Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / IJsje van de zaak, ook voor thuiswerkers?
De zomer is weer begonnen en dus kunnen we genieten van warme dagen. De airco staat dan wellicht op tien, maar misschien is een extra drankje of ijsje voor je medewerkers dan ook geen slecht idee. Hoe zit dat fiscaal?
Een drankje, ijsje of andere versnapering is onbelast voor zover men deze op de werkplek geniet. Daarbij moet jij als werkgever het drankje of ijsje verstrekken. Vergoed je daarentegen de kosten als je medewerker zelf een en ander aanschaft, dan is dit wel belast.
Zoals aangegeven, is een en ander alleen op de werkplek onbelast. Dit is een ruim begrip en omvat alle ruimtes waar je als werkgever volgens de Arbowet verantwoordelijk voor bent. Dat is bijvoorbeeld ook de privéparkeerplaats bij je kantoor. Daar mag je ’s middags dus gerust de ijscoboer laten komen om, namens jou, je medewerkers op een ijswafel te trakteren.
Werkt een medewerker echter thuis, dan mag je in de regel geen onbelaste versnaperingen laten bezorgen. Dit is alleen anders als de werkruimte van het betreffende personeelslid ‘zelfstandig’ is. De werkruimte moet dan een eigen in- of opgang hebben, je medewerker moet erin werken en jij moet met je medewerker een huurcontract inzake de werkruimte hebben afgesloten.
Ga je met je medewerkers na het werk even een drankje drinken op een terras, dan is dit niet op de werkplek en dus belast. Natuurlijk wil je niet dat je medewerkers hierover belasting betalen en dus kun je deze rekening het beste onderbrengen in de werkkostenregeling. Blijft je daarmee binnen de zogenaamde vrije ruimte, dan betaal ook jij geen belasting. Overschrijd je de vrije ruimte, dan betaal je 80% belasting via de eindheffing.
Actueel
Doen vóór 1 mei: Voorlopige IB-aanslag 2023 met box 3 wijzigen
Controleverklaring 2023 voor decentrale overheden mag worden afgegeven
Nu ook mogelijk: Verklaring Omtrent Gedrag digitaal aanvragen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De definitieve forfaitaire rendementspercentages voor bank- en spaartegoeden (box 3) en voor schulden wijken (flink) af van de voorlopige forfaitaire rendementspercentages. Daarom kan het in bepaalde situaties verstandig zijn om vóór 1 mei 2024 je voorlopige IB-aanslag 2023 aan te passen. Had je op 1 januari 2023 box 3 vermogen? Ben je van plan om […]
Eindelijk duidelijkheid voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen: Het ministerie van BZK roept op om toch een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2023 op te nemen. En wij als accountants mogen de controleverklaring 2023 verstrekken en moeten daarbij handelen alsof de wijzigingen in het BADO en BBV zijn gewijzigd. Lees meer over de aanpassingen en aandachtspunten. De […]
Vanaf 22 mei 2024 kun je ook een Verklaring Omtrent Gedrag digitaal aanvragen en niet meer alleen op papier bij de gemeente. Als werkgever kun je de Verklaring Omtrent Gedrag digitaal voor medewerkers klaarzetten via Justis.nl. Hiervoor moet je over eHerkenning beschikken. Belangrijk: Als werkgever de medewerker informeren Meld het bij de werkgever als je […]
Er komt geen extra verhoging van het minimumloon per 1 juli 2024. Hoewel de Tweede Kamer eerder voor een extra verhoging met 1,2% stemde, is daar in de Eerste Kamer geen meerderheid voor. Wel vindt een reguliere indexatie plaats, waardoor het minimumuurloon per 1 juli met (afgerond) 3,09% stijgt. Van 2020 tot en met 2023 […]
Nog steeds kiezen veel werkgevers voor flexibele arbeidsovereenkomsten. Maar hoeveel toekomst hebben ze nog? Er is de laatste maanden veel om te doen en over gezegd. Hoogste tijd dus om je bij te praten over de do’s en don’ts. En dat hebben we onlangs gedaan in het webinar ‘Flexibele arbeidsrelaties’. Ik heb de meest opvallende […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk