Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Verplicht periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO)
Ben je bezig met je risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E), vergeet dan daarin zeker niet je werkgeversplicht van het ‘periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek’.
In veel gevallen zijn werkgevers volgens artikel 18 in de Arbowet verplicht om medewerkers periodiek PAGO, periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek, aan te bieden. Het doel? Inperking en voorkoming van risico’s op de werkvloer, om zo ziekte en uitval te voorkomen. De resultaten van een PAGO leiden tot advies over preventie en beschermende maatregelen voor zowel werkgever als medewerker.
De inhoud van het PAGO moet goed aansluiten bij de situatie op jouw werkvloer. Daarom is het periodiek onderzoek gebaseerd op je RI&E. Omgekeerd kunnen resultaten van het PAGO ook weer input zijn voor je risico-inventarisatie en -evaluatie. Voor een goede inhoud en afstemming is het belangrijk dat verschillende kerndeskundigen, zoals de bedrijfsarts, hogere veiligheidskundige, arbeidshygiënist en arbeid- en organisatiepsycholoog, nauw samenwerken. Daarbij kan ook ondersteuning van ergonomen of leefstijlcoaches nuttig zijn.
Hoe vaak je als werkgever een PAGO moet aanbieden, ligt niet officieel vast. Ditzelfde geldt voor de toegang tot en bewaarduur van gegevens. Hiertoe moet je afspraken vastleggen met de ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging of betrokken medewerkers.
Voor sommige groepen medewerkers of werkzaamheden geldt een verhoogd risico en daarmee een PAGO-plicht. Dat is bijvoorbeeld het geval bij:
Voor onder andere werken onder overdruk geldt zelfs een jaarlijkse herhaalplicht voor het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek. En check ook eens de Leidraad PMO Gevaarlijke Stoffen van het Arboportaal wanneer je in je organisatie met gevaarlijke stoffen werkt.
Naast het PAGO is een Arbeidsomstandighedenspreekuur een verplicht onderdeel in de regelgeving. Dit houdt in dat alle medewerkers, ziek én gezond, bij de bedrijfsarts terecht moeten kunnen met gezondheidskundige vragen die in relatie staan tot hun werk. En de medewerkers moeten hiervan op de hoogte worden gesteld. Een medewerker hoeft een consult niet aan te vragen of bekend te maken bij zijn werkgever en als werkgever ontvang je geen informatie over het consult. De kosten zijn wel voor de werkgever. En de bedrijfsarts betrekt de uitkomsten van de consulten in overall preventieadvies. Uiteraard zonder dat iets naar een medewerker kan worden herleid.
In de Arbowet (artikel 18) is het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek opgenomen. In de praktijk spreekt men ook over PMO, een preventief medisch onderzoek of men doelt op een (aanvullend) leefstijlonderzoek of in te vullen vragenlijst. Weet echter dat het PAGO verplichte onderdelen kent en aan regelgeving moet voldoen. Het PMO daarentegen kan daaraan voldoen, maar dat is niet altijd het geval.
Heb je vragen over het PAGO of het PMO? Bel of mail ons. Voor beide hebben we specialisten in huis die je graag helpen.
Bron: Arboportaal
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk