Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Update: Verruiming bijzonder uitstel van belastingbetaling. Denk ook aan melding betalingsonmacht!
De belastingdienst biedt organisaties en IB ondernemers inmiddels ruimere mogelijkheden inzake bijzonder uitstel van belastingbetaling. Dit nieuwe beleid is ingesteld om ondernemers te beschermen als zij door de uitbraak van het Coronavirus in betalingsproblemen komen. Als u hier gebruik van maakt, waak er dan voor dat u ook op termijn beschermd blijft en doe tijdig een melding van betalingsonmacht.
Organisaties en IB-ondernemers kunnen bij de Belastingdienst vragen om uitstel van betaling van:
Na ontvangst van de (naheffings)aanslagen kunt u per brief om uitstel van betaling verzoeken. Standaard wordt dan 3 maanden uitstel verleend. Eén brief volstaat om uitstel van betaling te krijgen voor de lopende aanslagen en alle aanslagen opgelegd in de periode vanaf datum verzoek tot het einde van de 3-maandsperiode. Voorbeeld: er wordt uitstel van betaling verzocht voor een aanslag vennootschapsbelasting op 1 april 2020. De 3 maanden uitstel begint te lopen. Een naheffingsaanslag loonheffing volgt op 1 mei 2020. Voor die laatste aanslag geldt dan een automatisch uitstel van 2 maanden.
Na ontvangst van het verzoek zet de Belastingdienst direct de invorderingsmaatregelen stop en hoeft u geen boete te betalen. U hoeft uw aanvraag niet administratief te onderbouwen. Gaat het uitstel langer duren? Dan zal de Belastingdienst mogelijk aanvullende informatie vragen.
Bent u bestuurder van de organisatie en wilt u een melding van betalingsonmacht doen? Dat kan via deze link.
De melding moet plaatsvinden binnen twee weken:
Voor de loonheffing en omzetbelasting over februari dient u dus vóór 15 april een melding te doen, wacht daarbij niet de ontvangst van de naheffingsaanslagen af.
Hieronder treft u 2 handige links:
Als u dat wenst kunnen wij de aanvraag tot uitstel van belastingbetaling en de melding betalingsonmacht voor u verzorgen. Aarzel dan niet tijdig contact met ons op te nemen. Onze medewerkers zijn paraat om snel te handelen als dat nodig is
Bekijk ook de video waarin Corona Helpdesk adviseur Roland van Boekel antwoord geeft op 4 vragen over Bijzonder uitstel van belastingbetaling
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Loket subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s 23 april open
Doen vóór 1 mei: Voorlopige IB-aanslag 2023 met box 3 wijzigen
Controleverklaring 2023 voor decentrale overheden mag worden afgegeven
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar. Voor welke auto’s? De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s […]
De definitieve forfaitaire rendementspercentages voor bank- en spaartegoeden (box 3) en voor schulden wijken (flink) af van de voorlopige forfaitaire rendementspercentages. Daarom kan het in bepaalde situaties verstandig zijn om vóór 1 mei 2024 je voorlopige IB-aanslag 2023 aan te passen. Had je op 1 januari 2023 box 3 vermogen? Ben je van plan om […]
Eindelijk duidelijkheid voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen: Het ministerie van BZK roept op om toch een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2023 op te nemen. En wij als accountants mogen de controleverklaring 2023 verstrekken en moeten daarbij handelen alsof de wijzigingen in het BADO en BBV zijn gewijzigd. Lees meer over de aanpassingen en aandachtspunten. De […]
Vanaf 22 mei 2024 kun je ook een Verklaring Omtrent Gedrag digitaal aanvragen en niet meer alleen op papier bij de gemeente. Als werkgever kun je de Verklaring Omtrent Gedrag digitaal voor medewerkers klaarzetten via Justis.nl. Hiervoor moet je over eHerkenning beschikken. Belangrijk: Als werkgever de medewerker informeren Meld het bij de werkgever als je […]
Er komt geen extra verhoging van het minimumloon per 1 juli 2024. Hoewel de Tweede Kamer eerder voor een extra verhoging met 1,2% stemde, is daar in de Eerste Kamer geen meerderheid voor. Wel vindt een reguliere indexatie plaats, waardoor het minimumuurloon per 1 juli met (afgerond) 3,09% stijgt. Van 2020 tot en met 2023 […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk