Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Zelfstandig afschrijven op zonnepanelen of niet?
Steeds meer ondernemers en organisaties investeren in zonnepanelen. Goed voor milieu én de energierekening. Maar mag je de kosten van zonnepanelen nou wel of niet zelfstandig afschrijven? Het antwoord hangt af van hoe de installatie wordt aangemerkt voor de belasting: als zelfstandig bedrijfsmiddel of als onderdeel van het gebouw. Dat zit zo.
Woningcorporatie wil zelfstandig afschrijven op zonnepanelen
Onlangs deed het gerechtshof uitspraak in een zaak waarbij een woningcorporatie zonnepanelen op huurwoningen had geplaatst. De corporatie wilde de niet-geïntegreerde zonnepanelen beschouwen als zelfstandige bedrijfsmiddelen en er zelfstandig (apart) op afschrijven.
Maar dat werd afgewezen, want:
Woningcorporatie doet voor zonnepanelen beroep op werktuigenvrijstelling
De corporatie deed vervolgens nog een beroep op de werktuigenvrijstelling, maar ook dat werd afgewezen. Want zo redeneerde het hof: zonnepanelen zijn geen werktuig zoals bedoeld in de wet. Ze vormen namelijk geen onderdeel van een productieproces, maar wekken enkel energie op.
Het gevolg?
De woningcorporatie moest voor de zonnepanelen het afschrijvingsregime van het gebouw volgen; met beperkte afschrijvingsmogelijkheden.
Of zonnepanelen een zelfstandig bedrijfsmiddel zijn of als onderdeel van het gebouw worden gezien is bepalend voor de afschrijvingsmogelijkheden:
In de meeste gevallen zijn zonnepanelen onderdeel van het gebouw.
In deze situatie kun je dus niet zelfstandig afschrijven.
Als je dit kunt aantonen, is zelfstandig afschrijven mogelijk.
Voor de meeste ondernemers met een eigen pand geldt: zonnepanelen worden gezien als onderdeel van het gebouw. Dat beperkt de afschrijvingsmogelijkheid sterk. Wil je toch gebruikmaken van volledige afschrijving, zorg dan dat je vooraf goed nadenkt over de technische uitvoering en documenteer dat de panelen niet blijvend bij het pand horen.
Let op! Volgens het gerechtshof maakt het geen verschil als een deel van de opgewekte stroom buiten het gebouw wordt gebruikt. De zonnepanelen zijn alsnog een ‘aanhorigheid’: ze horen bij het gebouw waarop ze zijn geplaatst, zijn daar in gebruik en daaraan dienstbaar
Bron: SRA
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk