Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Verplicht periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO)
Ben je bezig met je risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E), vergeet dan daarin zeker niet je werkgeversplicht van het ‘periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek’.
In veel gevallen zijn werkgevers volgens artikel 18 in de Arbowet verplicht om medewerkers periodiek PAGO, periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek, aan te bieden. Het doel? Inperking en voorkoming van risico’s op de werkvloer, om zo ziekte en uitval te voorkomen. De resultaten van een PAGO leiden tot advies over preventie en beschermende maatregelen voor zowel werkgever als medewerker.
De inhoud van het PAGO moet goed aansluiten bij de situatie op jouw werkvloer. Daarom is het periodiek onderzoek gebaseerd op je RI&E. Omgekeerd kunnen resultaten van het PAGO ook weer input zijn voor je risico-inventarisatie en -evaluatie. Voor een goede inhoud en afstemming is het belangrijk dat verschillende kerndeskundigen, zoals de bedrijfsarts, hogere veiligheidskundige, arbeidshygiënist en arbeid- en organisatiepsycholoog, nauw samenwerken. Daarbij kan ook ondersteuning van ergonomen of leefstijlcoaches nuttig zijn.
Hoe vaak je als werkgever een PAGO moet aanbieden, ligt niet officieel vast. Ditzelfde geldt voor de toegang tot en bewaarduur van gegevens. Hiertoe moet je afspraken vastleggen met de ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging of betrokken medewerkers.
Voor sommige groepen medewerkers of werkzaamheden geldt een verhoogd risico en daarmee een PAGO-plicht. Dat is bijvoorbeeld het geval bij:
Voor onder andere werken onder overdruk geldt zelfs een jaarlijkse herhaalplicht voor het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek. En check ook eens de Leidraad PMO Gevaarlijke Stoffen van het Arboportaal wanneer je in je organisatie met gevaarlijke stoffen werkt.
Naast het PAGO is een Arbeidsomstandighedenspreekuur een verplicht onderdeel in de regelgeving. Dit houdt in dat alle medewerkers, ziek én gezond, bij de bedrijfsarts terecht moeten kunnen met gezondheidskundige vragen die in relatie staan tot hun werk. En de medewerkers moeten hiervan op de hoogte worden gesteld. Een medewerker hoeft een consult niet aan te vragen of bekend te maken bij zijn werkgever en als werkgever ontvang je geen informatie over het consult. De kosten zijn wel voor de werkgever. En de bedrijfsarts betrekt de uitkomsten van de consulten in overall preventieadvies. Uiteraard zonder dat iets naar een medewerker kan worden herleid.
In de Arbowet (artikel 18) is het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek opgenomen. In de praktijk spreekt men ook over PMO, een preventief medisch onderzoek of men doelt op een (aanvullend) leefstijlonderzoek of in te vullen vragenlijst. Weet echter dat het PAGO verplichte onderdelen kent en aan regelgeving moet voldoen. Het PMO daarentegen kan daaraan voldoen, maar dat is niet altijd het geval.
Heb je vragen over het PAGO of het PMO? Bel of mail ons. Voor beide hebben we specialisten in huis die je graag helpen.
Bron: Arboportaal
Actueel
Loket subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s 23 april open
Doen vóór 1 mei: Voorlopige IB-aanslag 2023 met box 3 wijzigen
Controleverklaring 2023 voor decentrale overheden mag worden afgegeven
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar. Voor welke auto’s? De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s […]
De definitieve forfaitaire rendementspercentages voor bank- en spaartegoeden (box 3) en voor schulden wijken (flink) af van de voorlopige forfaitaire rendementspercentages. Daarom kan het in bepaalde situaties verstandig zijn om vóór 1 mei 2024 je voorlopige IB-aanslag 2023 aan te passen. Had je op 1 januari 2023 box 3 vermogen? Ben je van plan om […]
Eindelijk duidelijkheid voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen: Het ministerie van BZK roept op om toch een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2023 op te nemen. En wij als accountants mogen de controleverklaring 2023 verstrekken en moeten daarbij handelen alsof de wijzigingen in het BADO en BBV zijn gewijzigd. Lees meer over de aanpassingen en aandachtspunten. De […]
Vanaf 2025 vallen veel meer organisaties onder de NIS2 cybersecurity-richtlijnen en is de NIS2 dusdanig aangescherpt dat een bestuurder aansprakelijk voor falend cybersecurity beleid kan worden gehouden. Veel bestuurders zijn echter niet op de hoogte van NIS2 en de consequenties. Ook weten ze niet of de NIS2 per 2025 ook van toepassing is op hun […]
Vanaf 22 mei 2024 kun je ook een Verklaring Omtrent Gedrag digitaal aanvragen en niet meer alleen op papier bij de gemeente. Als werkgever kun je de Verklaring Omtrent Gedrag digitaal voor medewerkers klaarzetten via Justis.nl. Hiervoor moet je over eHerkenning beschikken. Belangrijk: Als werkgever de medewerker informeren Meld het bij de werkgever als je […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk