Skip to main content
1 september 2018

Leer meer over ‘de millennials’

De jongere millennials, geboren tussen 1980 en 2000, bestormen de arbeidsmarkt. Nu daar flink wat krapte heerst is het raadzaam om u als werkgever uitgebreid in de belevingswereld van deze generatie te verplaatsen. Niets doen is geen optie, want dan raakt u voor hen snel uit beeld als aantrekkelijke werkgever. Want millennials hebben waardevolle kwaliteiten, maar zij schikken zich niet graag in een situatie die niet bij hen past.

Om millennials te kunnen binden en boeien is het van belang eerst wat meer over hen te weten. Wat kenmerkt millennials?

  • Ze zijn enorm ambitieus
  • Authenticiteit vinden ze belangrijk
  • Ze werken graag flexibel in een omgeving waar ze zich kunnen ontwikkelen
  • Ze willen continu nieuwe dingen leren
  • De millennial wil altijd weten waarom
  • Ze zijn steeds op zoek naar efficiency in hun werk, slimmer werken is een continu proces
  • Flexibele werktijden worden erg gewaardeerd
  • Millennials leven meer in het hier en nu dan met het oog op de toekomst
  • Millennials weten heel goed, meer dan voorgaande generaties, wat klanten willen
  • Maatschappelijke, politieke en economische omstandigheden houden ze goed in de gaten

 

Maar wat betekent dit voor uw HR beleid (en vervolgens voor de arbeidsmarktcommunicatie?) Deze groep medewerkers stelt andere eisen aan werk en arbeidsvoorwaarden. Maar hoe speelt  u daarop in? We zien in dit kader de volgende HR trends:

  • Zelfsturende teams. De millennial wil het vertrouwen, de vrijheid en de verantwoordelijkheid om zelf tot het beste resultaat te komen.
  • Een bijdrage leveren in de maatschappij. Millennials willen meer “zingeving” in werk en hierin een concrete bijdrage leveren. Uiteraard blijft een goed salaris topprioriteit, maar zingeving is hierin absoluut een belangrijke tweede.
  • Groeien in de breedte. Millennials ambiëren niet persé meer leidinggevende functies, maar willen zich juist meer ontwikkelen in de breedte van de functie of in andere functies. Met als motto: ‘Een leven lang leren’.
  • Plezier in het werk. Plezier is voor deze mensen het belangrijkste aspect in hun baan (én in hun leven). Doe dingen waar je blij van wordt. Want wat je lachend leert, motiveert.

 

U ziet: het is belangrijk te beseffen dat deze nieuwe generatie anders is, anders denkt, en anders leeft. Speel hier tijdig op in met uw HR beleid. Want (voorlopig) kunnen we het nog niet stellen zonder menselijk kapitaal.

#werkgeluk #werkplezier #millennials #arbeidsmarkt #zelfsturing #zelfsturende teams #jobrotation #recruitment

Terug

Nog niet uitgelezen?