Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Rente bouwdepot nieuwbouw of verbouwing in box 1 of box 3?
Koop je een nieuwbouwwoning, dan wordt de financiering veelal gestort in een zogenaamd bouwdepot. Van daaruit betaal je de aankooptermijnen. Valt rente die je mogelijk ontvangt op dit bouwdepot in box 1 of box 3? En hoe zit dit bij een bouwdepot dat je gebruikt bij een verbouwing?
Bij een nieuwbouwwoning is het gebruikelijk dat de van een financier verkregen koopsom in een bouwdepot wordt gestort. Met het vorderen van de bouw betaal je hieruit de rekeningen van de aannemer. Over het nog niet gebruikte deel van het bouwdepot ontvang je rente, die vaak (vrijwel) gelijk is aan de rente die je op de lening betaalt. Ook bij verbouwingen wordt vaak met een dergelijk bouwdepot gewerkt.
Is er fiscaal gezien een verschil tussen een bouwdepot bij nieuwbouw en een bouwdepot bij verbouwing? En zo ja, wat is dat verschil? De Belastingdienst heeft het fiscale verschil verduidelijkt.
De Belastingdienst wijst erop dat bij nieuwbouw de lening én het bouwdepot onder voorwaarden gedurende maximaal twee jaar allebei in box 1 kunnen vallen. De betaalde rente op de lening is dan aftrekbaar in box 1. De belangrijkste voorwaarde is dat je de betaalde rente en de op het bouwdepot ontvangen rente saldeert, dus tegen elkaar wegstreept. Alleen als je meer rente betaalt rente dan ontvangt, blijft er nog aftrekbare rente over inzake de eigen woning.
Let op! Dit geldt alleen als je aan alle eisen voldoet voor hypotheekrenteaftrek.
Bij een verbouwing met bouwdepot is het salderen van de betaalde rente met de ontvangen rente in eerste instantie níet nodig. De Belastingdienst keurt namelijk goed om betaalde rente op een bouwdepot voor verbouwing van een eigen woning te zien als volledig aftrekbaar. Dit voor een periode van maximaal een half jaar en los van de ontvangen rente op het bouwdepot.
Let op! Deze goedkeuring geldt alleen voor bouwdepots bij verbouwingen en níet voor bouwdepots bij nieuwsbouwwoningen. Verder geldt ook deze goedkeuring alleen als aan alle eisen voldoet voor hypotheekrenteaftrek.
Na een half jaar moet je ook in geval van een verbouwing de betaalde rente op de lening wél salderen met de op het bouwdepot ontvangen rente. Dit kan tot het einde van de verbouwing met een uiterste datum van twee jaar na het afsluiten van de lening. Na afloop van de verbouwingsperiode of, als de verbouwing langer duurt twee jaar, gaat de lening tot box 3 behoren voor zover je deze lening nog niet hebt gebruikt voor de verbouwing van de eigen woning.
Bron: SRA
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk