Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Verplicht periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO)
Ben je bezig met je risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E), vergeet dan daarin zeker niet je werkgeversplicht van het ‘periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek’.
In veel gevallen zijn werkgevers volgens artikel 18 in de Arbowet verplicht om medewerkers periodiek PAGO, periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek, aan te bieden. Het doel? Inperking en voorkoming van risico’s op de werkvloer, om zo ziekte en uitval te voorkomen. De resultaten van een PAGO leiden tot advies over preventie en beschermende maatregelen voor zowel werkgever als medewerker.
De inhoud van het PAGO moet goed aansluiten bij de situatie op jouw werkvloer. Daarom is het periodiek onderzoek gebaseerd op je RI&E. Omgekeerd kunnen resultaten van het PAGO ook weer input zijn voor je risico-inventarisatie en -evaluatie. Voor een goede inhoud en afstemming is het belangrijk dat verschillende kerndeskundigen, zoals de bedrijfsarts, hogere veiligheidskundige, arbeidshygiënist en arbeid- en organisatiepsycholoog, nauw samenwerken. Daarbij kan ook ondersteuning van ergonomen of leefstijlcoaches nuttig zijn.
Hoe vaak je als werkgever een PAGO moet aanbieden, ligt niet officieel vast. Ditzelfde geldt voor de toegang tot en bewaarduur van gegevens. Hiertoe moet je afspraken vastleggen met de ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging of betrokken medewerkers.
Voor sommige groepen medewerkers of werkzaamheden geldt een verhoogd risico en daarmee een PAGO-plicht. Dat is bijvoorbeeld het geval bij:
Voor onder andere werken onder overdruk geldt zelfs een jaarlijkse herhaalplicht voor het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek. En check ook eens de Leidraad PMO Gevaarlijke Stoffen van het Arboportaal wanneer je in je organisatie met gevaarlijke stoffen werkt.
Naast het PAGO is een Arbeidsomstandighedenspreekuur een verplicht onderdeel in de regelgeving. Dit houdt in dat alle medewerkers, ziek én gezond, bij de bedrijfsarts terecht moeten kunnen met gezondheidskundige vragen die in relatie staan tot hun werk. En de medewerkers moeten hiervan op de hoogte worden gesteld. Een medewerker hoeft een consult niet aan te vragen of bekend te maken bij zijn werkgever en als werkgever ontvang je geen informatie over het consult. De kosten zijn wel voor de werkgever. En de bedrijfsarts betrekt de uitkomsten van de consulten in overall preventieadvies. Uiteraard zonder dat iets naar een medewerker kan worden herleid.
In de Arbowet (artikel 18) is het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek opgenomen. In de praktijk spreekt men ook over PMO, een preventief medisch onderzoek of men doelt op een (aanvullend) leefstijlonderzoek of in te vullen vragenlijst. Weet echter dat het PAGO verplichte onderdelen kent en aan regelgeving moet voldoen. Het PMO daarentegen kan daaraan voldoen, maar dat is niet altijd het geval.
Heb je vragen over het PAGO of het PMO? Bel of mail ons. Voor beide hebben we specialisten in huis die je graag helpen.
Bron: Arboportaal
Actueel
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Thuiswerken over de grens: zo zit het met belasting en sociale zekerheid
Governance en duurzaam ondernemen: 10 trends voor het mkb
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
Duurzaam ondernemen vraagt om meer dan alleen milieumaatregelen of sociale impact. Steeds vaker staat governance centraal als onmisbare schakel in ESG-beleid. Maar wat betekent governance eigenlijk voor het mkb – en hoe pas je dit praktisch toe in jouw organisatie? Ontdek 10 belangrijkste trends op het snijvlak van governance en duurzaam ondernemen in het mkb. […]
“Mag ik drie weken vanuit Spanje werken, aansluitend op mijn vakantie?” Steeds vaker krijgen werkgevers dit soort vragen. Flexibel als je bent, overweeg je misschien direct om ‘ja’ te zeggen. Toch is het verstandig om eerst stil te staan bij de juridische en fiscale gevolgen van een workation? Want hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid, […]
Hoe beoordeel je een arbeidsrelatie: wanneer gaat het om loondienst en wanneer om zelfstandig ondernemerschap? Om het te verduidelijken heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onlangs een aantal praktijkvoorbeelden gepubliceerd. Hiermee kun jij jouw arbeidsrelaties toetsen aan herkenbare situaties en schijnzelfstandigheid voorkomen. De vraag hoe je een arbeidsrelatie moet beoordelen – en […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk