Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / IJsje van de zaak, ook voor thuiswerkers?
De zomer is weer begonnen en dus kunnen we genieten van warme dagen. De airco staat dan wellicht op tien, maar misschien is een extra drankje of ijsje voor je medewerkers dan ook geen slecht idee. Hoe zit dat fiscaal?
Een drankje, ijsje of andere versnapering is onbelast voor zover men deze op de werkplek geniet. Daarbij moet jij als werkgever het drankje of ijsje verstrekken. Vergoed je daarentegen de kosten als je medewerker zelf een en ander aanschaft, dan is dit wel belast.
Zoals aangegeven, is een en ander alleen op de werkplek onbelast. Dit is een ruim begrip en omvat alle ruimtes waar je als werkgever volgens de Arbowet verantwoordelijk voor bent. Dat is bijvoorbeeld ook de privéparkeerplaats bij je kantoor. Daar mag je ’s middags dus gerust de ijscoboer laten komen om, namens jou, je medewerkers op een ijswafel te trakteren.
Werkt een medewerker echter thuis, dan mag je in de regel geen onbelaste versnaperingen laten bezorgen. Dit is alleen anders als de werkruimte van het betreffende personeelslid ‘zelfstandig’ is. De werkruimte moet dan een eigen in- of opgang hebben, je medewerker moet erin werken en jij moet met je medewerker een huurcontract inzake de werkruimte hebben afgesloten.
Ga je met je medewerkers na het werk even een drankje drinken op een terras, dan is dit niet op de werkplek en dus belast. Natuurlijk wil je niet dat je medewerkers hierover belasting betalen en dus kun je deze rekening het beste onderbrengen in de werkkostenregeling. Blijft je daarmee binnen de zogenaamde vrije ruimte, dan betaal ook jij geen belasting. Overschrijd je de vrije ruimte, dan betaal je 80% belasting via de eindheffing.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk