Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: NOW-verantwoordingen: eervol en mooi werk!
De eerste NOW-periode is voorbij. Op de kalender dan. Voor ons begint het nu pas echt, wij moeten aan de bak met de NOW-verantwoording. En dat is niet zo simpel als het klinkt…
Even kort: organisaties die door de coronacrisis meer dan 20% van hun omzet zagen verdwijnen konden met de NOW 1.0 een tegemoetkoming in hun loonkosten aanvragen. Op dat moment moest je een inschatting maken van de omzet die je zou gaan verliezen en kreeg je een voorschot gebaseerd op je inschatting. Nu zijn we maanden verder en moeten bedrijven een NOW-verantwoording indienen met de daadwerkelijke omzetdaling. Is het voorschot te hoog geweest, moet je terugbetalen. Heb je te weinig ontvangen, dan krijg je er nog wat bij. Het klinkt zo simpel… Maar niets is minder waar!
Mijn naam is Jos Klein Haneveld, controleleider bij Stolwijk Philipsen, en samen met mijn collega’s controleren wij de NOW-verantwoording voor onze klanten. En dat is een flinke, maar ook mooie klus. Normaal gesproken zijn wij in deze tijd van het jaar druk met alle reguliere controles. Daar komt nu het checken van de NOW-verantwoordingen bij. Ik hoor je denken “ach, dat doe je er toch even bij!”, maar dat valt vies tegen. Om je een beetje een beeld te geven: in december heb ik, samen met een collega, twee volle weken bij een klant gezeten om zijn verantwoording te controleren. Niet iets wat je er dus even snel bij kunt doen.
Het is nogal afhankelijk van het type bedrijf en hoe goed je de klant kent, hoeveel tijd je ermee bezig bent. Bij bijvoorbeeld een bouwbedrijf met verschillende projecten is de controle over het algemeen ingewikkelder dan bij een horecaonderneming waar vrijwel geen omzet is geweest. En, niet te vergeten, het is ook afhankelijk van het bedrag dat de ondernemer aan subsidie ontvangen heeft: hoe hoger het bedrag, des te uitgebreider de controle.
Dat heeft de overheid wel netjes geregeld: bij relatief kleine bedragen aan subsidie hoef je niks aan te leveren. Zo wordt voorkomen dat de administratieve lasten te hoog zijn (en de totale subsidie op zou gaan aan accountantskosten). Heb je meer subsidie ontvangen, dan heb je een derden- of accountantsverklaring* nodig.
Wat ik nu wel echt jammer vind, is dat de media ons accountants weg zet als ‘profiteurs’. Vanuit ondernemers is het natuurlijk te begrijpen dat zij niet zitten te wachten op extra kosten nu zij het al zwaar hebben. De regelingen zijn echter heel complex en gaan verder dan het simpel naast elkaar leggen van de omzet en loonkosten. De overheid heeft een controleprotocol opgesteld dat wij verplicht zijn om te volgen, een document van maar liefst 57 pagina’s. Gelukkig hoeven we niet bij iedere klant alle pagina door te ploeteren, maar dan nog is het een hele klus. Voor alle nieuwsgierige lezers met wat extra tijd: het controleprotocol vind je hier.
Nu dat de wereld uit is kunnen we verder. Er zit namelijk ook zeker een positieve kant aan het verhaal: ons werk is uitgebreid, nieuwe uitdagingen, nieuwe inzichten. Waar ik bij een reguliere controle zelden specifiek naar de voorwaarden van een subsidie hoef te kijken, mag dat nu wel. Bij een reguliere controle is een bepaalde afwijking geoorloofd, nu is deze geoorloofde afwijking vele malen kleiner. En dat is best interessant! Het voelt ook goed om dit werk te doen, het heeft een maatschappelijk belang. Het gaat hier toch om de belastinggelden van iedere inwoner van Nederland.
In het begin van de aanvraagperiode was nog onduidelijk wat er precies onder ‘omzet’ werd verstaan. Dat is ondertussen gelukkig opgehelderd. Nu moeten we vooral kritisch kijken naar wannéér de omzet geboekt is. De subsidieregeling is namelijk heel gevoelig voor fraude: het ‘eventjes’ verschuiven van omzet naar een andere maand kan enorm veel invloed hebben op de hoogte van de subsidie.
Hoe mijn klanten de extra controle ervaren? Eigenlijk wel oké. Ja natuurlijk, het is weer een extra controle, een extra last, maar iedereen begrijpt het wel. De voorschotten die ontvangen zijn kloppen bijna nooit en dat komt niet doordat er fouten gemaakt zijn. Het inschatten van je omzetdaling is op voorhand gewoon erg lastig… Ik voel dat mijn klanten gelukkig het juiste willen doen en alleen willen ontvangen waar ze recht op hebben.
Gelukkig heb ik geen klanten waar het op dit moment extreem slecht mee gaat, maar wel klanten die in moeilijkheden zitten. Klanten waarvan we nu al kunnen zeggen dat zij nog jarenlang vast zitten aan terugbetalingen. Op dit moment zegt namelijk niemand dat een lening, belastingschuld of huurachterstand per direct afgelost moet worden, maar dat moment gaat in de toekomst uiteraard wel komen. Het gevolg is dat zo’n onderneming jarenlang niet kan investeren en dat is natuurlijk geen al te best vooruitzicht.
In Nederland hebben ruim 148.000 bedrijven NOW aangevraagd. Bij ons gaat het om grofweg 30% van onze klanten waarvoor we een verklaring afgeven. Naast dat onze controleafdeling dit jaar flink uitgebreid is met nieuwe collega’s en klanten, nemen ook door de NOW-regeling de werkzaamheden behoorlijk toe. We voelen de werkdruk. En dat is bij ieder accountantskantoor zo. De NBA (Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants) ziet dit ook en heeft nu aan minister Koolmees van SZW uitstel aangevraagd voor de NOW-verantwoording. Hopelijk komt dat erdoor, want dat geeft mijn collega’s en mij wat meer lucht om dit eervolle en leuke werk met aandacht voor de klant te kunnen blijven doen!
Groeten, Jos
* Wil je meer weten over wanneer je een derden of accountantsverklaring nodig hebt? Lees dan ons eerder gepubliceerde artikel hierover.
Actueel
Flexibele arbeidsovereenkomsten – Dit moet je weten
5 tips voor verleiden op de werkvloer
3 tips over de WAZO uit onze Masterclass
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De definitieve forfaitaire rendementspercentages voor bank- en spaartegoeden (box 3) en voor schulden wijken (flink) af van de voorlopige forfaitaire rendementspercentages. Daarom kan het in bepaalde situaties verstandig zijn om vóór 1 mei 2024 je voorlopige IB-aanslag 2023 aan te passen. Had je op 1 januari 2023 box 3 vermogen? Ben je van plan om […]
Eindelijk duidelijkheid voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen: Het ministerie van BZK roept op om toch een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2023 op te nemen. En wij als accountants mogen de controleverklaring 2023 verstrekken en moeten daarbij handelen alsof de wijzigingen in het BADO en BBV zijn gewijzigd. Lees meer over de aanpassingen en aandachtspunten. De […]
Vanaf 22 mei 2024 kun je ook een Verklaring Omtrent Gedrag digitaal aanvragen en niet meer alleen op papier bij de gemeente. Als werkgever kun je de Verklaring Omtrent Gedrag digitaal voor medewerkers klaarzetten via Justis.nl. Hiervoor moet je over eHerkenning beschikken. Belangrijk: Als werkgever de medewerker informeren Meld het bij de werkgever als je […]
Er komt geen extra verhoging van het minimumloon per 1 juli 2024. Hoewel de Tweede Kamer eerder voor een extra verhoging met 1,2% stemde, is daar in de Eerste Kamer geen meerderheid voor. Wel vindt een reguliere indexatie plaats, waardoor het minimumuurloon per 1 juli met (afgerond) 3,09% stijgt. Van 2020 tot en met 2023 […]
Nog steeds kiezen veel werkgevers voor flexibele arbeidsovereenkomsten. Maar hoeveel toekomst hebben ze nog? Er is de laatste maanden veel om te doen en over gezegd. Hoogste tijd dus om je bij te praten over de do’s en don’ts. En dat hebben we onlangs gedaan in het webinar ‘Flexibele arbeidsrelaties’. Ik heb de meest opvallende […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk