Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Een vertrouwenspersoon verplicht in je organisatie?
Op 7 oktober jl. is een wetsvoorstel ingediend in de Tweede Kamer waarmee er mogelijk een verplichting in de Arbowet komt voor het aanstellen van een vertrouwenspersoon binnen organisaties. Hiermee krijgen werknemers een betere toegang tot een vertrouwenspersoon.
Om ongewenste omgangsvormen op de werkvloer tegen te gaan is elke werkgever nu vrij om zelf invulling te geven aan de maatregelen die men hiervoor neemt. De werkgever is wel verplicht medewerkers te beschermen tegen ongewenste omgangsvormen op de werkvloer.
Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is (op dit moment) wettelijk niet verplicht, de inspectiedienst SZW verwacht daarentegen wel dat dit onderdeel is van de maatregelen die je neemt ter voorkoming van ongewenste omgangsvormen op de werkvloer. Met de komst van de nieuwe wet wordt er een wettelijk kader gecreëerd en krijgen vertrouwenspersonen een beschermde status. Tegelijkertijd wordt ook de kwaliteit en de professionaliteit van het beroep versterkt.
Of de wet er door komt weten we nog niet, maar wel of geen wet, ongewenste omgangsvormen op de werkvloer zijn onacceptabel. En toch heeft 1 op de 6 werknemers in Nederland met ongewenste omgangsvormen te maken. Dat zijn 1,2 miljoen mensen! Ongewenste omgangsvormen kunnen leiden tot (langdurige) uitval, alle gevolgen laten zich raden.
Kijk eens op de site van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en download de brochure ongewenste omgangsvormen.
Vitacon Luteijn kan voor jouw organisatie de vertrouwenspersoon leveren. Wij zijn gecertificeerd en geregistreerd in het beroepsregister van vertrouwenspersonen. Kijk voor meer informatie over de vertrouwenspersoon op onze website. Onze collega Remco heeft onlangs ook een blog geschreven over zijn ervaringen als vertrouwenspersoon die zeker de moeite waard is om te lezen.
Heb je vragen over de vertrouwenspersoon, neem dan contact op met Remco Lefering. Hij is telefonisch (06 22603630) of per mail bereikbaar.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk