Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Faillissement door Corona crisis: voorkomen of regisseren?
Als ondernemer beleeft u onzekere tijden. Als gevolg van de Corona crisis hebben of krijgen veel organisaties, in een bepaalde mate, te maken met vraaguitval. Een andere uitdaging: vertraging van betaling door afnemers ligt op de loer. Ook organisaties die in wezen gezond zijn, kunnen door deze crisis financiële problemen ervaren. In voorkomende gevallen kan dit leiden tot een surseance van betaling of een faillissement.
In de huidige fase is het natuurlijk belangrijk ervoor te zorgen dat de organisatie de periode van omzetdaling financieel kan overbruggen. Anderzijds is het te adviseren voorbereid te zijn op een scenario waarin de onderneming, of een juridisch zelfstandig deel van de onderneming, mogelijk zal failleren.
We kunnen niet anders dan er rekening mee houden dat de door de overheid aangekondigde maatregelen voor diverse bedrijven op de lange duur niet afdoende zijn. Er is helaas een reële kans dat er de komende maanden meerdere faillissementen zullen volgen.
Uiteraard doen wij er gezamenlijk alles aan om zo veel mogelijk bedrijven te behoeden voor een faillissement. Toch zal een doorstart, na (een gedeeltelijk) faillissement, in bepaalde gevallen de enige optie blijken te zijn om kosten weer in lijn te brengen met de omzet. Er zijn weinig ondernemingen die ervaring hebben met een dergelijk scenario. Het doorstarten van een bedrijf vergt timing, de nodige voorbereiding en een multidisciplinaire aanpak. Bovendien dienen er onderhandelingen te worden gevoerd met curatoren en banken. Ook is het doorgaans nodig risicodragend kapitaal aan te trekken.
Wij hebben beknopt (en niet per se volledig) een lijst van aandachtspunten opgesteld die van belang kunnen zijn om de gevolgen van deze Corona crisis voor de gehele onderneming zoveel mogelijk te beperken. Het nut en de noodzaak van te treffen maatregelen, evenals de nadere verdieping en de onderlinge samenhang, zijn altijd afhankelijk van de specifieke situatie en zullen per individuele onderneming verschillen. Kortom: het blijft altijd maatwerk. Als u dat wenst kunnen de volgende specialisten binnen Stolwijk Kennisnetwerk u ondersteunen bij de uitwerking van de verschillende facetten. Neem contact op met:
Guus Pieters | 06-21 70 12 39
Johan van Wijk | 06-12 43 83 00
Peter Eskes | 06-13 18 42 89
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk