Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Pseudo-eindheffing fossiele leaseauto’s: wat werkgevers nu moeten weten
Vanaf 1 januari 2027 betalen werkgevers een extra heffing over fossiele leaseauto’s die medewerkers ook privé mogen gebruiken. Toch heeft driekwart van de werkgevers nog geen concrete stappen gezet om zich hierop voor te bereiden. Dat blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Ayvens. De gevolgen kunnen aanzienlijk zijn, zeker als je nu leasekeuzes maakt die straks duurder uitpakken dan verwacht. In dit artikel lees je wat de pseudo-eindheffing inhoudt, wat andere werkgevers doen en welke stappen jij kunt zetten.
De pseudo-eindheffing is een jaarlijkse belasting die werkgevers betalen over leaseauto’s die medewerkers ook privé mogen gebruiken. Woon-werkverkeer telt daarbij als privégebruik. De heffing bedraagt 12 procent van de fiscale waarde van de auto en geldt voor alle niet-volledig-elektrische personenauto’s.
Als werkgever betaal je deze heffing dus bovenop de bestaande kosten van je wagenpark. De heffing geldt per auto, per jaar. Bij meerdere fossiele leaseauto’s loopt dit bedrag snel op.
Uit het onderzoek van Ayvens blijkt dat slechts 26 procent van de werkgevers nu al een duidelijk plan heeft voor de invoering van de pseudo-eindheffing leaseauto 2027. Nog eens 24 procent oriënteert zich, maar heeft nog geen concrete aanpak. De helft heeft helemaal geen plan of weet niet welke stappen nodig zijn.
Vooral kleinere wagenparken lopen achter. Bij werkgevers met minder dan vijf voertuigen is slechts 33 procent goed geïnformeerd over de regeling. Dat is zorgwekkend, want ook zij krijgen met de nieuwe heffing te maken zodra zij medewerkers een niet-elektrische auto ter beschikking stellen.
Werkgevers die de pseudo-eindheffing fossiele leaseauto’s serieus nemen, pakken het op drie manieren aan:
Volgens Robert Jan Eikelenboom, commerce director bij Ayvens Nederland, zoeken organisaties vooral naar oplossingen binnen hun bestaande lease- en mobiliteitsregeling. Dat is een logisch startpunt, maar vraagt wel om een duidelijke keuze: ga je volledig elektrisch, pas je de vergoedingsstructuur aan, of vervang je een deel van de vloot eerder dan gepland?
Voor bestaande contracten met brandstofauto’s die vóór 1 januari 2027 zijn ingegaan, geldt een overgangsregeling. Die loopt tot september 2030. Tot die datum vallen deze contracten nog buiten de heffing. Daarna niet meer.
Dit betekent in de praktijk dat leasekeuzes die je nu maakt, zeker als ze lopen tot na 2030, alsnog onder de pseudo-eindheffing kunnen vallen. Wie nu een fossiele leaseauto voor vijf jaar inzet, betaalt de heffing dus toch. De financiële impact verschuift dan wel, maar verdwijnt niet.
Bovendien geldt: hoe langer je wacht met aanpassen, hoe minder flexibel je bent. Lopende contracten zijn vaak moeilijk tussentijds te wijzigen zonder extra kosten.
De pseudo-eindheffing is een directe kostenpost voor de werkgever. De heffing is niet verhaalbaar op de medewerker. Als werkgever krijg je dus te maken met hogere nettowerkgeverslasten per fossiele leaseauto, zonder dat dit directe compensatie oplevert via salaris of vergoeding.
Bij een auto met een fiscale waarde van bijvoorbeeld 35.000 euro betaal je straks jaarlijks 4.200 euro extra per voertuig. Heb je tien fossiele leaseauto’s in de vloot, dan gaat het om 42.000 euro per jaar. Dat vraagt om bewuste keuzes in je leasebeleid, mobiliteitsregeling en budgetplanning.
Wacht niet tot de heffing er is. Dit kun je nu doen:
Overleg ook met je leasemaatschappij of HR-adviseur over de mogelijkheden binnen lopende contracten.
Bron: Accountant.nl
Actueel
Bijtelling auto van de zaak verlagen: welke kosten mag je aftrekken?
Aanpassingen 12% pseudo-eindheffing auto van de zaak
Kabinet werkt verder aan box 3: aanpassingsvoorstel volgt op Prinsjesdag
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als werkgever krijg je met bijtelling te maken wanneer een werknemer de auto van de zaak ook privé gebruikt. Soms betaalt de werknemer zelf kosten voor die auto. Die kosten kunnen in bepaalde situaties de bijtelling verlagen. Maar dat mag niet zomaar. Vooral bij betalingen aan derden zijn de voorwaarden streng. Goede afspraken en een […]
De staatssecretaris van Financiën heeft aanpassingen aangekondigd voor de 12% pseudo-eindheffing voor fossiele personenauto’s van de zaak. Deze eindheffing gaat in 2027 in. We hebben de belangrijkste feiten en wijzigingen voor je opgesomd. 12% pseudo-eindheffing Een werkgever die een personenauto aan een medewerker ter beschikking stelt, ofwel een auto van de zaak, moet vanaf 2027 […]
Er komt op Prinsjesdag, samen met het Belastingplan 2027, een voorstel met wijzigingen (novelle) voor het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3. Dat heeft staatssecretaris Eelco Eerenberg laten weten. De komende maanden beoordeelt het kabinet verschillende aanpassingsopties op budgettaire en inhoudelijke gevolgen en uitvoerbaarheid. Met de novelle komt de staatssecretaris tegemoet aan de kritiek die […]
De Eerste Kamer heeft op 16 juni 2026 ingestemd met de Wet invoering rechtsvermoeden van arbeidsovereenkomst op basis van uurtarief. Daarmee is een nieuwe stap gezet in de aanpak van schijnzelfstandigheid in Nederland. Voor werkgevers en opdrachtgevers die werken met zzp’ers betekent deze wet een concrete verschuiving van de bewijslast. Wie een zzp’er inhuurt onder […]
De Europese Commissie komt volgende week met een voorstel dat beleggen vanuit een bv nog voordeliger moet maken. Dat meldt De Telegraaf op basis van een conceptvoorstel van Eurocommissaris Wopke Hoekstra. De plannen zouden beleggingen in Europa moeten stimuleren. Volgens Edwin Heithuis, hoogleraar fiscale economie aan de Universiteit van Amsterdam, zal het ervoor zorgen dat […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk