Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Participatiewet: Regionale Werkbedrijven helpen bij creëren extra banen
In het sociaal akkoord is afgesproken dat werkgevers tussen 2015 en 2026 125.000 extra banen creëren voor werknemers met een ziekte of handicap. De 35 regionale Werkbedrijven helpen bij het realiseren van deze banenafspraak.
In de Werkbedrijven (niet te verwarren met het WERKbedrijf van UWV) gaan gemeenten, UWV en sociale partners samenwerken. ‘Een belangrijke taak van UWV is om in kaart te brengen welke kandidaten met een ziekte of handicap in aanmerking komen voor 1 van die 125.000 banen.’ Zo stelt Bernard van Nijnatten, Landelijk manager samenwerking gemeenten bij UWV. ‘Wij koppelen kandidaten dan direct aan de beschikbare vacatures. Elke werkgever heeft mogelijkheden om werknemers met een ziekte of handicap in dienst te nemen. UWV helpt daarbij. Wajongers en mensen op de wachtlijst voor de sociale werkplaats (WSW) komen als eerste in aanmerking voor een baan.’
UWV ondersteunt en adviseert ook bij het creëren van extra arbeidsplaatsen en de mogelijkheid om voorzieningen aan te vragen. Werknemers met een ziekte of handicap kunnen daardoor aan de slag in een nieuwe functie of een bestaande functie die voor hen geschikt is gemaakt.
De regionale Werkbedrijven zijn actief vanaf 1 januari 2015. Zij zijn niet fysiek aanwezig in de arbeidsregio’s, maar geven via het Werkplein, werk.nl en het regionale WerkgeversServicepunt inzicht in beschikbare vacatures en geschikte kandidaten.
Aanspreekpunt voor het regionale Werkbedrijf is uw regionale WerkgeversServicepunt. Via de website van het servicepunt kunt u vacatures melden en geschikte kandidaten zoeken. U kunt daar ook terecht voor informatie over voorzieningen en arbeidsdeskundige zaken.
Bron: UWV
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk