Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / SiSa-verantwoording: extra aandachtspunten
Binnenkort starten we met de controle van de SiSa-verantwoording voor je organisatie. Let bij de voorbereiding extra goed op:
Daar gaat dit jaar (nog) meer aandacht naar uit.
Voor het uitvoeren van specifiek beleid van de Rijksoverheid kun je als gemeente of provincie aanspraak maken op specifieke uitkeringen. De verantwoording over de besteding hiervan verloopt via de SiSa-systematiek: single information, single audit. Dit betekent eenmalige informatieverstrekking en eenmalige accountantscontrole. De verantwoording voeg je bij de jaarstukken van je organisatie. We vragen je daarbij dus extra aandacht te besteden aan M&O-beleid voor de Wet Inburgering 2021 en de Tozo.
Van een gemeente wordt verwacht dat je, in aanvulling op het bestaande M&O-beleid, specifiek aandacht besteedt aan de Wet Inburgering 2021. Is het M&O-beleid van jouw organisatie nog niet schriftelijk vastgelegd of komt de Wet Inburgering 2021 er nog niet specifiek in naar voren, stel dan alsnog specifiek beleid op en documenteer dit schriftelijk. De Nota Verwachtingen Accountantscontrole 2022 wijst hier expliciet op en vraagt om extra aandacht voor wetspecifieke risicofactoren en –afwegingen van de Wet Inburgering 2021. De accountant controleert de toereikendheid en naleving en toetst de werking van getroffen maatregelen.
Waar sowieso aandacht voor moet zijn in het M&O-beleid voor de Wet Inburgering 2021:
In 2022 is beperkt uitgekeerd in het kader van de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo). Als accountant controleren we de SiSa-verantwoording volgens de geldende wet- en regelgeving van de Tozo. Een enkele keer kan dit gecompliceerd zijn, omdat de norm niet altijd concreet is. Is hiervan sprake voor jouw organisatie, dan verzoeken we je:
De accountant toetst de overwegingen en documentatie van een gemeente. We leggen dit, met onderbouwing van ons oordeel, vast in het controledossier. Bij onze oordeelsvorming mogen we je organisatie het voordeel van de twijfel geven, vanuit de intentie van de Tozo-regeling. Dan moet je echter wel alles goed uitgevoerd en gedocumenteerd hebben.
Bron: Nota Verwachtingen Accountantscontrole SiSa 2023
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk