Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Een vertrouwenspersoon verplicht in je organisatie?
Op 7 oktober jl. is een wetsvoorstel ingediend in de Tweede Kamer waarmee er mogelijk een verplichting in de Arbowet komt voor het aanstellen van een vertrouwenspersoon binnen organisaties. Hiermee krijgen werknemers een betere toegang tot een vertrouwenspersoon.
Om ongewenste omgangsvormen op de werkvloer tegen te gaan is elke werkgever nu vrij om zelf invulling te geven aan de maatregelen die men hiervoor neemt. De werkgever is wel verplicht medewerkers te beschermen tegen ongewenste omgangsvormen op de werkvloer.
Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is (op dit moment) wettelijk niet verplicht, de inspectiedienst SZW verwacht daarentegen wel dat dit onderdeel is van de maatregelen die je neemt ter voorkoming van ongewenste omgangsvormen op de werkvloer. Met de komst van de nieuwe wet wordt er een wettelijk kader gecreëerd en krijgen vertrouwenspersonen een beschermde status. Tegelijkertijd wordt ook de kwaliteit en de professionaliteit van het beroep versterkt.
Of de wet er door komt weten we nog niet, maar wel of geen wet, ongewenste omgangsvormen op de werkvloer zijn onacceptabel. En toch heeft 1 op de 6 werknemers in Nederland met ongewenste omgangsvormen te maken. Dat zijn 1,2 miljoen mensen! Ongewenste omgangsvormen kunnen leiden tot (langdurige) uitval, alle gevolgen laten zich raden.
Kijk eens op de site van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en download de brochure ongewenste omgangsvormen.
Vitacon Luteijn kan voor jouw organisatie de vertrouwenspersoon leveren. Wij zijn gecertificeerd en geregistreerd in het beroepsregister van vertrouwenspersonen. Kijk voor meer informatie over de vertrouwenspersoon op onze website. Onze collega Remco heeft onlangs ook een blog geschreven over zijn ervaringen als vertrouwenspersoon die zeker de moeite waard is om te lezen.
Heb je vragen over de vertrouwenspersoon, neem dan contact op met Remco Lefering. Hij is telefonisch (06 22603630) of per mail bereikbaar.
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk