Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Faillissement door Corona crisis: voorkomen of regisseren?
Als ondernemer beleeft u onzekere tijden. Als gevolg van de Corona crisis hebben of krijgen veel organisaties, in een bepaalde mate, te maken met vraaguitval. Een andere uitdaging: vertraging van betaling door afnemers ligt op de loer. Ook organisaties die in wezen gezond zijn, kunnen door deze crisis financiële problemen ervaren. In voorkomende gevallen kan dit leiden tot een surseance van betaling of een faillissement.
In de huidige fase is het natuurlijk belangrijk ervoor te zorgen dat de organisatie de periode van omzetdaling financieel kan overbruggen. Anderzijds is het te adviseren voorbereid te zijn op een scenario waarin de onderneming, of een juridisch zelfstandig deel van de onderneming, mogelijk zal failleren.
We kunnen niet anders dan er rekening mee houden dat de door de overheid aangekondigde maatregelen voor diverse bedrijven op de lange duur niet afdoende zijn. Er is helaas een reële kans dat er de komende maanden meerdere faillissementen zullen volgen.
Uiteraard doen wij er gezamenlijk alles aan om zo veel mogelijk bedrijven te behoeden voor een faillissement. Toch zal een doorstart, na (een gedeeltelijk) faillissement, in bepaalde gevallen de enige optie blijken te zijn om kosten weer in lijn te brengen met de omzet. Er zijn weinig ondernemingen die ervaring hebben met een dergelijk scenario. Het doorstarten van een bedrijf vergt timing, de nodige voorbereiding en een multidisciplinaire aanpak. Bovendien dienen er onderhandelingen te worden gevoerd met curatoren en banken. Ook is het doorgaans nodig risicodragend kapitaal aan te trekken.
Wij hebben beknopt (en niet per se volledig) een lijst van aandachtspunten opgesteld die van belang kunnen zijn om de gevolgen van deze Corona crisis voor de gehele onderneming zoveel mogelijk te beperken. Het nut en de noodzaak van te treffen maatregelen, evenals de nadere verdieping en de onderlinge samenhang, zijn altijd afhankelijk van de specifieke situatie en zullen per individuele onderneming verschillen. Kortom: het blijft altijd maatwerk. Als u dat wenst kunnen de volgende specialisten binnen Stolwijk Kennisnetwerk u ondersteunen bij de uitwerking van de verschillende facetten. Neem contact op met:
Guus Pieters | 06-21 70 12 39
Johan van Wijk | 06-12 43 83 00
Peter Eskes | 06-13 18 42 89
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
5 trends in duurzaam beloningsbeleid en vernieuwende arbeidsvoorwaarden
Belastingdienst extra alert op onzakelijke kosten in zakelijke aangiften
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk