Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Nieuwe wetgeving verplicht cryptobedrijven info te delen met Belastingdienst
Cryptovermogen en rendement daarop moet je opgeven bij je belastingaangifte. Ze vallen in box 3. De Belastingdienst heeft nu zelf nog niet proactief inzicht in cryptobezit, maar daar komt verandering in. De overheid werkt aan nieuwe wetgeving voor cryptodienstverleners. Zij moeten straks gegevens en cryptobezit delen met de Belastingdienst. Wat betekent dat voor jou?
Nu moet je bij de belastingaangifte van jouw cryptobezit alles nog zelf invullen, maar er is nieuwe wetgeving in de maak. Als en zodra die ingaat, zijn cryptodienstverleners verplicht om jouw gegevens en cryptobezittingen te delen met de Belastingdienst. Die vult dan vooraf voor je in hoeveel crypto je had op de peildatum 1 januari van het belastingjaar. Handig, want je hoeft zelf minder in te vullen, maar er is zo ook minder ruimte om vermogen te verbergen.
Het bezitten van crypto en het rendement daarop valt onder box 3. De aangifte die je daarvoor doet, doe je op basis van de waarde van de cryptovaluta op de peildatum, de eerste dag van het jaar. Wel is er een uitzondering: Krijg je bijvoorbeeld je loon in cryptovaluta uitbetaald, dan vallen de crypto onder loon in natura.
De Belastingdienst benadrukt dat de nieuwe wetgeving gaat gelden voor álle cryptobedrijven met klanten die inwoner zijn van de EU. Dus ook voor aanbieders zonder licentie van toezichthouder Autoriteit Financiele Markten (AFM).
Zodra de nieuwe wetgeving in werking treedt is het een stuk ingewikkelder om je cryptovermogen onder de radar te houden. Nu kan dat nog relatief eenvoudig door het simpelweg niet op te geven, omdat de Belastingdienst nog geen inzicht heeft in je cryptobalans bij beurzen. Straks krijgt de Belastingdienst alle informatie gedeeld van de cryptoaanbieders.
Met de nieuwe wetgeving wordt het makkelijker om niet alleen het huidige, maar ook eerdere cryptobezit in beeld te krijgen. De Belastingdienst heeft daar nu al de middelen voor. Zo dwong de rechter onlangs een belastingplichtige om volledige inzage te geven in zijn cryptovermogen – en gaf de rechter de fiscus gelijk.
Aan cryptovermogen niet aangeven kleeft een groot risico. Komt de Belastingdienst op een later moment erachter dat je een flinke vermogensgroei hebt doorgemaakt met cryptovaluta en je hebt dit niet aangegeven, dan kun je een hoge boete krijgen. Je bent zelf verantwoordelijk voor een juiste aangifte. Bovendien gaat de Belastingdienst er in geval van crypto al snel vanuit dat je dit bewust niet hebt aangegeven. In zo’n geval kan een boete variëren van 75 tot wel 300 procent van de verschuldigde belastingaanslag bedragen en in het uiterste geval zelfs leiden tot ‘mogelijke strafvervolging’.
Voor mensen met gewetensbezwaren die op een later moment toch aangifte willen doen, kan de Belastingdienst een oogje dichtknijpen. Als je binnen 5 jaar na de (al dan niet bewust) niet aangegeven aangifte alsnog melding maakt van je cryptovermogen, dan volgt er mogelijk geen boete.
Qua timing denkt staatssecretaris Tjebbe van Oostenbruggen dat de Belastingdienst pas in de aangifte van 2026 (die je in 2027 doet) je cryptovermogen kan inzien. Dit omdat de wetgeving nog in voorbereiding is en vervolgens nog moet worden goedgekeurd in het parlement. Ook is er nog enige tegenwerking vanuit de cryptosector, daar vreest men flinke kostenposten door de nieuwe regelgeving.
Bron: BNR
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk