Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Handhaving schijnzelfstandigheid 2026: toch deels een zachte landing
De handhaving van schijnzelfstandigheid in 2026 krijgt toch een mildere start dan eerder werd verwacht. Het kabinet heeft besloten de zogenoemde zachte landing, zoals we die kennen van 2025, gedeeltelijk te verlengen. Wat betekent dit concreet voor controles, boetes en naheffingen? En waar moet je in 2026 echt scherp op zijn?
Het kabinet wilde de zachte landing zoals die in 2025 geldt, niet doortrekken. Toch is na nieuwe moties in de Tweede Kamer besloten tot een gedeeltelijke verlenging. Dat betekent: wel ruimte om te herstellen, maar minder bescherming dan in 2025.
Een belangrijk onderdeel van de handhaving van schijnzelfstandigheid in 2026 is dat de Belastingdienst in principe ook dan start met een bedrijfsbezoek. Er vindt dus niet meteen een belastingcontrole plaats.
Tijdens zo’n bedrijfsbezoek beoordeelt de Belastingdienst hoe je werkt met zzp’ers en of de arbeidsrelaties correct zijn ingericht. In veel gevallen krijg je daarna de mogelijkheid om je bedrijfsvoering aan te passen en risico’s op schijnzelfstandigheid te verkleinen.
Let op! Dat de Belastingdienst start met een bedrijfsbezoek betekent niet dat er daarna geen belastingcontrole volgt. De mogelijkheid om een belastingcontrole te starten heeft de Belastingdienst in 2025 al en blijft ook voor de handhaving van schijnzelfstandigheid in 2026 bestaan.
Net als in 2025 kan de Belastingdienst in 2026 naheffingen opleggen. Als sprake is van (evidente) schijnzelfstandigheid kan er dus direct worden ingegrepen.
Nieuw en belangrijk: is sprake van (voorwaardelijke) opzet of grove schuld, dan kan de Belastingdienst bij handhaving van schijnzelfstandigheid in 2026 vergrijpboetes opleggen. Zowel werkenden als werkgevers kunnen zo’n vergrijpboete opgelegd krijgen. Dit was in 2025 nog uitgesloten.
De zachte landing geldt in 2026 nog wel voor verzuimboetes. Die legt de Belastingdienst ook dan nog niet op.
Net als in 2025 mag de Belastingdienst ook in 2026 zelf bepalen over welke periode een controle plaatsvindt. Dat kan over een volledig kalenderjaar of juist over een recent aangiftetijdvak.
Vanaf 2027 vervalt de zachte landing volledig. De Belastingdienst start dan niet meer met een bedrijfsbezoek en kan ook verzuimboetes opleggen. Wil je problemen door schijnzelfstandigheid voorkomen, dan is dit hét moment om je arbeidsrelaties kritisch tegen het licht te houden.
Bron: SRA
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk