Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Vaststelling NOW 1.0: wanneer heb je een verklaring nodig?
Heb je een subsidie van € 25.000 of minder ontvangen, dan hoef je geen externe controleronde te laten doen. Wel wordt er steekproefsgewijs en op basis van risicoanalyses gecontroleerd.
Er zit grote verscheidenheid in de bedrijven die de NOW aanvragen. Bij de eindafrekening van de NOW wordt rekening gehouden met deze verschillen. Grote bedrijven met veel subsidie krijgen een uitgebreide controle, terwijl tegelijkertijd voorkomen wordt dat de administratieve lastendruk van kleine bedrijven boven het hoofd groeit.
Na afloop van een subsidieperiode (zowel NOW 1.0, NOW 2.0 als NOW 3.0) moeten werkgevers een definitieve aanvraag indienen. Hierin moet je o.a. het daadwerkelijk gerealiseerde omzetverlies opgeven. Of je bij deze aanvraag een accountantsverklaring óf een verklaring van een deskundige derde nodig hebt, is afhankelijk van de hoogte van het voorschot en het definitieve subsidiebedrag: is je voorschot lager dan € 20.000 en is je vastgestelde bedrag lager dan € 25.000 dan heb je géén derdenverklaring nodig.
Als je een voorschot van € 100.000 of meer hebt ontvangen, dan heb je een accountantsverklaring nodig. Voor dit bedrag dien je de verschillende aanvragen van de loonheffingennummers in je organisatie bij elkaar op te tellen. Doe je als onderdeel van een groep/ concern een aanvraag op werkmaatschappijniveau (op grond van artikel 6a van de NOW 1.0) dan heb je ook een accountantsverklaring nodig.
Ontvang je een voorschot van minder dan € 100.000 maar is het bedrag bij vaststelling € 125.000 of meer, dan moet je ook een accountantsverklaring overleggen. Je moet zelf inschatten of de subsidie op € 125.000 of meer zal worden vastgesteld. Hiervoor kun je de simulatietool gebruiken.
Ligt het voorschot boven de € 20.000 of het vastgestelde bedrag boven de € 25.000, dan moet je een verklaring van een derde overleggen die het omzetverlies bevestigt. Hiervoor kun je terecht bij een administratiekantoor, belastingadviseur, accountant of brancheorganisatie.
Heb je een accountants- of derdenverklaring nodig? Vraag deze dan op tijd aan, zodat er voorbereidingen getroffen kunnen worden om tot een controleerbare administratie als basis voor je verantwoording te komen.
Het loket voor het indienen van de aanvraag tot vaststelling van de NOW 1.0 is sinds 7 oktober geopend. Vanaf die datum heb je 24 weken de tijd om je aanvraag in te dienen als je een verklaring van een derde nodig hebt.
Heb je een accountantsverklaring nodig voor je aanvraag, dan heb je 38 weken de tijd vanaf 7 oktober. Het is dan wellicht mogelijk om het onderzoek mee te laten lopen met de jaarrekening of jaarafsluiting. 38 weken klinkt als een heel lange tijd, maar wij adviseren om hier spoedig mee te beginnen.
Je moet de aanvraag voor vaststelling bij het UWV indienen. Daarin moet je o.a. aangeven dat je alles naar waarheid ingevuld hebt en je aan alle verplichtingen hebt gehouden. Zorg dat je administratie goed op orde is, want je kunt gecontroleerd worden.
Het kan gebeuren dat je NOW-subsidie aangevraagd hebt, maar achteraf blijkt dat je hier geen recht op hebt, bijvoorbeeld omdat je gerealiseerde omzetverlies lager is dan 20%. Je moet het voorschot dan terugbetalen. Je vraagt een nihilstelling aan door in het aanvraagformulier je omzetpercentage (< 20%) in te voeren. Je hebt daar geen accountantsverklaring voor nodig.
Het is ook mogelijk om de aanvraag in te trekken en het voorschot terug te betalen.
Kom je er niet uit met je aanvraag? Twijfel je of je een verklaring nodig hebt en van wie? Onze adviseurs staan voor je klaar. Zij zijn telefonisch (0314 369 111) of per mail bereikbaar.
Actueel
Update Special Eindejaarstips 2023
Pakket Belastingplan 2024 aangenomen door Tweede Kamer
Strengere regels voor turboliquidatie per 15-11-2023
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Met ingang van 1 januari 2024 geldt er een wettelijk minimumuurloon voor alle medewerkers van 21 jaar en ouder. Vaste minimum maand-, week- en daglonen verdwijnen daarmee. Wat gaat er veranderen? En wat kan dit voor jouw organisatie betekenen? Ik leg het je uit. Door Laura van Alst, Arbeidsjurist Als het gaat om het wettelijk […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2023 naar 2024. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren?In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig zijn […]
Niet eerder stond je met vijf generaties tegelijk op de werkvloer. Hoe ga je als werkgever om met die generatiediversiteit? Hoe zorg je dat elke generatie met haar eigen kenmerken en unieke perspectieven optimaal kan bijdragen aan jouw organisatie? Ik verklap je graag de voor mij meest waardevolle take-away uit onze recente HR Kenniskring. Zhané […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips al lezen wat dit jaar fiscaal nog mogelijk is. Nu het Belastingplan 2024 in de Tweede Kamer is behandeld, zitten daar een aantal wijzigingen. We hebben ze voor je gemarkeerd in de bestaande special. Download de Update Special Eindejaarstips 2023 Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen […]
Je hebt wellicht al gehoord van de “Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit” (WPM), een term die veel stof heeft doen opwaaien in de afgelopen tijd. Deze regeling kan een grote impact hebben op bedrijven en hun bijdrage aan het verminderen van CO2-uitstoot. Als werkgever is het belangrijk om te begrijpen wat deze verplichting inhoudt, wie erdoor wordt […]
© 2023 - Stolwijk Kennisnetwerk