Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Bonusverbod voor bestuurders bij diverse corona steunmaatregelen
Bij de verloning aan bestuurders van bijvoorbeeld ‘bonussen’ en/of ‘extra onbelaste vergoedingen’ binnen de vrije ruimte van de WKR moet je voorzichtig zijn. De staatssecretaris heeft namelijk aangegeven dat ook bonussen vanuit het WKR-potje in strijd zijn met het bonusverbod.
In de voorwaarden van bepaalde corona steunmaatregelen, zoals de NOW en de verlenging van bijzonder uitstel van betaling, is een uitkeringsverbod over 2020 voor dividend en/of bonussen opgenomen. Het uitkeringsverbod op bonussen geldt niet alleen voor dga’s, maar geldt ook voor bestuurders die géén aandelen houden. Bonussen aan gewone werknemers blijven wel toegestaan, mits zij géén bestuurder zijn.
Er zijn verschillende steunmaatregelen, met ieder zijn eigen regels:
Het risico van schending van het uitkeringsverbod is dat de NOW-steun wordt ingetrokken. Je moet deze dan terug betalen en er geldt dan ook geen bijzonder uitstel (en dus ook geen ruime betalingsregeling) meer.
Dga’s kiezen regelmatig voor een WKR-bonus of een extra onbelaste vergoeding aan het einde van het jaar. Over deze vergoeding betaal je geen loon- en inkomstenbelasting en deze is aftrekbaar voor de vennootschapsbelasting.
In 2020 is dit dus minder vanzelfsprekend, vanwege het bonusverbod bij enkele corona steunmaatregelen.
Binnen de NOW-regelingen mag een dga in beginsel alleen zijn basisvergoeding of gebruikelijk loon krijgen in 2020. Krijg je als dga echter al jaren een (relatief) beperkte maandelijkse onkostenvergoeding (vanuit de WKR), dan kan gesteld worden dat dit tot de basisvergoeding behoort, waardoor er mogelijk geen strijdigheid ontstaat met het bonusverbod. Maar let op: dit is niet geheel zonder risico’s.
Wij adviseren om zeer terughoudend te zijn met extra vergoedingen c.q. bonussen aan bestuurders (waaronder dga’s) binnen de vrije ruimte van de WKR als je ook gebruik maakt van de betreffende corona steunmaatregelen. Laat je adviseren. Wij zijn telefonisch (0314 369 111) of per mail bereikbaar voor al je vragen over dit onderwerp.
Actueel
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Schade aan leaseauto onder werktijd: wie moet betalen?
Antwoord op vragen over schijnzelfstandigheid en handhaving
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
Nederland staat wereldwijd bekend om zijn gunstige ondernemersklimaat. Met een sterke economie, goed ontwikkelde infrastructuur en gunstige belastingregelingen trekt ons land veel ondernemers aan, nationaal én internationaal. Ook ondernemen in Nederland? Houd dan wel rekening met een aantal fiscale aspecten. Fiscalist Ricardo te Kaat licht er 5 voor je uit. Door Ricardo te Kaat, Fiscalist […]
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen. Eind 2024 werd nog bekend dat de invoering van een nieuw box […]
Als een van jouw medewerkers onder werktijd schade rijdt aan zijn leaseauto, krijgt hij het eigen risico vaak doorberekend. Maar let op: dat mag alleen in geval van opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid. Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk