Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Een vertrouwenspersoon verplicht in je organisatie?
Op 7 oktober jl. is een wetsvoorstel ingediend in de Tweede Kamer waarmee er mogelijk een verplichting in de Arbowet komt voor het aanstellen van een vertrouwenspersoon binnen organisaties. Hiermee krijgen werknemers een betere toegang tot een vertrouwenspersoon.
Om ongewenste omgangsvormen op de werkvloer tegen te gaan is elke werkgever nu vrij om zelf invulling te geven aan de maatregelen die men hiervoor neemt. De werkgever is wel verplicht medewerkers te beschermen tegen ongewenste omgangsvormen op de werkvloer.
Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is (op dit moment) wettelijk niet verplicht, de inspectiedienst SZW verwacht daarentegen wel dat dit onderdeel is van de maatregelen die je neemt ter voorkoming van ongewenste omgangsvormen op de werkvloer. Met de komst van de nieuwe wet wordt er een wettelijk kader gecreëerd en krijgen vertrouwenspersonen een beschermde status. Tegelijkertijd wordt ook de kwaliteit en de professionaliteit van het beroep versterkt.
Of de wet er door komt weten we nog niet, maar wel of geen wet, ongewenste omgangsvormen op de werkvloer zijn onacceptabel. En toch heeft 1 op de 6 werknemers in Nederland met ongewenste omgangsvormen te maken. Dat zijn 1,2 miljoen mensen! Ongewenste omgangsvormen kunnen leiden tot (langdurige) uitval, alle gevolgen laten zich raden.
Kijk eens op de site van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en download de brochure ongewenste omgangsvormen.
Vitacon Luteijn kan voor jouw organisatie de vertrouwenspersoon leveren. Wij zijn gecertificeerd en geregistreerd in het beroepsregister van vertrouwenspersonen. Kijk voor meer informatie over de vertrouwenspersoon op onze website. Onze collega Remco heeft onlangs ook een blog geschreven over zijn ervaringen als vertrouwenspersoon die zeker de moeite waard is om te lezen.
Heb je vragen over de vertrouwenspersoon, neem dan contact op met Remco Lefering. Hij is telefonisch (06 22603630) of per mail bereikbaar.
Actueel
Salariswijzigingen per 1 juli 2025 en veranderingen in vergoedingen vanaf 2026
Thuiswerken over de grens: zo zit het met belasting en sociale zekerheid
Governance en duurzaam ondernemen: 10 trends voor het mkb
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Hoewel het kabinet op 3 juni 2025 is gevallen, gaan diverse salariswijzigingen in 2025 en vergoedingen in 2026 gewoon door. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Lees hier relevante aanpassingen per 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder. Wat verandert er per 1 juli 2025 Vooruitblik op 2026: wat verandert […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
Duurzaam ondernemen vraagt om meer dan alleen milieumaatregelen of sociale impact. Steeds vaker staat governance centraal als onmisbare schakel in ESG-beleid. Maar wat betekent governance eigenlijk voor het mkb – en hoe pas je dit praktisch toe in jouw organisatie? Ontdek 10 belangrijkste trends op het snijvlak van governance en duurzaam ondernemen in het mkb. […]
“Mag ik drie weken vanuit Spanje werken, aansluitend op mijn vakantie?” Steeds vaker krijgen werkgevers dit soort vragen. Flexibel als je bent, overweeg je misschien direct om ‘ja’ te zeggen. Toch is het verstandig om eerst stil te staan bij de juridische en fiscale gevolgen van een workation? Want hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid, […]
Hoe beoordeel je een arbeidsrelatie: wanneer gaat het om loondienst en wanneer om zelfstandig ondernemerschap? Om het te verduidelijken heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onlangs een aantal praktijkvoorbeelden gepubliceerd. Hiermee kun jij jouw arbeidsrelaties toetsen aan herkenbare situaties en schijnzelfstandigheid voorkomen. De vraag hoe je een arbeidsrelatie moet beoordelen – en […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk