Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Wijzigingen no risk-polis per 1 januari 2022
Als je medewerker met een no-riskpolis uitvalt wegens ziekte, heeft hij of zij recht op ziekengeld van het UWV. Omdat UWV ziekengeld betaalt, wordt jij als werkgever financieel gecompenseerd voor het loon dat je aan jouw medewerker moet doorbetalen tijdens ziekte. Gaat het om langdurig verzuim dat tot een WIA-uitkering leidt, dan hoef je als werkgever niet de financiële risico’s te dragen.
Ben je eigenrisicodrager voor de WGA, dan betekent dit dat je de WGA-uitkering niet zelf hoeft te betalen. Ben je publiek verzekerd dan betekent dit dat hiermee een verhoging van de gedifferentieerde premie wordt voorkomen.
De regeling, zoals deze nu is, leidt ertoe dat bij een te late aanvraag het ziekengeld niet meer tot uitbetaling kan komen, omdat het ziekengeld over ten hoogste een jaar met terugwerkende kracht wordt uitbetaald. Als werkgever kun je nog wel UWV verzoeken om het recht op ziekengeld te beoordelen. Deze fictieve ziekengeldclaim kan aantrekkelijk zijn als je eigenrisicodrager bent, want dan hoef je de aansluitende WGA-uitkering niet zelf te betalen.
Ook voor de publiek verzekerde werkgever kan dit aantrekkelijk zijn, omdat hij hiermee een verhoging van de gedifferentieerde premie voorkomt.
Hierdoor is het in de huidige regeling financieel aantrekkelijk voor werkgevers om in hun administratie op zoek te gaan naar langdurig zieke medewerkers die achteraf mogelijk recht op ziekengeld zouden hebben gehad. Daardoor heeft UWV nu een toenemend aantal verzoeken van werkgevers ontvangen om vast te stellen of er in het verre verleden (soms zelfs na 7 jaar) recht zou zijn geweest op ziekengeld als tijdig een claim zou zijn gedaan.
Aangezien in dit soort situaties het ziekengeld niet meer tot uitbetaling kan komen, moet UWV in deze situaties uitsluitend voor de hierboven geschetste mogelijke WIA-gevolgen (toerekening of premielasten) een fictief recht op ziekengeld vaststellen. Mogelijk moet de verzekerde daarvoor worden onderzocht door een arts van UWV. UWV moet ook aan de verzekerde brieven sturen over een recht op ziekengeld, dat nooit tot uitbetaling kan komen. Dit is een onbedoeld en onwenselijk gevolg van de huidige redactie van de artikelen 117b, derde lid, onderdeel c, van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv) en artikel 82, zesde lid, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA).
Het is ongewenst en past niet in de structuur van deze wetgeving om fictieve rechten vast te stellen, terwijl het beoogde doel van de no-riskpolis (het over de streep trekken van werkgevers om iemand in dienst te nemen met een arbeidsongeschiktheidsverleden) hier niet meer mee wordt bereikt.
De voorgestelde aanpassingen van de WIA en de Wfsv zijn erop gericht om de voordelen van een fictieve claim op ziekengeld weg te nemen. Die voordelen zijn:
De voorgestelde wijzigingen in de WIA en de Wfsv hebben vooral gevolgen als de medewerker al is ingestroomd in de WIA en je als werkgever het financieel risico hier dus voor draagt; als je eigenrisicodrager bent, draag je immers de lasten van de WGA-uitkering en als je publiek verzekerd bent, betaal je immers een hogere gedifferentieerde premie.
De overheid stimuleert werkgevers op allerlei manieren om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. Meer daarover lees je in het artikel “Krapte op de arbeidsmarkt? Hier liggen je kansen!”
Wil je meer informatie over wat dit voor jou betekent? Neem dan contact op met onze adviseurs, zij kijken graag met je mee.
Bron: Salaris Vanmorgen
Actueel
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk