Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Verantwoording over een corona jaar
De jaarrekeningen over 2020 worden nu opgesteld. De pandemie is in 2020 uitgebroken en heeft effect op iedere organisatie, maar in welke mate verschilt sterk per organisatie. Het is daarom van belang om in de jaarrekening duidelijk te rapporteren wat de impact van de crisis is op je eigen organisatie. Maar hoe en waar moet je hier aandacht aan besteden?
Het NBA en het SRA hebben diverse publicaties en handreikingen uitgebracht waarin aandacht wordt besteed aan de wijze waarop de coronacrisis in de jaarrekening moet worden verwerkt. In dit artikel besteden we aandacht aan de belangrijkste aspecten, maar bij het opstellen van de jaarrekening over 2020 dient bij íedere post nagedacht te worden of er een corona-effect is.
Uitgangspunt van de uitgebrachte publicaties is dat de lezer van de jaarrekening inzicht wil hebben in de effecten van de crisis voor de desbetreffende organisatie. Dit kan dus zowel positief, neutraal als negatief zijn. Belangrijk is om dit minimaal in het jaarverslag/de jaarrekening op te nemen, want als hier niets over is geschreven dan leidt dit tot vragen en achterdocht bij de lezer en vult deze het zelf waarschijnlijk negatief in.
De coronacrisis heeft impact op elke organisatie. Voor sommige bedrijven pakt de crisis positief uit, maar veel organisaties worden geconfronteerd met beperkingen in de bedrijfsvoering of zelfs een algehele sluiting. Veel organisaties verkeren in onzekerheid over de korte en lange termijn effecten van de crisis, waardoor de vraag komt of de continuïteit van de organisatie gewaarborgd is.
Er zijn verschillende situaties denkbaar over deze continuïteitsveronderstelling. De meest voorkomende situatie is dat er onzekerheden zijn, maar dat het voortbestaan (zelfstandig of onder steun/voorwaarden van derden) mogelijk is. Deze situatie moet benoemd worden in de waarderingsgrondslagen van de jaarrekening evenals de (steun)maatregelen. De opbouw van deze continuïteitsparagraaf is als volgt:
Wij hebben voorbeelden beschikbaar voor deze paragraaf, stem de inhoud ook af met je accountant. Is het voortbestaan van de onderneming redelijkerwijs op geen enkele manier meer mogelijk, dan dient de jaarrekening op liquidatiebasis te worden opgesteld, ga hierover in overleg met je accountant.
De jaarrekening is een meer formeel stuk, maar in het bestuursverslag is er meer ruimte om de situatie en effecten te beschrijven. Hierbij kun je ook de verwachtingen beter weergeven. Het bestuursverslag kan ook dienen als het visitekaartje van je organisatie. Meer daarover lees je hier.
In de jaarrekening over 2019 werd de coronacrisis nog alleen verwerkt als gebeurtenis na balansdatum. Zoals eerder opgemerkt heeft de crisis in 2020 effect op vele aspecten van de jaarrekening, maar voor de verlengde maatregelen naar 2021 geldt dat deze wel benoemd moeten worden onder de gebeurtenissen na balansdatum, op dit punt gelden dezelfde overwegingen als voorgaand jaar. Echter indien de situatie na balansdatum voor de organisatie gelijk is aan de situatie per balansdatum, is het niet meer verplicht deze in de jaarrekening specifiek toe te lichten. Bij een wijzigende situatie in 2021 zou deze wel toegelicht moeten worden.
In tijden van crisis is het minder vanzelfsprekend dat vorderingen of uitstaande leningen kunnen worden terugbetaald. Ook kan het zijn dat materiële vaste activa leeg staat of niet meer wordt gebruikt, waardoor deze minder waard is. Schenk daarom extra aandacht aan de waardering van deze posten en tref zo nodig een voorziening of voer een afwaardering door.
In lijn met het voorgaande punt kan het zijn dat langdurige contracten minder ‘waard’ over verlieslatend zijn. Beoordeel de ‘waardering’ en/of deze verlieslatend zijn en vorm eventueel een voorziening voor dubieuze vorderingen of verlieslatende contracten.
Over de verwerking van de NOW-regeling en overige subsidies die gericht zijn op corona, heeft de Raad van de Jaarverslaggeving aangegeven dat er twee mogelijkheden zijn:
Het is wel van belang om de gekozen verwerkingswijze toe te lichten in de grondslagen, evenals het bedrag in de toelichting op de balans en resultatenrekening. Eveneens dienen de ontvangen steunmaatregelen te worden toegewezen aan de periode waarop deze betrekking hebben en dienen nog te ontvangen of terug te betalen bedragen te worden toegelicht.
Als er sprake is van een tijdelijke huurverlaging (en leaseverplichtingen), dan moet deze toegerekend worden aan de periode waarop deze verlaging betrekking heeft.
Een eventueel in de jaarrekening 2019 gevormde coronareserve moet vrijvallen in de jaarrekening 2020.
Mocht je naar aanleiding van bovenstaande stappen nog vragen hebben, neem dan contact op met je accountant. 2020 is een bijzonder jaar en de afwikkeling vraagt daarom extra aandacht.
Actueel
Update Special Eindejaarstips 2023
Pakket Belastingplan 2024 aangenomen door Tweede Kamer
Strengere regels voor turboliquidatie per 15-11-2023
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Met ingang van 1 januari 2024 geldt er een wettelijk minimumuurloon voor alle medewerkers van 21 jaar en ouder. Vaste minimum maand-, week- en daglonen verdwijnen daarmee. Wat gaat er veranderen? En wat kan dit voor jouw organisatie betekenen? Ik leg het je uit. Door Laura van Alst, Arbeidsjurist Als het gaat om het wettelijk […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2023 naar 2024. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren?In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig zijn […]
Niet eerder stond je met vijf generaties tegelijk op de werkvloer. Hoe ga je als werkgever om met die generatiediversiteit? Hoe zorg je dat elke generatie met haar eigen kenmerken en unieke perspectieven optimaal kan bijdragen aan jouw organisatie? Ik verklap je graag de voor mij meest waardevolle take-away uit onze recente HR Kenniskring. Zhané […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips al lezen wat dit jaar fiscaal nog mogelijk is. Nu het Belastingplan 2024 in de Tweede Kamer is behandeld, zitten daar een aantal wijzigingen. We hebben ze voor je gemarkeerd in de bestaande special. Download de Update Special Eindejaarstips 2023 Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen […]
Je hebt wellicht al gehoord van de “Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit” (WPM), een term die veel stof heeft doen opwaaien in de afgelopen tijd. Deze regeling kan een grote impact hebben op bedrijven en hun bijdrage aan het verminderen van CO2-uitstoot. Als werkgever is het belangrijk om te begrijpen wat deze verplichting inhoudt, wie erdoor wordt […]
© 2023 - Stolwijk Kennisnetwerk