Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Stolwijk Kennisnetwerk: stevig verankerd op vier pijlers
Als accountants- en adviesorganisatie van middelgrote omvang kun je niet volstaan met dienstverlening op een ‘gemiddeld niveau’. Voor verdere groei en behoud van volledige zelfstandigheid is het van belang dat publieke- en grotere MKB organisaties Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) blijven zien als een krachtige en waardevolle samenwerkingspartner. Dit inzicht leidde tot een steeds verdere ontwikkeling van klant- en marktgericht beleid, gebaseerd op vier pijlers.
Stolwijk Kelderman opereerde jaren geleden vooral als een traditioneel accountantskantoor, hoofdzakelijk geleid door accountants en fiscalisten. Kijken we naar de situatie van nu, dan is het opvallend dat binnen de huidige, moderne, organisatie één van de SKN partners niet accountant of fiscalist is. Nick Tibben trad in 2018 als mede-eigenaar toe en kent als specialisatie organisatie-advies en procesoptimalisatie. Dat zegt duidelijk iets over de positief eigenzinnige organisatiestructuur van SKN en vormt mede de basis voor dat, eerder genoemde, belangrijke onderscheidend vermogen.
SKN leerde dat klanten behoefte hadden aan een advieskantoor dat in bredere zin oplossingen faciliteert. Naast accountancy, fiscaliteit en procesoptimalisatie adviseert SKN bijvoorbeeld ook over HRM, financiering en bedrijfsovername. En op bedrijfsmatig gebied worden klanten bijgestaan met Parttime controlling en Business Intelligence. Het aantal vertakkingen neemt daarbij toe. Denk in die zin onder meer aan de nog specifiekere fiscale advisering rondom BTW of echtscheiding.
Nick wijst op het feit dat organisaties verschillende levensfasen kennen. In iedere fase zijn er specifieke uitdagingen. Nick: “Ondernemers en bestuurders willen op ieder moment terug kunnen vallen op een adviseur die hun vertrouwen waard is. Onze aanpak is hoofdzakelijk gebaseerd op vier pijlers, die samen een succesvolle bedrijfsvoering ondersteunen.” Nick doelt hiermee op de pijlers ‘mensen’, ‘proces & IT’, ‘informatie’ en ‘beleid’. Hij licht nader toe: “Ons netwerk biedt organisaties bijvoorbeeld specialistische ondersteuning in een fase waarin modern werkgeverschap nodig is om uitdagingen op personeelsgebied het hoofd te bieden. Of als inzicht in data en cijfers het mogelijk maakt betere, strategische beslissingen te kunnen nemen. Maar ook als er efficiënter gewerkt kan worden om concurrentievoordeel te behalen. Of als er aanpassingen nodig zijn om te voldoen aan regels, wetten of maatschappelijke verwachtingen, helpen wij klanten verder op weg.”
“Ondernemers en bestuurders willen op ieder moment terug kunnen vallen op een adviseur die hun vertrouwen waard is”
Bij een dergelijk concept, waar specialisten en generalisten klant- en marktgericht samenwerken, paste een traditioneel aansturingsmodel niet langer. Daarom besloot SKN om steeds meer verantwoordelijkheid bij medewerkers zelf te beleggen. “Je kunt dat zelforganisatie noemen, of het tonen van eigen ondernemerschap. In mijn ogen is het niet zo belangrijk hoe je het betitelt. Het gaat meer om de ontwikkeling op zich en hoe je dat proces ondersteunt. Binnen SKN zitten wij daar momenteel midden in, we zijn op weg en de eerste ervaringen zijn zeker positief.” Nick vervolgt: Vergeet niet, of je nu partner bent of junior medewerker, verandering vormt voor mensen altijd een uitdaging. Dat geldt ook binnen onze organisatie. Het vraagt om aanpassing, verwerving van nieuwe competenties. We willen mensen de ruimte geven om minder taakgericht te hoeven denken en werken. En zich meer te kunnen richten op de klant en de markt. Het volgen van ontwikkelingen, daarop inspelen en meebewegen, dat lukt ons steeds beter. Niet bureaucratisch en hiërarchisch georganiseerd zijn helpt. En de continue aanwas van jong talent natuurlijk ook.”
Actueel
Teamuitje met reiskosten en maaltijden: onbelast of belast?
Carpoolen en de fiscus: dit zijn de regels voor belastingvrije vergoedingen
Starters kiezen vaker voor bv, maar ondernemersgroei valt stil
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Wanneer geldt de gerichte vrijstelling en wanneer niet? Organiseer je als werkgever een teamuitje en wil je reiskosten en maaltijden vergoeden? Dan is het belangrijk om te weten of deze kosten onder de gerichte vrijstellingen vallen. Het antwoord hangt af van het karakter van het teamuitje: zakelijk of consumptief? Zakelijk of consumptief: dit is het […]
Carpoolen is niet alleen milieuvriendelijk, het kan ook fiscaal voordelig zijn. Als werkgever mag je onder bepaalde voorwaarden een belastingvrije kilometervergoeding geven aan medewerkers die samen reizen. Welke mogelijkheden er zijn, hangt af van wie het carpoolen organiseert en of er gebruik wordt gemaakt van een privéauto of een auto van de zaak. Carpoolen met […]
De groei van het aantal bedrijven in Nederland is het laagste in tien jaar. Steeds meer ondernemers stoppen, terwijl het aantal starters blijft dalen. Opvallend is dat wie wel begint, steeds vaker kiest voor een bv. Toch is die rechtsvorm geen garantie tegen schijnzelfstandigheid, waarschuwt de Kamer van Koophandel (KVK). Lage groei bedrijven in 2025: […]
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
Wil je jouw bv overdragen aan een opvolger of verkopen? Dan is een goede voorbereiding cruciaal. Je krijgt te maken met belasting in box 2, mogelijke vrijstellingen en eventuele regels rond overdrachtsbelasting. Een verkeerde keuze kan geld kosten of de continuïteit van je bedrijf in gevaar brengen. Ontdek wat je moet regelen om de bedrijfsoverdracht […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk