Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / IJsje van de zaak, ook voor thuiswerkers?
De zomer is weer begonnen en dus kunnen we genieten van warme dagen. De airco staat dan wellicht op tien, maar misschien is een extra drankje of ijsje voor je medewerkers dan ook geen slecht idee. Hoe zit dat fiscaal?
Een drankje, ijsje of andere versnapering is onbelast voor zover men deze op de werkplek geniet. Daarbij moet jij als werkgever het drankje of ijsje verstrekken. Vergoed je daarentegen de kosten als je medewerker zelf een en ander aanschaft, dan is dit wel belast.
Zoals aangegeven, is een en ander alleen op de werkplek onbelast. Dit is een ruim begrip en omvat alle ruimtes waar je als werkgever volgens de Arbowet verantwoordelijk voor bent. Dat is bijvoorbeeld ook de privéparkeerplaats bij je kantoor. Daar mag je ’s middags dus gerust de ijscoboer laten komen om, namens jou, je medewerkers op een ijswafel te trakteren.
Werkt een medewerker echter thuis, dan mag je in de regel geen onbelaste versnaperingen laten bezorgen. Dit is alleen anders als de werkruimte van het betreffende personeelslid ‘zelfstandig’ is. De werkruimte moet dan een eigen in- of opgang hebben, je medewerker moet erin werken en jij moet met je medewerker een huurcontract inzake de werkruimte hebben afgesloten.
Ga je met je medewerkers na het werk even een drankje drinken op een terras, dan is dit niet op de werkplek en dus belast. Natuurlijk wil je niet dat je medewerkers hierover belasting betalen en dus kun je deze rekening het beste onderbrengen in de werkkostenregeling. Blijft je daarmee binnen de zogenaamde vrije ruimte, dan betaal ook jij geen belasting. Overschrijd je de vrije ruimte, dan betaal je 80% belasting via de eindheffing.
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ook in 2025 zijn er flinke wijzigingen in de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en doorschuifregeling (DSR). Senior Fiscalist Han Schut signaleert dat deze veranderingen vooral familiebedrijven raken die willen overdragen naar de volgende generatie. Hij heeft de belangrijkste wijzigingen en to do’s van bedrijfsoverdracht voor je samengevat en waarschuwt: Heb je een familiebedrijf en wil je die […]
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk