Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Stolwijk Kennisnetwerk: stevig verankerd op vier pijlers
Als accountants- en adviesorganisatie van middelgrote omvang kun je niet volstaan met dienstverlening op een ‘gemiddeld niveau’. Voor verdere groei en behoud van volledige zelfstandigheid is het van belang dat publieke- en grotere MKB organisaties Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) blijven zien als een krachtige en waardevolle samenwerkingspartner. Dit inzicht leidde tot een steeds verdere ontwikkeling van klant- en marktgericht beleid, gebaseerd op vier pijlers.
Stolwijk Kelderman opereerde jaren geleden vooral als een traditioneel accountantskantoor, hoofdzakelijk geleid door accountants en fiscalisten. Kijken we naar de situatie van nu, dan is het opvallend dat binnen de huidige, moderne, organisatie één van de SKN partners niet accountant of fiscalist is. Nick Tibben trad in 2018 als mede-eigenaar toe en kent als specialisatie organisatie-advies en procesoptimalisatie. Dat zegt duidelijk iets over de positief eigenzinnige organisatiestructuur van SKN en vormt mede de basis voor dat, eerder genoemde, belangrijke onderscheidend vermogen.
SKN leerde dat klanten behoefte hadden aan een advieskantoor dat in bredere zin oplossingen faciliteert. Naast accountancy, fiscaliteit en procesoptimalisatie adviseert SKN bijvoorbeeld ook over HRM, financiering en bedrijfsovername. En op bedrijfsmatig gebied worden klanten bijgestaan met Parttime controlling en Business Intelligence. Het aantal vertakkingen neemt daarbij toe. Denk in die zin onder meer aan de nog specifiekere fiscale advisering rondom BTW of echtscheiding.
Nick wijst op het feit dat organisaties verschillende levensfasen kennen. In iedere fase zijn er specifieke uitdagingen. Nick: “Ondernemers en bestuurders willen op ieder moment terug kunnen vallen op een adviseur die hun vertrouwen waard is. Onze aanpak is hoofdzakelijk gebaseerd op vier pijlers, die samen een succesvolle bedrijfsvoering ondersteunen.” Nick doelt hiermee op de pijlers ‘mensen’, ‘proces & IT’, ‘informatie’ en ‘beleid’. Hij licht nader toe: “Ons netwerk biedt organisaties bijvoorbeeld specialistische ondersteuning in een fase waarin modern werkgeverschap nodig is om uitdagingen op personeelsgebied het hoofd te bieden. Of als inzicht in data en cijfers het mogelijk maakt betere, strategische beslissingen te kunnen nemen. Maar ook als er efficiënter gewerkt kan worden om concurrentievoordeel te behalen. Of als er aanpassingen nodig zijn om te voldoen aan regels, wetten of maatschappelijke verwachtingen, helpen wij klanten verder op weg.”
“Ondernemers en bestuurders willen op ieder moment terug kunnen vallen op een adviseur die hun vertrouwen waard is”
Bij een dergelijk concept, waar specialisten en generalisten klant- en marktgericht samenwerken, paste een traditioneel aansturingsmodel niet langer. Daarom besloot SKN om steeds meer verantwoordelijkheid bij medewerkers zelf te beleggen. “Je kunt dat zelforganisatie noemen, of het tonen van eigen ondernemerschap. In mijn ogen is het niet zo belangrijk hoe je het betitelt. Het gaat meer om de ontwikkeling op zich en hoe je dat proces ondersteunt. Binnen SKN zitten wij daar momenteel midden in, we zijn op weg en de eerste ervaringen zijn zeker positief.” Nick vervolgt: Vergeet niet, of je nu partner bent of junior medewerker, verandering vormt voor mensen altijd een uitdaging. Dat geldt ook binnen onze organisatie. Het vraagt om aanpassing, verwerving van nieuwe competenties. We willen mensen de ruimte geven om minder taakgericht te hoeven denken en werken. En zich meer te kunnen richten op de klant en de markt. Het volgen van ontwikkelingen, daarop inspelen en meebewegen, dat lukt ons steeds beter. Niet bureaucratisch en hiërarchisch georganiseerd zijn helpt. En de continue aanwas van jong talent natuurlijk ook.”
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk