Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Aanpassingen in btw-wet en de gevolgen voor de WNT-controle door de accountant
Met ingang van 28 april 2021 is de BTW-wetgeving aangepast. Dit betekent dat toezichthouders (leden Raad van Toezicht en Raad van Commissarissen) met ingang van 7 mei 2021 geen btw meer in rekening mogen brengen over hun vergoeding.
De maatregel geldt (in beginsel) met terugwerkende kracht tot 13 juni 2019. Op grond hiervan geldt dat de toezichthouders over de periode van 13 juni 2019 tot en met 6 mei 2021 de afgedragen btw kunnen terugvorderen bij de Belastingdienst. Voorwaarde is dan wel dat een gecorrigeerde factuur wordt verstuurd naar de afnemer, waarbij 3.5.1 van Omzetbelasting, administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen van toepassing is en de in rekening gebrachte btw ook wordt terugbetaald aan de instelling. De toezichthouder kan er ook voor kiezen om de btw over de periode 13 juni 2019 – 6 mei 2021 niet meer te corrigeren/ terug te vorderen.
Deze wijziging in btw-plicht leidt als regel niet tot veranderingen in de WNT-verantwoordingen omdat de btw niet meetelt als bezoldigingscomponent. Een uitzondering hierop is wanneer de toezichthouder de btw wel heeft teruggevorderd maar deze btw niet aan de hand van een creditnota heeft terugbetaald aan de WNT-instelling: Dan leidt dit alsnog tot WNT-bezoldiging over de betreffende periode.
Ja. In het Controleprotocol WNT 2021 is onder punt 16 van paragraaf 2.2.3 onder meer het volgende opgenomen:
De accountant mag uitgaan van een juiste fiscale behandeling van bezoldigingscomponenten door de instelling en de juistheid van de vakantiedagenregistratie, tenzij de accountant beschikt over concrete aanwijzingen van het tegendeel (bijvoorbeeld uit verrichte controlewerkzaamheden ten behoeve van de jaarrekeningcontrole of uitkomsten van recente belastingcontroles blijkt dat sprake is van fiscaal onjuiste behandeling van bepaalde bezoldigingscomponenten). In geval de accountant beschikt over dergelijke aanwijzingen, beoordeelt de accountant of deze omstandigheden, in combinatie met de uitkomsten van de werkzaamheden uit subparagraaf 2.2.1 Risicobeoordeling en subparagraaf 2.2.2 Kennisname van interne beheersing rondom uitvoering WNT, en de van toepassing zijnde materialiteit, aanleiding geven tot een verhoogd risico op onverschuldigde betalingen. Indien de accountant een dergelijk verhoogd risico constateert, voert hij de aanvullende werkzaamheden van paragraaf 2.3 uit.
Het besluit van de staatssecretaris inzake de btw-positie van toezichthouders vormt een aanwijzing zoals bedoeld in het controleprotocol.
De aard en omvang van die werkzaamheden hangt sterk af van hoe de WNT-instelling en de toezichthouders met de nieuwe BTW-regels zijn omgegaan. Accountants kunnen hiervoor de volgende leidraad hanteren.
Als startpunt kunnen de volgende twee vragen aan de WNT-instelling worden gebruikt:
A. Heeft de instelling van één of meer toezichthouders één of meer creditnota’s ontvangen waarin btw uit de periode 13 juni 2019 tot en met 6 mei 2021 wordt teruggedraaid? B. Heeft de instelling van één of meer toezichthouders één of meer nota’s ontvangen over de periode vanaf 7 mei 2021 waarin wél btw in rekening is gebracht?
Als het antwoord op beide vragen ‘nee’ is kan de accountant volstaan met deze antwoorden in het controledossier op te nemen en zijn er verder geen andere werkzaamheden met betrekking tot de btw-herziening nodig. Bij vraag A mag de accountant uitgaan van het antwoord van de instelling (inlichtingen van de gecontroleerde). Bij vraag B zal in het kader van de reguliere controle op de bezoldiging van toezichthouders reeds kennis worden genomen van de facturen met betrekking tot 2021 waarmee de juistheid van het antwoord kan worden vastgesteld.
Is het antwoord op vraag A en/of B ‘ja’ dan zijn verdere stappen nodig waarvan de aard en diepgang afhangen van de feitelijke situatie. In bijgaand schema zijn deze werkzaamheden in detail uitgewerkt en toegelicht.
Wil je meer weten over de aanpassing van de btw-wet en wat de gevolgen voor jouw organisatie zijn? Neem dan contact op met onze adviseurs.
Bron: NBA Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants
Actueel
Loket subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s 23 april open
Doen vóór 1 mei: Voorlopige IB-aanslag 2023 met box 3 wijzigen
Controleverklaring 2023 voor decentrale overheden mag worden afgegeven
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar. Voor welke auto’s? De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s […]
De definitieve forfaitaire rendementspercentages voor bank- en spaartegoeden (box 3) en voor schulden wijken (flink) af van de voorlopige forfaitaire rendementspercentages. Daarom kan het in bepaalde situaties verstandig zijn om vóór 1 mei 2024 je voorlopige IB-aanslag 2023 aan te passen. Had je op 1 januari 2023 box 3 vermogen? Ben je van plan om […]
Eindelijk duidelijkheid voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen: Het ministerie van BZK roept op om toch een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2023 op te nemen. En wij als accountants mogen de controleverklaring 2023 verstrekken en moeten daarbij handelen alsof de wijzigingen in het BADO en BBV zijn gewijzigd. Lees meer over de aanpassingen en aandachtspunten. De […]
Vanaf 22 mei 2024 kun je ook een Verklaring Omtrent Gedrag digitaal aanvragen en niet meer alleen op papier bij de gemeente. Als werkgever kun je de Verklaring Omtrent Gedrag digitaal voor medewerkers klaarzetten via Justis.nl. Hiervoor moet je over eHerkenning beschikken. Belangrijk: Als werkgever de medewerker informeren Meld het bij de werkgever als je […]
Er komt geen extra verhoging van het minimumloon per 1 juli 2024. Hoewel de Tweede Kamer eerder voor een extra verhoging met 1,2% stemde, is daar in de Eerste Kamer geen meerderheid voor. Wel vindt een reguliere indexatie plaats, waardoor het minimumuurloon per 1 juli met (afgerond) 3,09% stijgt. Van 2020 tot en met 2023 […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk