Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Loket subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s 23 april open
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar.
De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s geldt voor nieuwe emissieloze elektrische bedrijfsauto’s:
De hoogte van de subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s is afhankelijk van de autocategorie en je bedrijfsomvang, maar altijd maximaal € 5.000.
Met de Mkb-toets van de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) zie je snel of jouw onderneming wordt aangemerkt als klein, middelgroot of groot.
De SEBA kent voorwaarden, die verschillen per voertuigcategorie. Belangrijk is onder meer dat je op het moment van aanvragen van de SEBA nog geen definitieve koop- of financial leaseovereenkomst hebt afgesloten. Je vraagt dus éérst de SEBA aan.
Neem in de order of in het (voorlopig) koopcontract van jouw aan te schaffen elektrische bedrijfsauto op, dat de order pas definitief wordt nadat de SEBA is aangevraagd of toegewezen.
Mogelijk heb je naast subsidie van de SEBA ook recht op belastingvoordeel via de MIA. Je elektrische bedrijfsauto moet dan op de Milieulijst 2024 staan. Let wel: De MIA wordt gekort als je gebruikmaakt van de SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s. Meer informatie over de MIA en de actuele Milieulijst vind je op de MIA/Vamil-pagina van de RVO.
Je kunt de SEBA online aanvragen van 23 april 7:00 uur tot en met 27 december 2024 12:00 uur via de SEBA-pagina van de RVO. Hiervoor heb je minimaal eHerkenning niveau 2+ nodig. In totaal is voor de SEBA € 30 miljoen beschikbaar en dit is het laatste jaar waarin deze subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bestaat. Wacht dus niet te lang met aanvragen.
Het kabinet heeft in de Voorjaarsnota 2024 een voorstel opgenomen om de korting op motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische bestelauto’s per 1 januari 2025 af te schaffen. Dit zou betekenen dat je vanaf dat moment veel meer mrb moet betalen dan nu. Dit voorstel moet nog wel door de Tweede en Eerste Kamer worden goedgekeurd.
Bron: SRA
Actueel
Vennootschapsbelasting 2026: soms meer aftrek gemengde kosten
Reminder: SDE++ subsidie 2025 aanvragen kan vanaf 7 oktober
Special Miljoenennota 2026 – De voorgestelde maatregelen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Stemt de Eerste Kamer in, dan veranderen per 1 januari 2026 de regels voor de aftrek van gemengde kosten in de Vennootschapsbelasting (Vpb). Het doel: de berekening van de aftrek vereenvoudigen en in sommige gevallen méér aftrekbaar maken. Wat zijn de fiscale consequenties? Wat zijn gemengde kosten? Gemengde kosten zijn zakelijke uitgaven die ook een […]
Vanaf 7 oktober 2025 kunnen bedrijven en organisaties opnieuw subsidie aanvragen via de SDE++ regeling. Deze subsidie ondersteunt projecten die grootschalig hernieuwbare energie opwekken en het gebruik van techniek die CO2-uitstoot vermindert. Voor deze nieuwe subsidieronde is € 8 miljard beschikbaar. Aanvragen kan tot en met 6 november 2025 17:00 uur via de SDE-aanvraagpagina van […]
Het demissionaire kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2025 de Miljoenennota 2026 en dus ook het Belastingplan 2026. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2026, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2026 TarievenAanpassingen in box […]
Ondernemers die een failliet bedrijf willen doorstarten, krijgen straks veel minder vrijheid in de keuze van medewerkers. Een nieuw wetsvoorstel verplicht hen de meeste werknemers over te nemen om misbruik van faillissementsprocedures te voorkomen. We zetten op een rij wat dit betekent voor de selectie van personeel, de rol van de OR en de gevolgen […]
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk