Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer bij 1 op de 6 werknemers
Het is een vreemde tijd, deze Corona tijd. En ik begrijp de maatregelen, maar ik kan er niet aan wennen: het thuiswerken, sociale en fysieke afstand houden, mondkapjes dragen, handen desinfecteren, digitaal vergaderen en ga zo maar door. Ik vind het nog steeds abnormaal.
Dat merk ik ook bij mijn werkzaamheden als extern vertrouwenspersoon bij zowel grote als kleine organisaties. Wat me vooral opvalt, is dat het aantal meldingen dat ik krijg over ongewenste omgangsvormen ten opzichte van voorgaande jaren gedaald is. Dat is naar mijn idee goed te verklaren: we werken immers massaal thuis waardoor er minder interactie is tussen collega’s op de werkplek. Is dat een voordeel? Misschien voor nu wel, want 1 op de 6 werknemers heeft te maken met ongewenste omgangsvormen op de werkplek. Maar wat als straks (hopelijk) alles weer normaal is en we weer massaal naar kantoor toe gaan. Kan ik dan als vertrouwenspersoon weer meer meldingen verwachten?
Ik ben bang dat het antwoord op die vraag volmondig ‘ja’ is. Ik acht de kans zelfs heel groot. Niet alleen omdat mensen weer op de werkplek bij elkaar komen, maar ook door andere factoren die direct het gevolg kunnen zijn van de Corona crisis. Denk bijvoorbeeld aan een toename van de werkdruk door tegenvallende bedrijfsresultaten of juist een snelle groei van een bedrijf. Of wellicht een reorganisatie waardoor er baanonzekerheid of onduidelijkheid over taken bij mensen ontstaat. Kortom: er ontstaat een voedingsbodem voor wrijving op het werk dat kan uitmonden in ongewenste omgangsvormen, zoals pesten. De effecten voor alle betrokkenen kun je wel raden…
Als je straks, in het post-Corona-tijdperk, weer met collega’s bij de koffiemachine of het kopieerapparaat staat, bedenk dan hoe het ook alweer was en hoe we met elkaar om horen te gaan. Laten we ook dan normaal met elkaar omgaan en de negatieve effecten voorkomen. Integriteit is ieders verantwoordelijkheid, kaders daarvoor staan, als het goed is, beschreven in de gedragscode van je organisatie.
Wil je eens sparren over dit onderwerp of wil je weten wat een externe vertrouwenspersoon voor jouw organisatie kan betekenen? Ik sta voor je klaar! Je kunt me telefonisch (06 2260 3630) of per mail bereiken.
Groeten, Remco LeferingVertrouwenspersoon
Ongewenste omgangsvormen gaan over aantasting van de persoonlijke integriteit. In de week van 1 t/m 9 december is het de week van de integriteit. Deze week word je aandacht gevraagd voor het belang van integriteit binnen en tussen organisaties. Is je nieuwsgierigheid gewekt? Hier vind je meer informatie.
Actueel
Q&A excessief lenen – Nog maar € 500.000 belastingvrij lenen van bv
Ben jij al klaar voor werken met regionale werkcentra?
Pandrecht op vorderingen? Zorg voor periodieke vervolgverpanding!
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk