Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, Directeur van ons team Preventie & Verzuim en specialist in verzuimpreventie en arbo. Want hoe kun jij verzuim voorkomen?
S: “Jeroen, hoe staat het met de werkdruk in de praktijk?”
J: “Helaas zien wij die inderdaad toenemen. Ook wordt het verzuim steeds complexer.”
S: “Complexer?”
J: “Vaak is het een optelsom van verschillende factoren, zowel op het werk als in de privésfeer. Als werkgever kun je je ogen niet sluiten voor problemen die thuis spelen. Medewerkers nemen zichzelf mee naar het werk, en werk en privé raken steeds meer met elkaar verweven. Werkdruk kan positieve effecten hebben en zorgt vaak voor focus, maar zonder voldoende herstelmomenten kan dit leiden tot uitval.”
S: “Zie je opvallende zaken in die toenemende complexiteit?”
J: “De grootste risico’s tot uitval zien onze casemanagers bij vrouwen tussen de 30 en 40 jaar. In deze levensfase waarin gezinsleven, werk en soms nog traditionele rolverwachtingen samenkomen, is de balans tussen werk en privé vaak de grootste uitdaging.”
‘Werkdruk neemt toe en verzuim wordt complexer’
S: “Heel herkenbaar! Ik behoor zelf tot die groep. Ik heb twee jonge kinderen en wil eigenlijk nog steeds op hetzelfde niveau en tempo doorgaan als voorheen. Maar dat kan simpelweg niet altijd. Mijn energie en beschikbare tijd zijn nu anders.”
J: “Hoe ga jij om met de druk je je voelt op jouw eigen werk-privé balans?”
S: “Wat mij enorm helpt, is de autonomie die ik over mijn tijd heb. In mijn functie heb ik 100% controle over mijn agenda en kan ik deze zo inrichten dat het voor mij werkt. Helaas kan dat niet in elke functie. Maar zelfs met deze vrijheid groeit het me soms boven het hoofd en mijn perfectionisme werkt ook niet in mijn voordeel. Tja, ik ben net als iedereen ook maar een mens… In gesprek gaan met mijn leidinggevende om samen te prioriteren helpt mij dan weer vooruit.”
‘In gesprek gaan en samen prioriteren helpt’
J: “Ja, leidinggevenden kunnen een groot verschil maken. Een open cultuur en goed voorbeeldgedrag zijn hierin cruciaal.”
S: “Dat is een belangrijke verantwoordelijkheid. Dat merk ik zelf in mijn eigen leidinggevende rol ook. Jij zei daarover laatst ook zo mooi: Het is goed om jezelf te vragen: Welke normen heersen er binnen mijn team of organisatie? Mag je om hulp vragen als het teveel wordt? Wordt er naar je geluisterd?”
J: “En het is een lastige hoor, dat weet ik. Als leidinggevende heb je jezelf misschien aangewend om 60 uur per week te werken en ook ’s avonds nog mailtjes te sturen. Ook al bedoel je daar niets mee qua werkdruk voor collega’s, dit kan bij medewerkers toch het gevoel oproepen dat je verwacht dat zij hetzelfde doen.”
S: “Wat het nog complexer maakt: werkdruk is voor iedereen anders. Werkdruk gaat namelijk niet alleen over de hoeveelheid werk, maar wordt ook bepaald door hoe je als mens die druk ervaart en welke steunfactoren je hebt vanuit je omgeving.”
Hoe mensen werkdruk ervaren verschilt sterk. Naast werkhoeveelheid zit hem dat in persoonlijke factoren en omgevingsfactoren. Autonomie speelt bijvoorbeeld een rol, maar ook de volgende drie factoren zijn vaak bepalend:
J: “Uiteindelijk is het beheersen van werkdruk een continu proces dat voortdurend aandacht vraagt. Als leidinggevende kun je regelmatig bij medewerkers inchecken om te horen hoe het gaat. Zie je dat iemand vaak overwerkt, geen pauzes neemt, of er gespannen uitziet? Stel vragen en bied een luisterend oor.
‘Werkdruk is voor iedereen anders’
S: “Inderdaad. Vaak lucht het al op als iemand zijn verhaal kan doen. Samen kun je dan sneller oplossingen vinden.”
Zie jij werkdruk ook toenemen in jouw organisatie en wil je dit aanpakken? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We denken graag mee op individueel, team- en organisatieniveau om de impact van werkdruk in jouw organisatie te verminderen.
Op dinsdag 21 januari van 12.00 – 12.45 uur organiseren we een gratis webinar over omgaan met werkdruk. Speciaal voor werkgevers, HR-professionals en ondernemers. Sanneke vertelt je samen met vitaliteitsexpert Hayke van Valburg van Vital-Up hoe je werkdruk kunt aanpakken en welke subsidiemogelijkheden er zijn om te bouwen aan vitaliteit in jouw organisatie.
Lees meer over het webinar en meld je nu aan!
Organisatiepsycholoog T +31 (0)316 740 115 E s.peters@vitaconluteijn.nl
Directeur Preventie & Verzuim T +31 (0)316 740 151 E j.kremer@vitaconluteijn.nl
Actueel
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Werkkostenregeling 2025: kansen benutten en valkuilen vermijden
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
Bij het begin van een dienstverband maken werkgevers en medewerkers allerlei afspraken. Denk aan het loon, het aantal werkuren per week, vakantiedagen en andere arbeidsvoorwaarden. Die afspraken leg je vast in een arbeidsovereenkomst. Maar wat als er óók een cao geldt waarin andere afspraken staan over precies die onderwerpen? Welke regels zijn dan leidend: de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk