Skip to main content
14 januari 2021

De HR-trends voor 2021

HR is een dynamische sector: er is altijd beweging, vernieuwing en ontwikkeling. Niet gek natuurlijk, want de kern van iedere HR-afdeling is het meest veranderlijke wezen ter wereld: de mens. Wat kun je op HR-gebied verwachten dit jaar? Wij nemen je mee in de trends.

Iedere dag duiken wij in de wereld van HR en iedere dag is anders, vernieuwend. Als we kijken naar de trends voor 2021 dan kunnen we helaas niet om het coronavirus heen, de coronacrisis is nog lang niet voorbij. Dat zie je terug in de trends.

1. Vergroot het werkgeluk

Na de eerste coronagolf in 2020 voelde je verbondenheid en eendracht binnen organisaties. Iedereen spande zich in om de productiviteit vast te houden. Nu komen we bij de volgende fase: medewerkers worden Zoom-moe, de eens zo gezellige, digitale VRIJMIBO wordt minder bezocht en kleine irritaties worden groter doordat ze niet meer ‘even snel in de wandelgangen’ benoemd kunnen worden. Eén derde van de Nederlandse medewerkers voelt ondertussen minder loyaliteit richting zijn werkgever.

Het beste (en enige!) medicijn om het werkgeluk weer te verhogen is zorgen voor meer betrokkenheid en een betere mentale gezondheid van medewerkers. Zet dus de focus op wellbeing hoog op je HR-agenda! Zorg voor verbinding en plezier met elkaar, persoonlijke aandacht, mood-metingen, faciliteer team check-ups, geef ondersteuning bij nadelige psychologische effecten van het thuiswerken en denk mee in een goede werk-privébalans.

2. Cultuur verdiepen

Je bedrijfscultuur, normen en waarden behouden als iedereen op afstand zit is heel lastig. Kijk opnieuw naar je organisatiekaders, je kernwaarden. Hoe blaas je deze nieuw leven in? Welk gedrag hoort er bij je kernwaarden? Hoe vier je successen? Hoe zorg je dat medewerkers zich gewaardeerd voelen en hoe vergroot je het onderlinge vertrouwen en groepsgevoel? De fysieke afstand zorgt helaas ook voor mentale afstand tot de organisatie, dus daar is werk te doen.

3. Digitalisering

Op HR-gebied werd al veel gewerkt aan digitalisering, maar de coronacrisis heeft het zeker versneld. Digitale tools voor onboarding, performance management en offboarden zijn naar voren geschoven in de agenda’s. Er wordt door veel HR-afdelingen nadruk gelegd op snelheid en efficiency, maar de echte positieve employee experience komt van digitale tools die personalisatie bieden, simpel, leuk en verrassend zijn.

Ligt je focus op het onboarding proces? Denk er dan aan het onboarding pas écht een succes is als  het hele proces een fantastische ervaring is.

4. Georganiseerde innovatie & ontwikkeling

Afgelopen periode schoten de creatieve initiatieven om organisaties te redden als paddenstoelen uit de grond, waarbij vooral naar de korte termijn gekeken werd. Lange-termijn-innovaties zijn naar de achtergrond geschoven door een gebrek aan focus en verminderd contact tussen afdelingen.

Innovaties moeten weer meer georganiseerd worden en de voortgang digitaal visueel inzichtelijk. Door de omstandigheden is agile werken onontkoombaar geworden: HR kan dit meer faciliteren. Daarnaast hebben veel medewerkers hun eigen, persoonlijke ontwikkeling vrijwel stil moeten leggen: meekijken bij en leren van collega’s is digitaal lastiger, projecten zijn stilgelegd en fysieke opleidingen vooruitgeschoven. Groei en talentontwikkeling blijft prioriteit, waarbij nieuwe vormen gecreëerd moeten worden.

5. Employee centric werken & employee experience

Het centraal stellen van de medewerker heeft vorig jaar een boost gekregen: wat hebben medewerkers écht nodig om de beste versie van zichzelf te zijn in deze vreemde tijd? Uit onderzoek blijkt dat maatwerk meer tevredenheid geeft bij medewerkers.

In 2019 verschoof de focus van onboarding langzaam naar het behoud van medewerkers. In 2020 is die focus, mede door de coronacrisis, daar gebleven. Er wordt meer gekeken naar het verbeteren van de employee experience. Er is meer aandacht en sympathie voor medewerkers: elkaar accepteren voor wie we zijn en ‘heelheid’ gaat groeien, we zien elkaar meer als mens in plaats van medewerker. Ook te benoemen als “diversiteit en inclusie”.

In 2021 kun je als HR-professional meer met de eindgebruiker in gesprek gaan en samenwerken aan oplossingen om echt aan te sluiten bij hun behoefte. Kijk hierbij niet alleen naar corona-gerelateerde-vraagstukken, maar trek het over het hele HR-spectrum. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van persona’s, ‘voice of the employee’, employee journey mappen en design.

6. Leiderschap

De rol van managers verandert: hiërarchisch en directief leiderschap is niet werkbaar meer. Medewerkers zorgen zelf voor hun planning en controle en hebben meer behoefte aan coachend leiderschap: een luisterend oor. Die ontwikkeling zet in 2021 door, waardoor je eens goed moet kijken naar de wijze van het leiderschap in je organisatie: is het aannameprofiel van leidinggevenden nog wel passend? Welke leider is toekomstbestendig? Leiderschap heeft een enorme invloed op het werkgeluk van medewerkers, geef het dus de aandacht die het verdient.

Verder dan alleen de HR-afdeling

Zoals je ziet, beperken de taken van HR-medewerkers zich niet alleen tot de HR-afdeling zelf. Wat je doet en waar je op focust werkt door in de hele organisatie. Werk samen met andere afdelingen zoals IT, marketing en communicatie, maak gebruik van ieders kennis om tot het allerbeste HR-beleid te komen. Een beleid dat verder reikt dan je eigen HR-afdeling, een beleid dat door de hele organisatie gedragen en gevoeld wordt.

Meer informatie

Wil je meer informatie over de trends voor 2021 of wil je graag eens sparren met onze experts? Neem dan contact met ons op.

 

 

Dit artikel is mede tot stand gekomen door XpertHR.

Terug

Nog niet uitgelezen?