Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Update: Verruiming bijzonder uitstel van belastingbetaling. Denk ook aan melding betalingsonmacht!
De belastingdienst biedt organisaties en IB ondernemers inmiddels ruimere mogelijkheden inzake bijzonder uitstel van belastingbetaling. Dit nieuwe beleid is ingesteld om ondernemers te beschermen als zij door de uitbraak van het Coronavirus in betalingsproblemen komen. Als u hier gebruik van maakt, waak er dan voor dat u ook op termijn beschermd blijft en doe tijdig een melding van betalingsonmacht.
Organisaties en IB-ondernemers kunnen bij de Belastingdienst vragen om uitstel van betaling van:
Na ontvangst van de (naheffings)aanslagen kunt u per brief om uitstel van betaling verzoeken. Standaard wordt dan 3 maanden uitstel verleend. Eén brief volstaat om uitstel van betaling te krijgen voor de lopende aanslagen en alle aanslagen opgelegd in de periode vanaf datum verzoek tot het einde van de 3-maandsperiode. Voorbeeld: er wordt uitstel van betaling verzocht voor een aanslag vennootschapsbelasting op 1 april 2020. De 3 maanden uitstel begint te lopen. Een naheffingsaanslag loonheffing volgt op 1 mei 2020. Voor die laatste aanslag geldt dan een automatisch uitstel van 2 maanden.
Na ontvangst van het verzoek zet de Belastingdienst direct de invorderingsmaatregelen stop en hoeft u geen boete te betalen. U hoeft uw aanvraag niet administratief te onderbouwen. Gaat het uitstel langer duren? Dan zal de Belastingdienst mogelijk aanvullende informatie vragen.
Bent u bestuurder van de organisatie en wilt u een melding van betalingsonmacht doen? Dat kan via deze link.
De melding moet plaatsvinden binnen twee weken:
Voor de loonheffing en omzetbelasting over februari dient u dus vóór 15 april een melding te doen, wacht daarbij niet de ontvangst van de naheffingsaanslagen af.
Hieronder treft u 2 handige links:
Als u dat wenst kunnen wij de aanvraag tot uitstel van belastingbetaling en de melding betalingsonmacht voor u verzorgen. Aarzel dan niet tijdig contact met ons op te nemen. Onze medewerkers zijn paraat om snel te handelen als dat nodig is
Bekijk ook de video waarin Corona Helpdesk adviseur Roland van Boekel antwoord geeft op 4 vragen over Bijzonder uitstel van belastingbetaling
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk