Maak je keuze

Onze Corona Helpdesk geeft bruikbaar & actueel advies tijdens de Corona crisis

Direct hulp nodig? 0314-369111

Hoe ondersteunt Stolwijk Kennisnetwerk je tijdens de Corona crisis?

  • De Corona Helpdesk helpt en adviseert

    Onze actueel geïnformeerde specialisten beantwoorden tijdens de Corona crisis je vragen en komen zo nodig direct in actie

  • Actuele nieuwsvoorziening, ook via nieuwsbrief

    Onderaan deze pagina tref je actuele berichtgeving. Schrijf je in voor onze Corona Nieuwsbrief en blijf automatisch op de hoogte

  • Adviezen en tips

    Op deze pagina tref je belangrijke adviezen en tips. Daarmee willen wij je helpen tijdig de juiste beslissingen te nemen

Actuele informatie over coronasteunmaatregelen

Door alle verschillende steunmaatregelen en verschillende voorwaarden per aanvraagperiode is het logisch dat je niet alle ins en outs helder op het netvlies hebt staan. Daarom vind je hieronder alle actuele informatie rondom de coronasteunmaatregelen. En mocht je hulp nodig hebben of met vragen zitten, dan staat onze Corona Helpdesk voor je klaar.

De NOW 6 (8e aanvraagperiode) gold voor de periode januari, februari en maart 2022. De aanvraagperiode voor deze regeling is gesloten op 13 april.

Definitieve berekening NOW

Heb je gebruik gemaakt van de 3e aanvraagperiode NOW en ontving je daarvoor een voorschot? Vraag dan vóór 22 februari 2023 de definitieve berekening aan bij UWV. Zo voorkom je dat je de tegemoetkoming moet terugbetalen.

Let op Je moet altijd een definitieve berekening aanvragen. Doe je dit niet dan moet je het voorschot in zijn geheel terugbetalen. Ook als de accountantsverklaring nog niet binnen is moet je een definitieve berekening indienen.

Je kunt geen definitieve berekening NOW meer aanvragen voor de aanvraagperioden NOW 1 en NOW 2.

Voor overige informatie verwijzen wij naar onderstaande interessante links:

Datum laatste update: 28 april 2022

Ondernemers met omzetverlies door de coronamaatregelen konden vanaf juni 2020 gebruikmaken van de regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). De laatste TVL-periode sloot op 31 maart 2022. Starters kunnen nog wel TVL Q4 2021 en TVL Q1 2022 aanvragen.

Na afloop van de subsidieperiode dien je altijd een vaststelling in te dienen bij het RVO. Hiervoor zal het RVO je een verzoek mailen/sturen. Reageer hier altijd op omdat anders de ontvangen subsidie volledig terugbetaald dient te worden.

TVL-startersregeling

De TVL-startersregeling is bedoeld voor starters die in het vierde kwartaal van 2021 en/of het eerste kwartaal van 2022 door de coronamaatregelen financieel zijn geraakt. Op dit moment wordt de regeling verder uitgewerkt.

De belangrijkste voorwaarden van TVL voor starters op een rij:

  • Je hebt je bedrijf na 30 juni 2020 en voor 1 oktober 2021 ingeschreven bij KVK.
  • Je bedrijf heeft minimaal een vestiging in Nederland, met een aparte voordeur van het huisadres.
  • Op deze vestigingseis zijn een paar uitzonderingen, zoals goederenvervoer, markthandel, kermisattracties, taxichauffeurs, rijinstructeurs en sommige horeca.
  • De subsidie wordt gebaseerd op het omzetverlies, het percentage vaste lasten dat bij de SBI-code van de hoofdactiviteit hoort en een subsidiepercentage.
  • De TVL voor startende ondernemers wordt tegelijk voor twee kwartalen geopend: het vierde kwartaal (Q4) van 2021 en het eerste kwartaal (Q1) van 2022.
  • Je bedrijf moet minimaal € 1.500 vaste lasten hebben per kwartaal. Dit wordt berekend met de omzet en het percentage vaste lasten dat bij de SBI-code hoort.
  • Het omzetverlies in Q4 2021 was 20% of hoger, in vergelijking met Q3 2021.
  • Het omzetverlies in Q1 2022 was 30% of hoger, in vergelijking met Q3 2021.
  • Ondernemers die zich na 30 juni 2021 en voor 1 oktober 2021 hebben ingeschreven bij KVK kunnen de TVL voor starters alleen voor Q1 2022 aanvragen. Voor deze groep ondernemers worden de eerste drie maanden ná inschrijving als referentiekwartaal aangehouden.
  • Het minimum subsidiebedrag per kwartaal is € 1.500.
  • Het maximum subsidiebedrag per kwartaal is € 100.000.

De TVL-startersregeling vraag je aan bij RVO zodra de regeling geopend is. Het is op dit moment niet bekend wanneer de regeling open gaat.

Interessante links:

 

Datum laatste update: 28 april 2022

TOA-krediet voor (her)start of aanpassing bedrijfsactiviteiten

Sommige door de coronacrisis getroffen ondernemers zullen alleen hun bedrijven kunnen voortzetten als bij een WHOA-traject een krediet wordt verstrekt. Het moet gaan om mkb-bedrijven die beschikken over bedrijfsactiviteiten die voldoende levensvatbaar zijn. Het belangrijkste doel van het TOA-krediet is om bedrijven in staat te stellen om uitgaven en investeringen te doen ten behoeve van de (her)start of aanpassing van de bedrijfsactiviteiten.

Het TOA-krediet bedraagt maximaal € 100.000,- en kan desgewenst (voor maximaal 30% van het krediet) in de vorm van achtergesteld vermogen worden verstrekt. Het krediet kan gebruikt worden voor werkkapitaal, benodigde activa voor de herstart en voor de juridische en begeleidingskosten (tot een maximum van € 35.000) die gepaard gaan met een WHOA-traject.

Het TOA-krediet is niet bedoeld voor financiering van crediteurenakkoorden. Of voor herfinanciering van bestaande kredieten.

Verleende TOA-kredieten hebben een maximale looptijd van 6 jaar en kennen een lagere rente dan marktconform (2,5% voor het werkkapitaal en 5,25% voor evt. component achtergesteld vermogen). Voor het TOA-krediet heeft het kabinet € 200 miljoen vrij gemaakt. De uitvoering hiervan is belegd bij Qredits. Het TOA-krediet is aan te vragen van 1 juni 2021 tot en met 31 mei 2024 bij Qredits.

Interessante links:

Datum laatste update: 28 april 2022

Onze specialist(en)

Onze Corona Helpdesk adviseert je en onderneemt zo nodig direct actie

Als ondernemer of bestuurder sta je voor een grote uitdaging in deze crisistijd. Nu de regering verregaande maatregelen genomen heeft, vraagt dit het uiterste van veel ondernemers. Stolwijk Kennisnetwerk heeft een Corona Helpdesk geformeerd, gevormd door zes specialisten op het gebied van accountancy, fiscaliteit en personeelszaken (HR). Hun namen, telefoonnummers en e-mailadressen tref je op deze pagina. Zij zijn actueel op de hoogte en direct bereikbaar voor hulp of advies.

Het is goed om te weten dat deze specialisten niet alleen staan. Zij worden achter de schermen geholpen door zo’n 175 zeer diverse professionals, die à la minute in actie komen om oplossingen te vinden voor de grootst mogelijke vraagstukken en uitdagingen.

Steeds actueel

Wij stellen alles in het werk om de informatie op deze pagina – en de hieruit voortvloeiende artikelen en pagina’s – zo actueel mogelijk aan u te presenteren. De overheid zal in de loop van de Corona crisis aanvullende maatregelen en keuzes bekendmaken. Deze zijn mogelijk van invloed op uw situatie. Houd deze pagina daarom goed in de gaten.

Nieuwsoverzicht

Onderaan deze pagina tref je een nieuwsoverzicht met verwijzingen naar de meest actuele berichtgeving rondom de Corona crisis.

Nieuws in je mailbox ontvangen?

Je kunt je inschrijven voor onze Corona e-mail nieuwsbrief. Dan ontvang je de meest actuele verwijzingen, tips en adviezen automatisch in je mailbox.

Corona Nieuws & Tips

Blijf actueel op de hoogte rondom de Corona crisis

Meer informatie

Om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, kun je de volgende websites raadplegen:

Disclaimer

Op deze webpagina en in de nieuwsberichten verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover deze webpagina juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor je concrete situatie. De inhoud van deze webpagina is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.