Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Preventiemedewerker; stevigere rol in de nieuwe Arbowet
Op 1 juli jl. is de Arbowet grondig gewijzigd. De Preventiemedewerker krijgt een stevigere rol in de nieuwe Arbowet en krijgt nu ook als taak te adviseren aan de en samen te werken met bedrijfsartsen en arbodiensten. De rol van de preventiemedewerker zullen wij in dit artikel verder toelichten.
De preventiemedewerker heeft enkele hoofdtaken:
Elke werkgever is sinds 1994 verplicht om over een actuele RI&E te beschikken. De RI&E heeft het doel risico’s op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn in kaart te brengen en daarmee ongevallen en uitval van medewerkers te voorkomen.
Een arbobeleid heeft effect op de gehele organisatie en haar medewerkers, een beleid dat is afgestemd op de wensen en eisen van zowel de organisatie als de OR/PvT voorkomt uitval van medewerkers en vergroot de werkbaarheid. Indien er geen OR/PvT aanwezig is dan is samenwerking met de directie van belang.
De preventiemedewerker speelt dus een zeer actieve rol op het gebied van veiligheid en gezondheid in de organisatie. Denk hierbij aan de bewaking van de voortgang van de uitvoering van het plan van aanpak van de RI&E en het opstellen van procedures en instructies bij het arbobeleidsplan, etc.
Als interne deskundige is het van belang dat de preventiemedewerker de externe deskundigen op de hoogte houdt van ontwikkelingen en mogelijke veranderingen binnen de organisatie zodat hier samen tijdig op ingespeeld kan worden. De preventiemedewerker kan gesprekken met de arbodienst of bedrijfsarts aanvragen.
Elke organisatie is verplicht om intern een preventiemedewerker aan te stellen met goedkeuring van de OR of PvT. Indien er minder dan 25 medewerkers in dienst zijn mag de directeur deze rol zelf op zich nemen. Hoe medewerkers de preventiemedewerker kunnen bereiken moet in de RI&E worden vastgelegd.
De preventiemedewerker moet over voldoende kennis en kunde beschikken om de rol op zich te mogen nemen en voldoende tijd krijgen om zijn taken uit te kunnen voeren. Welke deskundigheid er nodig is in een organisatie is afhankelijk van de risico’s die zijn voortgekomen uit de RI&E. Hoe complexer de risico’s hoe meer kennis er nodig is. Op de websites van inPreventie en Profiel voor preventiemedewerkers kan er een eerste inventarisatie naar gedaan worden van de benodigde kennis en kunde per soort (omvang/branche) organisatie.
Voor meer informatie over het profiel van de preventiemedewerker en hulpmiddelen voor de uitvoering kan de website van het Arboportaal bekeken worden. Voor instructie en training van de preventiemedewerker of voor meer informatie kunt u contact opnemen met Vitacon Luteijn via 0316-740115.
Actueel
Update Special Eindejaarstips 2023
Pakket Belastingplan 2024 aangenomen door Tweede Kamer
Strengere regels voor turboliquidatie per 15-11-2023
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Een goed (preventief) verzuimbeleid is essentieel voor iedere organisatie. Je kunt er het werkgeluk en de productiviteit van medewerkers een boost mee geven en uitval die toch ontstaat effectief begeleiden. Maar hoe kun je jouw beleid nu inzetten op verzuimpreventie en het terugdringen van (ziekte)verzuim? 10 tips van casemanager Willeke. Door Willeke Kraus, Casemanager Ziekteverzuim […]
Met ingang van 1 januari 2024 geldt er een wettelijk minimumuurloon voor alle medewerkers van 21 jaar en ouder. Vaste minimum maand-, week- en daglonen verdwijnen daarmee. Wat gaat er veranderen? En wat kan dit voor jouw organisatie betekenen? Ik leg het je uit. Door Laura van Alst, Arbeidsjurist Als het gaat om het wettelijk […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2023 naar 2024. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren?In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig zijn […]
Niet eerder stond je met vijf generaties tegelijk op de werkvloer. Hoe ga je als werkgever om met die generatiediversiteit? Hoe zorg je dat elke generatie met haar eigen kenmerken en unieke perspectieven optimaal kan bijdragen aan jouw organisatie? Ik verklap je graag de voor mij meest waardevolle take-away uit onze recente HR Kenniskring. Zhané […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips al lezen wat dit jaar fiscaal nog mogelijk is. Nu het Belastingplan 2024 in de Tweede Kamer is behandeld, zitten daar een aantal wijzigingen. We hebben ze voor je gemarkeerd in de bestaande special. Download de Update Special Eindejaarstips 2023 Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen […]
© 2023 - Stolwijk Kennisnetwerk