Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Publiek advies | Minder overheidszorg is niet per se slechter
Met de decentralisatie van de zorg is de druk op het sociaal domein bij gemeenten enorm toegenomen. Zij hebben er extra taken bij gekregen, maar de financiering en extra mankracht daarvoor groeien niet evenredig mee. Daarom kun je niet anders dan als gemeente afwegen: Welke zorgtaken moeten écht worden gedaan en welke zouden we kunnen versoberen of laten vervallen? Hoe kunnen we normaliseren? Wat suggesties op een rij.
Is die medische indicatie echt nodig?
We zijn met zijn allen goed in etiketten plakken. Die heeft dit, die is dat. Wat als we dat nou eens wat minder snel en stellig doen? Een rode vlag moet zeker serieus worden genomen en worden onderzocht. Maar wie eerst kijkt, luistert en doorvraagt, zonder gelijk een medische indicatie af te geven, zou zomaar kunnen ontdekken dat de vlag niet rood is maar oranje of geel. En dan kan het blijken, dat dat ene kind met gedragsproblematiek in zijn/haar situatie beter en sneller geholpen is door de situatie binnen het eigen gezin te laten, eventueel aangevuld met ondersteuning voor ouders/verzorgers. Geen stempel, niet direct alle registers opentrekken en het voor alle betrokkenen overzichtelijk en dichtbij houden. Dat verlicht aan alle kanten.
Wat kan de senior zelf bijdragen?
Jonge gezinnen staan voor flinke uitgaven. Meubels voor de babykamer, kinderstoel, autostoel, kinderwagen, luiers, kinderopvang, alles moeten ze zelf bekostigen. Tenzij ze zich onder een bepaalde inkomensgrens begeven; dan kunnen ze rekenen op een tegemoetkoming. Hoe tegenstrijdig is het dan eigenlijk dat senioren voor veel meer hulpmiddelen en benodigdheden een tegemoetkoming kunnen ontvangen en daarbij niet of nauwelijks wordt gekeken naar wat zij te besteden hebben? Misschien wordt het tijd om de wetgeving zo aan te passen, dat gemeenten ook bij aanvragen van ouderen een tegemoetkoming mag toekennen op basis van kapitaalkracht?
Nieuwe initiatieven – mooi of ook noodzaak?
Enthousiasme, creativiteit, initiatief nemen, we houden er van. En terecht. Maar zou het niet het mooist zijn om die energie in te zetten daar waar die het hardst nodig is en niet voor zaken die zichzelf al oplossen? Een voorbeeld: Begin 2022 lanceerden de gemeenten Rotterdam en Leiden de app Kwikstart. Deze tipt jongeren over wat ze moeten doen zodra ze 18 worden. Fijn zo’n helpende hand, maar:
Dus gemeenten, wat ons betreft: Vraag je bij elk initiatief af of het nodig is. En is het antwoord toch ‘ja’, onderzoek dan eens of een ander je al is voorgegaan en je diens werk mag (her)gebruiken. Zo sla je drie vliegen in één klap: je komt tot interessante nieuwe contacten, kunt je werk efficiënter en effectiever doen en geeft de burger dat wat hij/zij nodig heeft.
Wil je sparren over manieren om binnen jouw gemeentelijke organisatie beleid te normaliseren? Hulp nodig bij het maken van scherpe analyses en opstellen van gedegen adviezen? Bel of mail ons, dan gaan we samen aan de slag.
Actueel
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Schade aan leaseauto onder werktijd: wie moet betalen?
Antwoord op vragen over schijnzelfstandigheid en handhaving
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Nederland staat wereldwijd bekend om zijn gunstige ondernemersklimaat. Met een sterke economie, goed ontwikkelde infrastructuur en gunstige belastingregelingen trekt ons land veel ondernemers aan, nationaal én internationaal. Ook ondernemen in Nederland? Houd dan wel rekening met een aantal fiscale aspecten. Fiscalist Ricardo te Kaat licht er 5 voor je uit. Door Ricardo te Kaat, Fiscalist […]
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen. Eind 2024 werd nog bekend dat de invoering van een nieuw box […]
Als een van jouw medewerkers onder werktijd schade rijdt aan zijn leaseauto, krijgt hij het eigen risico vaak doorberekend. Maar let op: dat mag alleen in geval van opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid. Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. […]
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk