Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Onder welke cao valt uw personeel?
Volgens FNV betaalde een werkgever niet de door de cao voorgeschreven lonen en afdrachten aan de sociale fondsen. Hij kreeg daarom van FNV in een procedure een dwangsom gevorderd van € 10.000 per dag.
In dit geval liep de procedure met een sisser af, omdat de Hoge Raad vaststelde dat de cao waar FNV zich op beriep, niet van toepassing was. Maar het had ook heel anders kunnen lopen en deze werkgever, onbedoeld, een gat in de begroting kunnen bezorgen.
In een cao is vastgelegd waar uw werknemer recht op heeft. Het is niet altijd duidelijk welke cao van toepassing is, maar uit bovenstaande blijkt wel dat het belangrijk is dat u de juiste toepast. Ga daarom met enige regelmaat na welke cao voor uw werknemers geldt, om zo problemen vóór te zijn.
In een cao is geregeld voor wie deze cao geldt. Dat kan gaan om een groep werkgevers, om werkgevers in een bepaalde branche of in een bepaalde bedrijfstak. Op grofweg drie manieren kan bepaald zijn dat uw personeel onder een cao valt.
1. Algemeen verbindend verklaarde cao De minister verklaart een cao algemeen verbindend. In dat geval geldt de cao voor alle werkgevers en werknemers in een bepaalde bedrijfstak of branche. Check op de site van het Ministerie van SZW of er een cao in uw bedrijfstak of branche algemeen verbindend is verklaard.
2. De cao is niet algemeen verbindend verklaard Bent u lid van een werkgeversorganisatie die een cao heeft afgesloten? Dan moet u als werkgever de cao nakomen voor al uw medewerkers.
3. Cao in de arbeidsovereenkomst Heeft u in de arbeidsovereenkomst met uw personeel opgenomen dat een bepaalde cao van toepassing is? Kijk dan goed of dat ook voor opvolgende cao’s geldt. Zo niet, dan blijft de cao van toepassing die op dat tijdstip gold.
Tip: Zijn er de afgelopen tijd nieuwe functies gecreëerd binnen uw bedrijf? Ga dan na of dit personeel onder een cao valt.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk