Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Stolwijk Kennisnetwerk: stevig verankerd op vier pijlers
Als accountants- en adviesorganisatie van middelgrote omvang kun je niet volstaan met dienstverlening op een ‘gemiddeld niveau’. Voor verdere groei en behoud van volledige zelfstandigheid is het van belang dat publieke- en grotere MKB organisaties Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) blijven zien als een krachtige en waardevolle samenwerkingspartner. Dit inzicht leidde tot een steeds verdere ontwikkeling van klant- en marktgericht beleid, gebaseerd op vier pijlers.
Stolwijk Kelderman opereerde jaren geleden vooral als een traditioneel accountantskantoor, hoofdzakelijk geleid door accountants en fiscalisten. Kijken we naar de situatie van nu, dan is het opvallend dat binnen de huidige, moderne, organisatie één van de SKN partners niet accountant of fiscalist is. Nick Tibben trad in 2018 als mede-eigenaar toe en kent als specialisatie organisatie-advies en procesoptimalisatie. Dat zegt duidelijk iets over de positief eigenzinnige organisatiestructuur van SKN en vormt mede de basis voor dat, eerder genoemde, belangrijke onderscheidend vermogen.
SKN leerde dat klanten behoefte hadden aan een advieskantoor dat in bredere zin oplossingen faciliteert. Naast accountancy, fiscaliteit en procesoptimalisatie adviseert SKN bijvoorbeeld ook over HRM, financiering en bedrijfsovername. En op bedrijfsmatig gebied worden klanten bijgestaan met Parttime controlling en Business Intelligence. Het aantal vertakkingen neemt daarbij toe. Denk in die zin onder meer aan de nog specifiekere fiscale advisering rondom BTW of echtscheiding.
Nick wijst op het feit dat organisaties verschillende levensfasen kennen. In iedere fase zijn er specifieke uitdagingen. Nick: “Ondernemers en bestuurders willen op ieder moment terug kunnen vallen op een adviseur die hun vertrouwen waard is. Onze aanpak is hoofdzakelijk gebaseerd op vier pijlers, die samen een succesvolle bedrijfsvoering ondersteunen.” Nick doelt hiermee op de pijlers ‘mensen’, ‘proces & IT’, ‘informatie’ en ‘beleid’. Hij licht nader toe: “Ons netwerk biedt organisaties bijvoorbeeld specialistische ondersteuning in een fase waarin modern werkgeverschap nodig is om uitdagingen op personeelsgebied het hoofd te bieden. Of als inzicht in data en cijfers het mogelijk maakt betere, strategische beslissingen te kunnen nemen. Maar ook als er efficiënter gewerkt kan worden om concurrentievoordeel te behalen. Of als er aanpassingen nodig zijn om te voldoen aan regels, wetten of maatschappelijke verwachtingen, helpen wij klanten verder op weg.”
“Ondernemers en bestuurders willen op ieder moment terug kunnen vallen op een adviseur die hun vertrouwen waard is”
Bij een dergelijk concept, waar specialisten en generalisten klant- en marktgericht samenwerken, paste een traditioneel aansturingsmodel niet langer. Daarom besloot SKN om steeds meer verantwoordelijkheid bij medewerkers zelf te beleggen. “Je kunt dat zelforganisatie noemen, of het tonen van eigen ondernemerschap. In mijn ogen is het niet zo belangrijk hoe je het betitelt. Het gaat meer om de ontwikkeling op zich en hoe je dat proces ondersteunt. Binnen SKN zitten wij daar momenteel midden in, we zijn op weg en de eerste ervaringen zijn zeker positief.” Nick vervolgt: Vergeet niet, of je nu partner bent of junior medewerker, verandering vormt voor mensen altijd een uitdaging. Dat geldt ook binnen onze organisatie. Het vraagt om aanpassing, verwerving van nieuwe competenties. We willen mensen de ruimte geven om minder taakgericht te hoeven denken en werken. En zich meer te kunnen richten op de klant en de markt. Het volgen van ontwikkelingen, daarop inspelen en meebewegen, dat lukt ons steeds beter. Niet bureaucratisch en hiërarchisch georganiseerd zijn helpt. En de continue aanwas van jong talent natuurlijk ook.”
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk