Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Laadkosten elektrische auto medewerker doorbelasten aan werkgever
Werkgevers vergoeden de brandstofkosten van een auto van de zaak door middel van een brandstofpas van de zaak of door het bijhouden van een kilometerregistratie. Als de medewerker een elektrische auto van de zaak rijdt, werkt dat net iets anders.
Hoe de vergoeding werkt hangt af van de Charge Point Operator (CPO). Een CPO is een bedrijf dat laadpalen plaatst en beheert. Een CPO bepaalt zelf de tarieven. Een standaardtarief is er dus niet. Sommige CPO’s werken bijvoorbeeld met een vaste vergoeding per kWh of met een standaardtarief plus gebruikte kWh.
Als werkgever maak je afspraken met de zakelijke rijder over de vergoeding van het aantal gebruikte kWh, oftewel de stroomkosten. De leaserijder kan deze kosten op twee manieren aan de werkgever doorgeven:
Je mag als werkgever ook de kosten voor het plaatsen van een laadpaal en mogelijke aanpassing van de meterkast vergoeden. Dit wordt gezien als gebruikskosten van de auto.
Heeft je medewerker geen leasecontract en staat de auto op zijn naam, dan krijg hij de maximale onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer. Dit bedrag geldt ook voor openbare laadpalen.
De energiekosten stijgen en daarmee ook de laadkosten. Het is verstandig om vooraf afspraken te maken over de laadkosten. Afhankelijk van de energieleverancier kan je medewerker ook handmatig de kWh-kosten instellen. Als de kosten bijvoorbeeld eerst € 0,23 per kWh waren en deze zijn naar € 0,27 gestegen, kan je medewerker het bedrag aanpassen.
Let op: als je medewerker meer laadkosten aan jou als werkgever doorberekent dan hij heeft verbruikt, ziet de Belastingdienst dit als loon dat kan worden belast.
Bron: Accountancy Vanmorgen
Actueel
Loket subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s 23 april open
Doen vóór 1 mei: Voorlopige IB-aanslag 2023 met box 3 wijzigen
Controleverklaring 2023 voor decentrale overheden mag worden afgegeven
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar. Voor welke auto’s? De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s […]
De definitieve forfaitaire rendementspercentages voor bank- en spaartegoeden (box 3) en voor schulden wijken (flink) af van de voorlopige forfaitaire rendementspercentages. Daarom kan het in bepaalde situaties verstandig zijn om vóór 1 mei 2024 je voorlopige IB-aanslag 2023 aan te passen. Had je op 1 januari 2023 box 3 vermogen? Ben je van plan om […]
Eindelijk duidelijkheid voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen: Het ministerie van BZK roept op om toch een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2023 op te nemen. En wij als accountants mogen de controleverklaring 2023 verstrekken en moeten daarbij handelen alsof de wijzigingen in het BADO en BBV zijn gewijzigd. Lees meer over de aanpassingen en aandachtspunten. De […]
Vanaf 22 mei 2024 kun je ook een Verklaring Omtrent Gedrag digitaal aanvragen en niet meer alleen op papier bij de gemeente. Als werkgever kun je de Verklaring Omtrent Gedrag digitaal voor medewerkers klaarzetten via Justis.nl. Hiervoor moet je over eHerkenning beschikken. Belangrijk: Als werkgever de medewerker informeren Meld het bij de werkgever als je […]
Er komt geen extra verhoging van het minimumloon per 1 juli 2024. Hoewel de Tweede Kamer eerder voor een extra verhoging met 1,2% stemde, is daar in de Eerste Kamer geen meerderheid voor. Wel vindt een reguliere indexatie plaats, waardoor het minimumuurloon per 1 juli met (afgerond) 3,09% stijgt. Van 2020 tot en met 2023 […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk