Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Inspectie SZW pakt te hoge werkdruk aan
De aanpak van te hoge werkdruk, agressie en pesten van collega’s. Dat zijn komend jaar enkele van de speerpunten van de Inspectie SZW, zo is te lezen in haar Jaarplan 2016. Het plan is aangeboden aan de Tweede Kamer.
De Inspectie schaart zaken als werkdruk en discriminatie onder de noemer psycho-sociale arbeidsbelasting. Meer dan een derde deel van het ziekteverzuim heeft hiermee te maken. Alleen al met werkdruk en werkstress zijn jaarlijks 6 miljoen verzuimdagen gemoeid.
In 2016 controleert de Inspectie of werkgevers genoeg doen aan het voorkomen van psychische klachten bij werknemers. Zij richt zich vooral op hardnekkige overtreders. De inspecteurs laten niet los tot een overtreding is opgelost en sprake is van structurele zorg voor goede werkomstandigheden; dit gebeurt overigens ook bij andere inspectie-onderwerpen.
Doet u als werkgever voldoende op het gebied van de psycho-sociale arbeidsbelasting van uw werknemers?
In de Arbeidsomstandigheden wet, Artikel 1 lid 3 wordt hieronder verstaan: de factoren direct of indirect met inbegrip van seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en werkdruk, in de arbeidssituatie die stress teweeg brengen.
Artikel 3 lid 2 van de Arbeidsomstandigheden wet geeft aan: de werkgever voert binnen het arbeidsomstandighedenbeleid een beleid gericht op voorkoming en indien dat niet mogelijk is beperking van de psycho-sociale arbeidsbelasting.
Wist u dat VitaconHRServices u als werkgever kan ondersteunen in het beleid psycho-sociale arbeidsbelasting en uitvoering hiervan binnen uw organisatie?
Wij kunnen u bijvoorbeeld ondersteunen met de implementatie van beleid in uw organisatie tegen ongewenste omgangsvormen en de inzet van een geregistreerd vertrouwenspersoon.
Meer informatie over het jaarplan 2016 van de Inspectie SZW kunt u hier vinden.
Actueel
Update Special Eindejaarstips 2023
Pakket Belastingplan 2024 aangenomen door Tweede Kamer
Strengere regels voor turboliquidatie per 15-11-2023
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Een goed (preventief) verzuimbeleid is essentieel voor iedere organisatie. Je kunt er het werkgeluk en de productiviteit van medewerkers een boost mee geven en uitval die toch ontstaat effectief begeleiden. Maar hoe kun je jouw beleid nu inzetten op verzuimpreventie en het terugdringen van (ziekte)verzuim? 10 tips van casemanager Willeke. Door Willeke Kraus, Casemanager Ziekteverzuim […]
Met ingang van 1 januari 2024 geldt er een wettelijk minimumuurloon voor alle medewerkers van 21 jaar en ouder. Vaste minimum maand-, week- en daglonen verdwijnen daarmee. Wat gaat er veranderen? En wat kan dit voor jouw organisatie betekenen? Ik leg het je uit. Door Laura van Alst, Arbeidsjurist Als het gaat om het wettelijk […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2023 naar 2024. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren?In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig zijn […]
Niet eerder stond je met vijf generaties tegelijk op de werkvloer. Hoe ga je als werkgever om met die generatiediversiteit? Hoe zorg je dat elke generatie met haar eigen kenmerken en unieke perspectieven optimaal kan bijdragen aan jouw organisatie? Ik verklap je graag de voor mij meest waardevolle take-away uit onze recente HR Kenniskring. Zhané […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips al lezen wat dit jaar fiscaal nog mogelijk is. Nu het Belastingplan 2024 in de Tweede Kamer is behandeld, zitten daar een aantal wijzigingen. We hebben ze voor je gemarkeerd in de bestaande special. Download de Update Special Eindejaarstips 2023 Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen […]
© 2023 - Stolwijk Kennisnetwerk