Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: NOW-verantwoordingen: eervol en mooi werk!
De eerste NOW-periode is voorbij. Op de kalender dan. Voor ons begint het nu pas echt, wij moeten aan de bak met de NOW-verantwoording. En dat is niet zo simpel als het klinkt…
Even kort: organisaties die door de coronacrisis meer dan 20% van hun omzet zagen verdwijnen konden met de NOW 1.0 een tegemoetkoming in hun loonkosten aanvragen. Op dat moment moest je een inschatting maken van de omzet die je zou gaan verliezen en kreeg je een voorschot gebaseerd op je inschatting. Nu zijn we maanden verder en moeten bedrijven een NOW-verantwoording indienen met de daadwerkelijke omzetdaling. Is het voorschot te hoog geweest, moet je terugbetalen. Heb je te weinig ontvangen, dan krijg je er nog wat bij. Het klinkt zo simpel… Maar niets is minder waar!
Mijn naam is Jos Klein Haneveld, controleleider bij Stolwijk Philipsen, en samen met mijn collega’s controleren wij de NOW-verantwoording voor onze klanten. En dat is een flinke, maar ook mooie klus. Normaal gesproken zijn wij in deze tijd van het jaar druk met alle reguliere controles. Daar komt nu het checken van de NOW-verantwoordingen bij. Ik hoor je denken “ach, dat doe je er toch even bij!”, maar dat valt vies tegen. Om je een beetje een beeld te geven: in december heb ik, samen met een collega, twee volle weken bij een klant gezeten om zijn verantwoording te controleren. Niet iets wat je er dus even snel bij kunt doen.
Het is nogal afhankelijk van het type bedrijf en hoe goed je de klant kent, hoeveel tijd je ermee bezig bent. Bij bijvoorbeeld een bouwbedrijf met verschillende projecten is de controle over het algemeen ingewikkelder dan bij een horecaonderneming waar vrijwel geen omzet is geweest. En, niet te vergeten, het is ook afhankelijk van het bedrag dat de ondernemer aan subsidie ontvangen heeft: hoe hoger het bedrag, des te uitgebreider de controle.
Dat heeft de overheid wel netjes geregeld: bij relatief kleine bedragen aan subsidie hoef je niks aan te leveren. Zo wordt voorkomen dat de administratieve lasten te hoog zijn (en de totale subsidie op zou gaan aan accountantskosten). Heb je meer subsidie ontvangen, dan heb je een derden- of accountantsverklaring* nodig.
Wat ik nu wel echt jammer vind, is dat de media ons accountants weg zet als ‘profiteurs’. Vanuit ondernemers is het natuurlijk te begrijpen dat zij niet zitten te wachten op extra kosten nu zij het al zwaar hebben. De regelingen zijn echter heel complex en gaan verder dan het simpel naast elkaar leggen van de omzet en loonkosten. De overheid heeft een controleprotocol opgesteld dat wij verplicht zijn om te volgen, een document van maar liefst 57 pagina’s. Gelukkig hoeven we niet bij iedere klant alle pagina door te ploeteren, maar dan nog is het een hele klus. Voor alle nieuwsgierige lezers met wat extra tijd: het controleprotocol vind je hier.
Nu dat de wereld uit is kunnen we verder. Er zit namelijk ook zeker een positieve kant aan het verhaal: ons werk is uitgebreid, nieuwe uitdagingen, nieuwe inzichten. Waar ik bij een reguliere controle zelden specifiek naar de voorwaarden van een subsidie hoef te kijken, mag dat nu wel. Bij een reguliere controle is een bepaalde afwijking geoorloofd, nu is deze geoorloofde afwijking vele malen kleiner. En dat is best interessant! Het voelt ook goed om dit werk te doen, het heeft een maatschappelijk belang. Het gaat hier toch om de belastinggelden van iedere inwoner van Nederland.
In het begin van de aanvraagperiode was nog onduidelijk wat er precies onder ‘omzet’ werd verstaan. Dat is ondertussen gelukkig opgehelderd. Nu moeten we vooral kritisch kijken naar wannéér de omzet geboekt is. De subsidieregeling is namelijk heel gevoelig voor fraude: het ‘eventjes’ verschuiven van omzet naar een andere maand kan enorm veel invloed hebben op de hoogte van de subsidie.
Hoe mijn klanten de extra controle ervaren? Eigenlijk wel oké. Ja natuurlijk, het is weer een extra controle, een extra last, maar iedereen begrijpt het wel. De voorschotten die ontvangen zijn kloppen bijna nooit en dat komt niet doordat er fouten gemaakt zijn. Het inschatten van je omzetdaling is op voorhand gewoon erg lastig… Ik voel dat mijn klanten gelukkig het juiste willen doen en alleen willen ontvangen waar ze recht op hebben.
Gelukkig heb ik geen klanten waar het op dit moment extreem slecht mee gaat, maar wel klanten die in moeilijkheden zitten. Klanten waarvan we nu al kunnen zeggen dat zij nog jarenlang vast zitten aan terugbetalingen. Op dit moment zegt namelijk niemand dat een lening, belastingschuld of huurachterstand per direct afgelost moet worden, maar dat moment gaat in de toekomst uiteraard wel komen. Het gevolg is dat zo’n onderneming jarenlang niet kan investeren en dat is natuurlijk geen al te best vooruitzicht.
In Nederland hebben ruim 148.000 bedrijven NOW aangevraagd. Bij ons gaat het om grofweg 30% van onze klanten waarvoor we een verklaring afgeven. Naast dat onze controleafdeling dit jaar flink uitgebreid is met nieuwe collega’s en klanten, nemen ook door de NOW-regeling de werkzaamheden behoorlijk toe. We voelen de werkdruk. En dat is bij ieder accountantskantoor zo. De NBA (Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants) ziet dit ook en heeft nu aan minister Koolmees van SZW uitstel aangevraagd voor de NOW-verantwoording. Hopelijk komt dat erdoor, want dat geeft mijn collega’s en mij wat meer lucht om dit eervolle en leuke werk met aandacht voor de klant te kunnen blijven doen!
Groeten, Jos
* Wil je meer weten over wanneer je een derden of accountantsverklaring nodig hebt? Lees dan ons eerder gepubliceerde artikel hierover.
Actueel
Wettelijk minimumuurloon – Dit verandert er
Loonadministratie 2023-2024: bereid je voor op de jaarwisseling
Updatekracht en andere voordelen van generatiediversiteit
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Met ingang van 1 januari 2024 geldt er een wettelijk minimumuurloon voor alle medewerkers van 21 jaar en ouder. Vaste minimum maand-, week- en daglonen verdwijnen daarmee. Wat gaat er veranderen? En wat kan dit voor jouw organisatie betekenen? Ik leg het je uit. Door Laura van Alst, Arbeidsjurist Als het gaat om het wettelijk […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2023 naar 2024. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren?In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig zijn […]
Niet eerder stond je met vijf generaties tegelijk op de werkvloer. Hoe ga je als werkgever om met die generatiediversiteit? Hoe zorg je dat elke generatie met haar eigen kenmerken en unieke perspectieven optimaal kan bijdragen aan jouw organisatie? Ik verklap je graag de voor mij meest waardevolle take-away uit onze recente HR Kenniskring. Zhané […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips al lezen wat dit jaar fiscaal nog mogelijk is. Nu het Belastingplan 2024 in de Tweede Kamer is behandeld, zitten daar een aantal wijzigingen. We hebben ze voor je gemarkeerd in de bestaande special. Download de Update Special Eindejaarstips 2023 Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen […]
Je hebt wellicht al gehoord van de “Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit” (WPM), een term die veel stof heeft doen opwaaien in de afgelopen tijd. Deze regeling kan een grote impact hebben op bedrijven en hun bijdrage aan het verminderen van CO2-uitstoot. Als werkgever is het belangrijk om te begrijpen wat deze verplichting inhoudt, wie erdoor wordt […]
© 2023 - Stolwijk Kennisnetwerk