Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Buitenlandse uitzendkrachten moeten dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als Nederlandse chauffeurs en dit contractueel vastleggen. Het Nederlandse transportbedrijf moet hier op toezien. Bijvoorbeeld door de loonstrook te controleren. Zo staat vermeld in artikel 9 in de CAO Beroepsgoederenvervoer.
Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 3 oktober 2016 een brief gestuurd aan alle Europese bedrijven die bij de KvK ingeschreven zijn, waarvan bekend is dat nevenactiviteiten worden ontplooid op het gebied van uitzendarbeid, arbeidsbemiddeling of payrolling in Nederland. In deze brief wordt ook gewezen op de gevolgen van de algemeen bindend verklaarde cao. Bij niet-naleving kunnen werknemers en/ of sociale partners een vordering jegens de werkgever instellen.
Let op! Onder de arbeidsvoorwaarden vallen niet alleen het loon en overige vergoedingen – zoals overuren – maar ook de arbeidstijden. Denk aan overwerk, rusttijden, pauzes, duur van de vakantie en werken op feestdagen.
Transportbedrijven zijn bij een controle door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) of Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) verplicht om de gehele bedrijfsadministratie direct af te geven. Ook Vakbond FNV controleert vrachtwagens bij de grens en vraagt gegevens op via een WOB-verzoek (Wet Openbaarheid Bestuur). Mochten transportbedrijven de CAO Beroepsgoederenvervoer niet nakomen, is de hamvraag uiteindelijk in de rechtszaal of wel of niet het Nederlandse loon betaald had moeten worden en dus of terecht het Nederlandse loon niet is betaald.
Let op! ISZW kan boetes opleggen op grond van de Wet Arbeid Vreemdelingen en op grond van de Wet Minimumloon ( € 8.000 per werknemer). ILT legt boetes op in verband met bijvoorbeeld overtreding van de Wet arbeidstijden (rij – en rusttijden), oplopend tot boven de € 100.000 per bedrijf.
Nederlandse transportbedrijven lopen bij een controle – wanneer zij niet goed zijn geïnformeerd – het risico op een aanzienlijke boete en/ of negatieve publiciteit. Om deze risico’s te voorkomen, overwegen deze bedrijven om naar het buitenland uit te wijken. Immers, het personeelstekort in Nederland is nijpend en het inhuren van buitenlandse chauffeurs vanuit Nederland is kostbaar en risicovol. Alleen een buitenlandse vestiging openen is in dit geval niet voldoende. Belangrijk criterium is vooral vanuit waar de aansturing plaatsvindt.
Actueel
Nieuwe EU-richtlijn voor betere bescherming tegen greenwashing
LIV vervalt en LKV ouderen bouwt af vanaf 2025
Formulier werkelijk rendement voor als box 3 pro belastingplichtigen uitpakt
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Je vindt een salarisstrook lezen en begrijpen complex? Dan ben je niet de enige. Ik krijg wekelijks vragen van werkgevers en HR-professionals. Goed dat ze worden gesteld, want voor je het weet heb je te maken met een fiscale of financiële misser. De belangrijkste punten behandelden we onlangs in het webinar ‘De loonstrook uitgelegd’. Ik […]
Vanaf medio 2026 geldt de nieuwe EU-richtlijn Empowering the Consumer for the Green Transition. Deze moet zorgen voor betere consumentenbescherming tegen greenwashing en consumenten concretere duurzaamheidsinformatie geven over producten en diensten. Nu vindt er nog regelmatig misleiding plaats met onvoldoende onderbouwde claims zoals ‘groen’ of ‘milieubewust’. Tegen greenwashing: Alleen milieuclaim met keurmerk De nieuwe EU-richtlijn […]
De Eerste Kamer heeft ingestemd met een wetsvoorstel waarin het LIV (het lage-inkomensvoordeel) vervalt per 2025 en het LKV (loonkostenvoordeel voor oudere werknemers) wordt afgebouwd vanaf 2025. LIV: Lage-inkomensvoordeel Het lage-inkomensvoordeel (LIV) vervalt per 2025. Het LIV is een jaarlijkse tegemoetkoming voor werkgevers die medewerkers in dienst hebben met een laag loon. De regeling verlaagt […]
Heb je box 3-vermogen aan te geven in je aangifte inkomstenbelasting over de jaren tot en met 2023? Het is de verwachting, dat de Hoge Raad in augustus of september uitspraak doet in het kader van een aantal box 3-arresten. Is die gunstig voor belastingplichtigen, dan kun jij je straks met digitaal met het formulier […]
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar. Voor welke auto’s? De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk