Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Vaccinatie onder werktijd: wel of niet doorbetaald?
Kan je medewerker zich alleen onder werktijd laten vaccineren, dan kan hij/zij hier calamiteitenverlof of kort verzuimverlof opnemen. Als werkgever moet je je medewerker dan dus gewoon doorbetalen. Dit kan alleen als het echt niet mogelijk is om de prik buiten werktijd te krijgen.
Werknemers kunnen calamiteitenverlof opnemen als zij te maken krijgen met ‘onvoorziene omstandigheden die een onmiddellijke onderbreking van de arbeid vergen’. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld brand, inbraak of lekkage in het huis van de werknemer.
Ook is het verlof te gebruiken bij ‘zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden’ zoals de bevalling van een partner, het overlijden en de lijkbezorging van bepaalde naasten, arts- of ziekenhuisbezoek dat redelijkerwijs niet buiten werktijd is te plannen en de noodzakelijke verzorging op de eerste ziektedag van een naaste.
Krijgt een medewerker een oproep om de coronavaccinatie te halen onder zijn werktijd, dan ligt het aan zijn arbeidsovereenkomst en de omstandigheden van het geval of hij een beroep kan doen op calamiteitenverlof. Om voor dit verlof in aanmerking te komen gelden in het algemeen drie voorwaarden:
Bij een coronavaccinatie geldt dat het niet direct spoedeisend is en er geen sprake is van onvoorzienbaarheid, maar het kan wel zo zijn dat het niet buiten werktijd te plannen is. Dan kan de werknemer dus calamiteitenverlof aanvragen.
Laat een werknemer zich, ondanks de mogelijkheid de prik buiten werktijd te halen, toch onder werktijd vaccineren, dan moet hij zijn vakantieuren inzetten.
Moet je medewerker iemand begeleiden bij het laten zetten van de vaccinatie, dan kan hij/zij daarvoor calamiteitenverlof of kort verzuimverlof opnemen. Hiervoor gelden dezelfde criteria van spoedeisend zijn, onvoorzien zijn of niet buiten werktijd te plannen zijn. Daarnaast moet het gaan om een naast familielid, een nabije sociale relatie of een huisgenoot. Tevens moet er serieus gekeken worden of iemand anders dan jouw medewerker de persoon in kwestie kan begeleiden.
Wil je meer weten over de verschillende soorten verlof, de voorwaarden en hoe je dit voor jouw organisatie verwerkt? Onze adviseurs staan voor je klaar. Je kunt ze telefonisch of per mail bereiken.
Actueel
Loket subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s 23 april open
Doen vóór 1 mei: Voorlopige IB-aanslag 2023 met box 3 wijzigen
Controleverklaring 2023 voor decentrale overheden mag worden afgegeven
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar. Voor welke auto’s? De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s […]
De definitieve forfaitaire rendementspercentages voor bank- en spaartegoeden (box 3) en voor schulden wijken (flink) af van de voorlopige forfaitaire rendementspercentages. Daarom kan het in bepaalde situaties verstandig zijn om vóór 1 mei 2024 je voorlopige IB-aanslag 2023 aan te passen. Had je op 1 januari 2023 box 3 vermogen? Ben je van plan om […]
Eindelijk duidelijkheid voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen: Het ministerie van BZK roept op om toch een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2023 op te nemen. En wij als accountants mogen de controleverklaring 2023 verstrekken en moeten daarbij handelen alsof de wijzigingen in het BADO en BBV zijn gewijzigd. Lees meer over de aanpassingen en aandachtspunten. De […]
Vanaf 2025 vallen veel meer organisaties onder de NIS2 cybersecurity-richtlijnen en is de NIS2 dusdanig aangescherpt dat een bestuurder aansprakelijk voor falend cybersecurity beleid kan worden gehouden. Veel bestuurders zijn echter niet op de hoogte van NIS2 en de consequenties. Ook weten ze niet of de NIS2 per 2025 ook van toepassing is op hun […]
Vanaf 22 mei 2024 kun je ook een Verklaring Omtrent Gedrag digitaal aanvragen en niet meer alleen op papier bij de gemeente. Als werkgever kun je de Verklaring Omtrent Gedrag digitaal voor medewerkers klaarzetten via Justis.nl. Hiervoor moet je over eHerkenning beschikken. Belangrijk: Als werkgever de medewerker informeren Meld het bij de werkgever als je […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk