Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Verdere vertraging nieuw box 3-stelsel dreigt
De Raad van State (RvS) ziet grote struikelblokken bij het voorgestelde nieuwe box 3-stelsel en vindt dat de regering terug moet naar de tekentafel. Meer over het oordeel van de RvS en geconstateerde gebreken.
In juni 2024 presenteerde het vorige kabinet het voorstel voor de Wet werkelijk rendement box 3 aan de RvS. Snel komen tot een nieuwe opzet van de belasting op spaar- en beleggingstegoeden is belangrijk. Elk jaar uitstel kan de schatkist miljarden kosten. Maar het oordeel van de RvS is niet mals en daarmee dreigt opnieuw vertraging:
‘Er kleven zwaarwegende bezwaren aan het box 3-stelsel dat de regering voorstelt, onder andere op het gebied van de uitvoering. Uit de uitvoeringstoets van de Belastingdienst blijkt dat het voorstel ingrijpende gevolgen heeft voor burgers en de Belastingdienst. Het zal leiden tot slechtere dienstverlening, beperkte mogelijkheden tot vooroverleg met een belastinginspecteur en onvoldoende toezicht. Het stelsel wordt veel complexer.’
De RvS vindt dat de nieuwe box 3-opzet een groot beroep doet op het ‘doenvermogen’ van 1,6 miljoen belastingplichtigen. Het zou vragen om ingewikkelde vermogensvergelijkingen te maken en meer administratieverplichtingen geven.
Verder is het volgens de RvS verkeerd om budgettaire neutraliteit als uitgangspunt te nemen. Dit zou minder vrijheid geven om te kiezen voor een andere vormgeving dan nu voorgesteld.
Het advies aan de regering:
‘Dien het wetsvoorstel niet in deze vorm in en bezie de vormgeving van het box 3-stelsel opnieuw.’
Het wetsvoorstel voor het nieuwe box 3-stelsel moet een einde maken aan het forfaitaire stelsel in box 3. Dat stelsel is volgens de Hoge Raad namelijk in strijd met Europees recht.
Het nieuwe wetsvoorstel zou een vermogensaanwasbelasting moeten introduceren op basis van werkelijk rendement. Met:
Maar juist die uitzonderingen maken de wet volgens de RvS nodeloos complex.
Volgens de RvS is er nu een patstelling tussen wetgever, rechter en uitvoering:
En hier moet snel wat mee worden gedaan, want: “Als het belasten van vermogen niet tot een toereikende beoogde opbrengst leidt, zal de druk op het genereren van aanvullende inkomsten via de andere genoemde grondslagen toenemen en vice versa.”
Vergrijzing leidt er bovendien toe dat de overheidsuitgaven stijgen, terwijl de belastinginkomsten uit arbeid niet in gelijke mate toenemen. Dat zou kunnen leiden tot een verschuiving in de belastingmix richting consumptie en vermogen. Bij die component zouden ook opbrengsten uit vermogen in box 1 en 2 betrokken moeten worden.
Bron: Accountancy Vanmorgen
Actueel
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Thuiswerken over de grens: zo zit het met belasting en sociale zekerheid
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
Tijdens een kennismakingsgesprek, niet zo lang geleden, vroeg ik nieuwsgierig naar een stapel papier op het bureau. “Oh, dat zijn de verlofkaarten van de medewerkers. Die printen we altijd uit en nieten we aan de loonstrook.” Het lijkt een extreem voorbeeld, maar dit soort stapels papier kom ik overal tegen. Zonde van de tijd, zonde […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk