Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Belastingdienst digitaliseert aanmelding werkgever voor loonheffingen
Vanaf 1 oktober 2026 kunnen werkgevers zich digitaal aanmelden als werkgever bij de Belastingdienst. Nu kan dat alleen nog met een papieren formulier. De digitale aanmelding moet fouten verminderen, vertraging beperken en de administratieve lasten voor werkgevers en intermediairs verlagen.
Als werkgever moet je je aanmelden bij de Belastingdienst zodra je personeel in dienst neemt. Na die aanmelding krijg je een loonheffingennummer. Dat nummer heb je nodig om aangifte loonheffingen te doen.
Op dit moment verloopt de aanmelding nog via een papieren formulier. Volgens het Adviescollege toetsing regeldruk, het ATR, is dat foutgevoelig. Ook kan het zorgen voor vertraging. Daarom komt er vanaf 1 oktober 2026 een digitale aanvraagmogelijkheid.
Voor werkgevers wordt het proces waarschijnlijk eenvoudiger en sneller. Je hoeft dan geen papieren formulier meer in te vullen en op te sturen. Ook sluit de digitale aanmelding beter aan op andere digitale processen, zoals de loonaangifte en werkgeversmutaties.
Dat is vooral handig als je voor het eerst personeel aanneemt. Je hebt dan snel duidelijkheid nodig over je loonheffingennummer, zodat je salarisadministratie goed kan starten.
Het ATR adviseerde ook om te kijken naar automatische registratie als werkgever. Dat gaat voorlopig niet gebeuren.
De reden is dat een loonheffingennummer direct gevolgen heeft. Zodra je zo’n nummer krijgt, moet je ook aangifte loonheffingen doen. Voor ondernemers die wel plannen hebben om personeel aan te nemen, maar nog niemand in dienst hebben, zou dat te vroeg zijn.
Daarom blijft een aanvraag nodig. Alleen het proces verandert: van papier naar digitaal.
De Belastingdienst wil meer papieren formulieren digitaliseren. Het streven is om deze formulieren ook per 1 oktober 2026 digitaal aan te bieden.
Het gaat onder meer om formulieren voor:
Voor werkgevers en intermediairs kan dit zorgen voor minder handmatig werk en minder kans op vertraging.
Neem je binnenkort personeel aan? Dan blijft het belangrijk om je op tijd aan te melden als werkgever. Tot 1 oktober 2026 gebruik je daarvoor nog het papieren formulier.
Rond de invoering van de digitale aanmelding is het verstandig om goed te controleren welk proces geldt. Werk je met een salarisadministrateur of accountant? Spreek dan af wie de aanmelding doet en wanneer.
Digitaal aanmelden als werkgever maakt het proces vanaf 1 oktober 2026 eenvoudiger. Voor werkgevers betekent dit minder papierwerk en mogelijk snellere verwerking. Wel blijft de aanvraag belangrijk, omdat het loonheffingennummer niet automatisch wordt toegekend.
Bron: Salaris Vanmorgen
Actueel
Bijtelling auto van de zaak verlagen: welke kosten mag je aftrekken?
Aanpassingen 12% pseudo-eindheffing auto van de zaak
Kabinet werkt verder aan box 3: aanpassingsvoorstel volgt op Prinsjesdag
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als werkgever krijg je met bijtelling te maken wanneer een werknemer de auto van de zaak ook privé gebruikt. Soms betaalt de werknemer zelf kosten voor die auto. Die kosten kunnen in bepaalde situaties de bijtelling verlagen. Maar dat mag niet zomaar. Vooral bij betalingen aan derden zijn de voorwaarden streng. Goede afspraken en een […]
De staatssecretaris van Financiën heeft aanpassingen aangekondigd voor de 12% pseudo-eindheffing voor fossiele personenauto’s van de zaak. Deze eindheffing gaat in 2027 in. We hebben de belangrijkste feiten en wijzigingen voor je opgesomd. 12% pseudo-eindheffing Een werkgever die een personenauto aan een medewerker ter beschikking stelt, ofwel een auto van de zaak, moet vanaf 2027 […]
Er komt op Prinsjesdag, samen met het Belastingplan 2027, een voorstel met wijzigingen (novelle) voor het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3. Dat heeft staatssecretaris Eelco Eerenberg laten weten. De komende maanden beoordeelt het kabinet verschillende aanpassingsopties op budgettaire en inhoudelijke gevolgen en uitvoerbaarheid. Met de novelle komt de staatssecretaris tegemoet aan de kritiek die […]
De Eerste Kamer heeft op 16 juni 2026 ingestemd met de Wet invoering rechtsvermoeden van arbeidsovereenkomst op basis van uurtarief. Daarmee is een nieuwe stap gezet in de aanpak van schijnzelfstandigheid in Nederland. Voor werkgevers en opdrachtgevers die werken met zzp’ers betekent deze wet een concrete verschuiving van de bewijslast. Wie een zzp’er inhuurt onder […]
De Europese Commissie komt volgende week met een voorstel dat beleggen vanuit een bv nog voordeliger moet maken. Dat meldt De Telegraaf op basis van een conceptvoorstel van Eurocommissaris Wopke Hoekstra. De plannen zouden beleggingen in Europa moeten stimuleren. Volgens Edwin Heithuis, hoogleraar fiscale economie aan de Universiteit van Amsterdam, zal het ervoor zorgen dat […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk