Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Auto van de zaak niet zakelijk gebruikt en bijtelling: wat betekent dit voor werkgevers?
Als werkgever kun je te maken krijgen met situaties waarin een werknemer de auto van de zaak niet zakelijk gebruikt, maar deze wel ter beschikking houdt. Denk aan ziekte, loopbaanonderbreking of het einde van het dienstverband. In die gevallen speelt de bijtelling auto van de zaak een belangrijke rol. In dit artikel lees je wat dit betekent voor de loonadministratie, welke tabel je toepast en waar je als werkgever extra op moet letten.
Een werknemer gebruikt de auto van de zaak niet zakelijk in de volgende situaties:
Ook al rijdt de werknemer niet (meer) voor het werk, zolang de auto ter beschikking staat, kan sprake zijn van privégebruik. Dat is bepalend voor de bijtelling auto van de zaak.
Heeft de werknemer de auto ter beschikking en rijdt hij meer dan 500 kilometer privé per jaar? Dan moet je als werkgever de waarde van het privégebruik bij het loon tellen.
Belangrijk om te weten:
De bijtelling voor de auto van de zaak verwerk je in de aangifte loonheffingen als loon in natura. Welke tabel je gebruikt, hangt af van de situatie van de werknemer.
Bij:
is sprake van loon uit tegenwoordige dienstbetrekking. Je gebruikt dan de witte tabel.
Aandachtspunten:
Mag de werknemer de auto privé blijven gebruiken:
Dan is sprake van loon uit vroegere dienstbetrekking en gebruik je de groene tabel.
Gevolgen:
Is de werkelijke waarde van het privégebruik duidelijk hoger dan de standaardbijtelling? Dan is sprake van excessief privégebruik.
In dat geval:
De bijtelling auto van de zaak is altijd loon van de werknemer. Je mag dit daarom niet aanwijzen als eindheffingsloon.
Uitzondering:
Stel: een werknemer krijgt al een auto voordat hij officieel in dienst treedt. Ook dan is sprake van een voordeel uit (toekomstige) dienstbetrekking.
Praktisch betekent dit:
Betaal je weinig of geen loon in geld, maar is er wel bijtelling privégebruik auto? Dan moet je toch alle loonheffingen afdragen.
Je hebt als werkgever twee keuzes:
Let op: premies werknemersverzekeringen en de werkgeversheffing Zvw mag je niet verhalen op de werknemer.
Als je ervoor kiest de heffingen niet direct te verhalen, ontstaan er twee situaties:
Voor werkgevers is vooral dit belangrijk: zolang een werknemer de auto van de zaak ter beschikking heeft, blijft de bijtelling auto van de zaak in beeld. Ook bij ziekte, loopbaanonderbreking of na uitdiensttreding.
Zorg daarom dat je:
Bron: Salaris Vanmorgen
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk