Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Aanpassingen 12% pseudo-eindheffing auto van de zaak
De staatssecretaris van Financiën heeft aanpassingen aangekondigd voor de 12% pseudo-eindheffing voor fossiele personenauto’s van de zaak. Deze eindheffing gaat in 2027 in. We hebben de belangrijkste feiten en wijzigingen voor je opgesomd.
Een werkgever die een personenauto aan een medewerker ter beschikking stelt, ofwel een auto van de zaak, moet vanaf 2027 een pseudo-eindheffing aan de Belastingdienst betalen. Deze bedraagt 12% over de cataloguswaarde van de personenauto, inclusief btw en bpm.
Let op! De pseudo-eindheffing geldt ook voor de dga die een fossiele personenauto van de zaak rijdt. Een ondernemer met een eenmanszaak of in een vof krijgt voor zichzelf niet met de heffing te maken, maar mogelijk wel voor zijn medewerkers.
Voorwaarden voor de pseudo-eindheffing zijn dat de werkgever:
Let op! Auto’s die straks niet onder de pseudo-eindheffing vallen:
Ook personenauto’s die uitsluitend zakelijk worden gebruikt, vallen straks niet onder de pseudo-eindheffing. Uitsluitend zakelijk gebruik zal echter niet snel voorkomen, omdat het woon-werkverkeer voor de pseudo-eindheffing niet zakelijk, maar privé is.
De pseudo-eindheffing geldt voor de hele kalendermaand, ook als in die kalendermaand maar een of enkele dagen een fossiele personenauto aan een werknemer ter beschikking is gesteld. De pseudo-eindheffing geldt dan dus niet voor die een of enkele dagen maar voor de hele maand!
Na overleg met vertegenwoordigers uit de fiscale en uitvoeringspraktijk heeft de staatssecretaris voor een aantal knelpunten in de pseudo-eindheffing aanpassingen aangekondigd. Dit resultaat onder andere in:
Let op! Bij de evaluatie van de pseudo-eindheffing in 2030 zal beoordeeld worden of deze aanpassingen effectief en nog nodig zijn.
Personenauto’s die al voor 1 januari 2027 ter beschikking zijn gesteld, krijgen niet meteen vanaf 1 januari 2027 te maken met de pseudo-eindheffing. Voor deze personenauto’s geldt een overgangsregeling. Deze zou oorspronkelijk lopen tot 17 september 2030, maar de staatssecretaris heeft aangekondigd deze te willen verlengen naar 1 januari 2031. Pas vanaf die datum kan een werkgever voor die personenauto met de pseudo-eindheffing te maken krijgen.
De pseudo-eindheffing zal er waarschijnlijk voor zorgen dat werkgevers vanaf 2027 de oude fossiele brandstofauto van nieuwe medewerkers niet willen overnemen van de vorige werkgever. Op dat moment eindigt namelijk het overgangsrecht, omdat de auto door een andere werkgever (met een ander loonheffingennummer) ter beschikking wordt gesteld.
Het kabinet wil hierop geen aanpassingen doen. Dit betekent dat een medewerker bij wisseling van werkgever waarschijnlijk vaak geconfronteerd zal worden met een afkoopsom van de leaseauto.
Let op! Het overgangsrecht blijft wel van toepassing als de auto gedurende de overgangstermijn aan een andere werknemer ter beschikking wordt gesteld.
De staatssecretaris heeft aangegeven dat bij fusies en overnames, waarbij de nieuwe werkgever in de plaats treedt van de oude werkgever, wel een uitzondering mogelijk is. Hier is geen wettelijke aanpassing voor nodig, dit kan op grond van doel en strekking van de pseudo-eindheffing. Dit betekent dat als de nieuwe werkgever in de plaats treedt van de oude werkgever bij een fusie of overname, het overgangsrecht van toepassing blijft.
Tot slot heeft de staatssecretaris nog uitleg gegeven over berekening van de pseudo-eindheffing als het heffingsrecht van een ter beschikking gestelde fossiele personenauto op grond van een belastingverdrag deels is toegewezen aan een ander land. In dat geval mag deze verdeling ook worden toegepast op de pseudo-eindheffing.
Bron: SRA
Actueel
Bijtelling auto van de zaak verlagen: welke kosten mag je aftrekken?
Kabinet werkt verder aan box 3: aanpassingsvoorstel volgt op Prinsjesdag
Wetsvoorstel rechtsvermoeden arbeidsovereenkomst uurtarief aangenomen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als werkgever krijg je met bijtelling te maken wanneer een werknemer de auto van de zaak ook privé gebruikt. Soms betaalt de werknemer zelf kosten voor die auto. Die kosten kunnen in bepaalde situaties de bijtelling verlagen. Maar dat mag niet zomaar. Vooral bij betalingen aan derden zijn de voorwaarden streng. Goede afspraken en een […]
Er komt op Prinsjesdag, samen met het Belastingplan 2027, een voorstel met wijzigingen (novelle) voor het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3. Dat heeft staatssecretaris Eelco Eerenberg laten weten. De komende maanden beoordeelt het kabinet verschillende aanpassingsopties op budgettaire en inhoudelijke gevolgen en uitvoerbaarheid. Met de novelle komt de staatssecretaris tegemoet aan de kritiek die […]
De Eerste Kamer heeft op 16 juni 2026 ingestemd met de Wet invoering rechtsvermoeden van arbeidsovereenkomst op basis van uurtarief. Daarmee is een nieuwe stap gezet in de aanpak van schijnzelfstandigheid in Nederland. Voor werkgevers en opdrachtgevers die werken met zzp’ers betekent deze wet een concrete verschuiving van de bewijslast. Wie een zzp’er inhuurt onder […]
De Europese Commissie komt volgende week met een voorstel dat beleggen vanuit een bv nog voordeliger moet maken. Dat meldt De Telegraaf op basis van een conceptvoorstel van Eurocommissaris Wopke Hoekstra. De plannen zouden beleggingen in Europa moeten stimuleren. Volgens Edwin Heithuis, hoogleraar fiscale economie aan de Universiteit van Amsterdam, zal het ervoor zorgen dat […]
De werkkostenregeling staat op het punt te veranderen. Op basis van een uitgebreide evaluatie heeft het kabinet aangekondigd een aantal aanpassingen door te voeren en over verdere wijzigingen een besluit te nemen op Prinsjesdag 2026. Als werkgever is het verstandig om nu al te weten wat er mogelijk op je afkomt, zodat je je administratie […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk