Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: E-HRM: meer ruimte, andere taken
Met de opkomst van digitale systemen en tools kun je veel administratieve en uitvoerende taken automatiseren. Dit betekent dat er ruimte ontstaat, maar er ontstaan ook nieuwe taken.
E-HRM wordt een steeds groter onderdeel van het HR-vakgebied. Een logisch gevolg is dat de vraag naar kennis over de verschillende applicaties en processen dan ook steeds groter wordt. Voor het inrichten en implementeren van een systeem huren organisaties vaak een consultant in, een externe kracht met veel kennis van het systeem en de mogelijkheden. Maar eerlijk is eerlijk, als je het systeem eenmaal draaiende hebt, heb je geen zin om voor iedere wijziging of aanpassing een consultant te moeten bellen. Je wilt het bijhouden en het beheer in je eigen organisatie beleggen. Maar bij wie?
Dat is een goede vraag! Deze persoon wordt namelijk de schakel tussen de medewerkers, het HR-team, het management en ook de leverancier van het pakket. Je bent dus op zoek naar iemand met een bijzondere combinatie van kennis en vaardigheden:
Een functioneel beheerder (de persoon binnen jouw organisatie die het eerste aanspreekpunt is voor alle vragen over het systeem) begrijpt hoe verschillende applicaties opgebouwd zijn en hoe de eventuele koppelingen met andere systemen werken. Hij of zij moet dus gevoel bij techniek hebben en begrijpen dat als je A aanpast, dit ook gevolgen kan hebben voor B en C.
Deze persoon is dé contactpersoon voor vragen omtrent de systemen. Denk aan vragen zoals “Ik kan niet inloggen. Klopt mijn verlofstand wel? Waar vind ik mijn functiebeschrijving?” Ook managers en leidinggevende kloppen bij deze persoon aan met al hun vragen. Een groot probleemoplossend vermogen en het over kunnen brengen van kennis zijn dan ook twee onmisbare eigenschappen van je functioneel beheerder.
Binnen je HR-team is deze medewerker degene met het meeste inzicht in de processen en kan daar ook over adviseren, eventueel in overleg met de implementatie partner. Wanneer er meer verantwoordelijkheden bij managers neergelegd moeten worden, denkt hij of zij mee over hoe dit binnen de verschillende systemen ingericht kan worden. Procesmatig denken is een must.
In veel organisaties zal deze taak geen fulltime job zijn of worden, dat is geen probleem. Het is wél belangrijk dat je, wanneer je de stap naar een meer digitale omgeving gaat maken, bovenstaande verantwoordelijkheden bespreekt met je team en toewijst. Want alleen met een goed functioneel beheer van je systeem, is implementatie en gebruik van een nieuwe (HR-)applicatie een feest!
E-HRM staat aan de basis van een geoliede organisatie. Wil je meer weten over hoe e-HRM jouw werk gemakkelijker kan maken? In ons e-HRM kennisdossier lees je meer over de mogelijkheden en vind je webinars, tutorals en klantcases over verschillende onderwerpen binnen e-HRM.
Wil je meer weten over wat digitalisering voor jouw organisatie kan brengen? Welk systeem het beste bij je past of zoek je hulp bij het zorgen voor een goed functioneel beheer? Bel of mail me, ik denk graag met je mee.
Groeten,
Melanie Wesdorpm.wesdorp@vitaconluteijn.nl 06 1236 4270
Actueel
VSME – verfrissend voorjaar voor duurzaam ondernemen
Voorbereiding accountantscontrole: zonder stress richting de controle
De RI&E: zorg dat het méér wordt dan een verplicht nummer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Afgezwakte CSRD-regelgeving – een doodsteek voor de duurzame transitie? Nee, in tegendeel. Juist nu zien we steeds sterker de meerwaarde van duurzaam ondernemen. De ondernemers en organisaties die écht geloven in transparantie en werk willen maken van hun toekomstbestendigheid gaan (vrijwillig) door. Voor hen is er de VSME-standaard met praktische en haalbare kaders voor duurzaamheidsrapportage. […]
Gisteren openden we officieel ons nieuwe kantoor in Deventer. Met extra werk- en overlegruimte voor verdere groei en verankering van Stolwijk Kelderman (SK) en heel Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) in Oost-Nederland. “Een uitdagende maar zeker haalbare ambitie”, aldus Bart Kuipers, accountant bij Stolwijk Kelderman Deventer. Daar waar anderen de regio verlaten kiest SKN met volle overtuiging […]
Nu de zon zich weer vaker laat zien, is het hét moment om medewerkers – of jezelf als dga – te stimuleren vaker de fiets te pakken. Met een fietsregeling en fiets van de zaak combineer je vitaliteit met fiscale voordelen. Hoe zit dat precies? We zetten de regels voor je op een rij. Bijtelling […]
Overweeg je vastgoed over te dragen via een juridische splitsing? Let op: vanaf 1 juli 2025 gelden strengere eisen overdrachtsbelasting en vrijstelling hiervan. Wil je nog profiteren van de huidige regels? Kom dan nu meteen in actie. Momenteel geldt dat je bij een juridische splitsing vrijstelling kunt krijgen van overdrachtsbelasting, mits de splitsing niet primair […]
Het podium vragen past niet bij Diana Aalderink, bestuurder en aandeelhouder van Stolwijk Kelderman (SK) en Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). Sommige gelegenheden – zoals een 25-jarig werkjubileum – vragen volgens collega’s echter om welverdiende aandacht. Dus vierden we Diana’s jubileum op 27 maart 2025 met familie en alle collega’s in theater Amphion in Doetinchem. Inclusief een […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk