Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: E-HRM: meer ruimte, andere taken
Met de opkomst van digitale systemen en tools kun je veel administratieve en uitvoerende taken automatiseren. Dit betekent dat er ruimte ontstaat, maar er ontstaan ook nieuwe taken.
E-HRM wordt een steeds groter onderdeel van het HR-vakgebied. Een logisch gevolg is dat de vraag naar kennis over de verschillende applicaties en processen dan ook steeds groter wordt. Voor het inrichten en implementeren van een systeem huren organisaties vaak een consultant in, een externe kracht met veel kennis van het systeem en de mogelijkheden. Maar eerlijk is eerlijk, als je het systeem eenmaal draaiende hebt, heb je geen zin om voor iedere wijziging of aanpassing een consultant te moeten bellen. Je wilt het bijhouden en het beheer in je eigen organisatie beleggen. Maar bij wie?
Dat is een goede vraag! Deze persoon wordt namelijk de schakel tussen de medewerkers, het HR-team, het management en ook de leverancier van het pakket. Je bent dus op zoek naar iemand met een bijzondere combinatie van kennis en vaardigheden:
Een functioneel beheerder (de persoon binnen jouw organisatie die het eerste aanspreekpunt is voor alle vragen over het systeem) begrijpt hoe verschillende applicaties opgebouwd zijn en hoe de eventuele koppelingen met andere systemen werken. Hij of zij moet dus gevoel bij techniek hebben en begrijpen dat als je A aanpast, dit ook gevolgen kan hebben voor B en C.
Deze persoon is dé contactpersoon voor vragen omtrent de systemen. Denk aan vragen zoals “Ik kan niet inloggen. Klopt mijn verlofstand wel? Waar vind ik mijn functiebeschrijving?” Ook managers en leidinggevende kloppen bij deze persoon aan met al hun vragen. Een groot probleemoplossend vermogen en het over kunnen brengen van kennis zijn dan ook twee onmisbare eigenschappen van je functioneel beheerder.
Binnen je HR-team is deze medewerker degene met het meeste inzicht in de processen en kan daar ook over adviseren, eventueel in overleg met de implementatie partner. Wanneer er meer verantwoordelijkheden bij managers neergelegd moeten worden, denkt hij of zij mee over hoe dit binnen de verschillende systemen ingericht kan worden. Procesmatig denken is een must.
In veel organisaties zal deze taak geen fulltime job zijn of worden, dat is geen probleem. Het is wél belangrijk dat je, wanneer je de stap naar een meer digitale omgeving gaat maken, bovenstaande verantwoordelijkheden bespreekt met je team en toewijst. Want alleen met een goed functioneel beheer van je systeem, is implementatie en gebruik van een nieuwe (HR-)applicatie een feest!
E-HRM staat aan de basis van een geoliede organisatie. Wil je meer weten over hoe e-HRM jouw werk gemakkelijker kan maken? In ons e-HRM kennisdossier lees je meer over de mogelijkheden en vind je webinars, tutorals en klantcases over verschillende onderwerpen binnen e-HRM.
Wil je meer weten over wat digitalisering voor jouw organisatie kan brengen? Welk systeem het beste bij je past of zoek je hulp bij het zorgen voor een goed functioneel beheer? Bel of mail me, ik denk graag met je mee.
Groeten,
Melanie Wesdorpm.wesdorp@vitaconluteijn.nl 06 1236 4270
Actueel
Pensioen voor ondernemers: zo bouw je aanvullend pensioen op
Zo verloopt een RI&E in de praktijk en wat jij eraan hebt als werkgever
Van HR-rompslomp naar regie: zo krijg je grip op je HR-processen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Update Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! Deze handige gids bundelt alle actuele cijfers en regels over loonheffingen, arbeidskortingen en werkgeversvoordelen. Zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. En het geeft inzicht in voordelen zoals het lage-inkomstenvoordeel (LIV) en loonkostenvoordeel (LKV). Niet alleen cijfers De ‘Update Special Lonen 2025’ […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aaVan 7 oktober 2025 09:00 uur tot en met 6 november 2025 17:00 uur kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor de regeling Stimulering Duurzame Energieproductie […]
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk