Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Loket subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s 23 april open
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar.
De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s geldt voor nieuwe emissieloze elektrische bedrijfsauto’s:
De hoogte van de subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s is afhankelijk van de autocategorie en je bedrijfsomvang, maar altijd maximaal € 5.000.
Met de Mkb-toets van de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) zie je snel of jouw onderneming wordt aangemerkt als klein, middelgroot of groot.
De SEBA kent voorwaarden, die verschillen per voertuigcategorie. Belangrijk is onder meer dat je op het moment van aanvragen van de SEBA nog geen definitieve koop- of financial leaseovereenkomst hebt afgesloten. Je vraagt dus éérst de SEBA aan.
Neem in de order of in het (voorlopig) koopcontract van jouw aan te schaffen elektrische bedrijfsauto op, dat de order pas definitief wordt nadat de SEBA is aangevraagd of toegewezen.
Mogelijk heb je naast subsidie van de SEBA ook recht op belastingvoordeel via de MIA. Je elektrische bedrijfsauto moet dan op de Milieulijst 2024 staan. Let wel: De MIA wordt gekort als je gebruikmaakt van de SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s. Meer informatie over de MIA en de actuele Milieulijst vind je op de MIA/Vamil-pagina van de RVO.
Je kunt de SEBA online aanvragen van 23 april 7:00 uur tot en met 27 december 2024 12:00 uur via de SEBA-pagina van de RVO. Hiervoor heb je minimaal eHerkenning niveau 2+ nodig. In totaal is voor de SEBA € 30 miljoen beschikbaar en dit is het laatste jaar waarin deze subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bestaat. Wacht dus niet te lang met aanvragen.
Het kabinet heeft in de Voorjaarsnota 2024 een voorstel opgenomen om de korting op motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische bestelauto’s per 1 januari 2025 af te schaffen. Dit zou betekenen dat je vanaf dat moment veel meer mrb moet betalen dan nu. Dit voorstel moet nog wel door de Tweede en Eerste Kamer worden goedgekeurd.
Bron: SRA
Actueel
Carpoolen en de fiscus: dit zijn de regels voor belastingvrije vergoedingen
Starters kiezen vaker voor bv, maar ondernemersgroei valt stil
Een koel drankje op de werkvloer: wat zijn de fiscale spelregels?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Carpoolen is niet alleen milieuvriendelijk, het kan ook fiscaal voordelig zijn. Als werkgever mag je onder bepaalde voorwaarden een belastingvrije kilometervergoeding geven aan medewerkers die samen reizen. Welke mogelijkheden er zijn, hangt af van wie het carpoolen organiseert en of er gebruik wordt gemaakt van een privéauto of een auto van de zaak. Carpoolen met […]
De groei van het aantal bedrijven in Nederland is het laagste in tien jaar. Steeds meer ondernemers stoppen, terwijl het aantal starters blijft dalen. Opvallend is dat wie wel begint, steeds vaker kiest voor een bv. Toch is die rechtsvorm geen garantie tegen schijnzelfstandigheid, waarschuwt de Kamer van Koophandel (KVK). Lage groei bedrijven in 2025: […]
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
Wil je jouw bv overdragen aan een opvolger of verkopen? Dan is een goede voorbereiding cruciaal. Je krijgt te maken met belasting in box 2, mogelijke vrijstellingen en eventuele regels rond overdrachtsbelasting. Een verkeerde keuze kan geld kosten of de continuïteit van je bedrijf in gevaar brengen. Ontdek wat je moet regelen om de bedrijfsoverdracht […]
Het aantal doorwerkende AOW’ers in Nederland blijft toenemen. Volgens het CBS zijn het er inmiddels meer dan 250.000. De vitaliteit van deze groep blijkt een waardevolle oplossing voor werkgevers die kampen met personeelstekorten. Niet alleen zijn de risico’s beperkt, ook juridisch is er vaak meer mogelijk dan gedacht. Steeds vaker opgenomen in cao’s: werken na […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk