Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Identificatieplicht medewerkers: dit moet je als werkgever weten
Werkgevers hebben in Nederland niet alleen een identificatieplicht, maar ook extra verantwoordelijkheden. Je moet de identiteit van medewerkers zorgvuldig controleren, vastleggen en waarborgen op de werkvloer. Doe je dat niet, dan riskeer je boetes, sancties en verstoring van je bedrijfsvoering. In dit artikel lees je welke drie verplichtingen daarbij horen en hoe je voorkomt dat een controle je organisatie in de problemen brengt.
De identificatieplicht voor werkgevers bestaat uit drie onderdelen:
Samen vormen ze de basis van een sluitende administratie en voorkomen ze problemen bij controles.
Voor de eerste werkdag moet je het identiteitsbewijs van je medewerker controleren. Geldige documenten zijn onder meer een Nederlands paspoort, identiteitskaart of een verblijfsdocument. Let hierbij op:
Een rijbewijs is géén geldig identiteitsbewijs voor deze plicht. Maak altijd een kopie van het originele document en bewaar die in de loonadministratie.
Na verificatie volgt de bewaarplicht. Dat betekent:
Je hoeft géén nieuwe kopie te maken als het identiteitsbewijs later verloopt.
Medewerkers moeten op de werkplek altijd een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen. Voor deze specifieke situatie is ook een Nederlands of Europees rijbewijs toegestaan. Als werkgever moet je dit mogelijk maken, bijvoorbeeld door kluisjes beschikbaar te stellen waar medewerkers hun document veilig kunnen bewaren.
Instanties zoals de Arbeidsinspectie, Belastingdienst of UWV kunnen jouw bedrijf controleren. Jij moet dan de administratie tonen en medewerkers moeten zich kunnen identificeren met een origineel document. Blijkt dat de administratie niet op orde is? Dan kan een boete of proces-verbaal volgen.
Ook kan het zijn dat medewerkers tijdelijk meegenomen worden voor identificatie, met alle gevolgen voor de bedrijfsvoering.
De identificatieplicht is geen formaliteit. Een fout of onvolledige administratie kan leiden tot:
Door de verificatie-, bewaar- en zorgplicht goed in te richten, voorkom je risico’s en toon je aan dat je voldoet aan de wet.
Bron: MKB Servicedesk
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk