te gelden dat de dga (alleen of samen met mogelijk andere werkzame directeuren in de bv) tenminste 50% van de aandelen moet bezitten. Deze voorwaarde is nog onduidelijk. Zodra wij hier meer over weten, publiceren wij dit direct.
Meer details over de Tozo vindt u hier.
Veel mensen kennen deze maatregel als ‘het Noodloket’: ondernemers in sectoren die specifiek getroffen zijn door de corona crisis (zoals de horeca) kunnen een tegemoetkoming in de kosten van € 4.000 aanvragen. De officiële naam van deze regeling is Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS). Om hiervoor in aanmerking te komen moeten bedrijven o.a. een juiste SBI-code hebben. De regeling staat daarmee ook open voor bv’s die aan de voorwaarden voldoen.
Lees hier meer over de TOGS.
Voor tal van belastingen, waaronder de loonheffing en inkomstenbelasting, kunnen bedrijven online uitstel van betaling aanvragen. Een bv kan dus uitstel van betaling voor de loonheffing van de dga aanvragen. De dga kan uitstel aanvragen voor de te betalen inkomstenbelasting.
Meer informatie over de regeling bijzonder uitstel van belastingbetaling vindt u hier.
De dga kan voor 2020 tijdelijk een lager maandloon afspreken als de corona crisis grote gevolgen heeft voor zijn bv. Aan het eind van het jaar stelt de dga het gebruikelijke jaarloon voor 2020 vast en vermeldt dit in de aangifte loonheffingen. Vanwege de corona crisis mag het gebruikelijk loon dus achteraf bepaald worden, omdat de gevolgen van de crisis achteraf duidelijker zijn dan vooraf.
Let op: reeds genoten loon mag niet met terugwerkende kracht verlaagd worden.
Eén en ander kan ook aangepast worden in de voorlopige aanslagen inkomstenbelasting en Zvw (Zorgverzekeringswet).
Normaal gesproken bedraagt de invorderingsrente (die in gaat na het verstrijken van een betalingstermijn voor belastingen) 4%. Deze is tijdelijk verlaagd naar 0,01%. Deze verlaging geldt voor alle belastingschulden, dus ook de belastingschulden van de dga.
Ook de belastingrente (het tarief dat de Belastingdienst berekent als u bijvoorbeeld te laat bent met het doen van uw aangifte) wordt tijdelijk verlaagd naar 0,01%. Deze verlaging zal gelden voor alle belastingen waarvoor belastingrente geldt.
Dga’s werkzaam in de medische sector kunnen bij omzetverlies een beroep doen op ondersteuning vanuit de zorgverzekeraars. De tegemoetkoming zal gebaseerd worden op het verlies aan vergoede omzet. Naar verwachting zal dit 60 tot 85% zijn van de omzet die normaal gesproken vergoed wordt.
Deze hulp is voor alle zorg die onder de basis- en aanvullende zorgverzekering geleverd wordt, met uitzondering van opticiens en ongecontracteerde audiciens.
Wilt u als dga gebruik maken van één of meer regelingen en heeft u hier nog vragen over? Aarzel niet en neem contact op met onze specialisten van onze Corona Helpdesk.
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Schade aan leaseauto onder werktijd: wie moet betalen?
Antwoord op vragen over schijnzelfstandigheid en handhaving
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Nederland staat wereldwijd bekend om zijn gunstige ondernemersklimaat. Met een sterke economie, goed ontwikkelde infrastructuur en gunstige belastingregelingen trekt ons land veel ondernemers aan, nationaal én internationaal. Ook ondernemen in Nederland? Houd dan wel rekening met een aantal fiscale aspecten. Fiscalist Ricardo te Kaat licht er 5 voor je uit. Door Ricardo te Kaat, Fiscalist […]
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen. Eind 2024 werd nog bekend dat de invoering van een nieuw box […]
Als een van jouw medewerkers onder werktijd schade rijdt aan zijn leaseauto, krijgt hij het eigen risico vaak doorberekend. Maar let op: dat mag alleen in geval van opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid. Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. […]
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk