Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Ronde 5 NOW: opening loket op 6 mei
Het UWV bereidt zich voor op de vijfde aanvraagperiode NOW. Werkgevers met minimaal 20 procent omzetverlies over een periode van drie maanden, kunnen een tegemoetkoming aanvragen voor de loonkosten in de maanden april, mei en juni dit jaar. De voorwaarden van NOW 5 zijn gelijk aan die van de vierde regeling. Werkgevers kunnen vanaf 6 mei tot 30 juni een aanvraag indienen voor de vijfde periode NOW.
In de vierde ronde van de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) heeft het UWV ruim 74.000 aanvragen van ondernemers toegekend. Inmiddels is 2,1 miljard euro overgemaakt aan werkgevers. In totaal verwacht het UWV zo’n 3,2 miljard euro aan voorschotten over te maken voor de vierde periode NOW. Deze vierde ronde loopt nog door.
De werkgevers van wie de aanvraag voor de vierde NOW is goedgekeurd hebben samen 1,3 miljoen mensen in dienst. Om in aanmerking te komen voor de steun moet een ondernemer kunnen aantonen dat ze minstens 20 procent omzetverlies hebben geleden in een periode van drie maanden. De vierde NOW-regeling heeft betrekking op de periode januari tot en met maart. Het UWV heeft bijna 3500 aanvragen afgewezen omdat ze niet aan de voorwaarden voldeden. Bijna de helft van het aantal goedgekeurde aanvragen komt van horecabedrijven, cateraars en detailhandel.
Binnen NOW 4 konden ondernemers tot maximaal 85 procent van de loonsom vergoed krijgen, als al hun inkomsten zijn weggevallen. Dat is meer dan de maximale vergoeding van 80 procent die eerder werd geboden.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk