Verandering biedt kansen
Home / Blogs / 6 tips voor goede onboarding (of is het gewoon inwerken?)
Onboarding, is dat iets nieuws? Een hype of toch gewoon het welbekende inwerken? HR-consultant Marina legt het kort uit en heeft 6 handige tips voor goede onboarding. Zo ga jij er ook makkelijk mee aan de slag.
Door Marina van ’t Klaphek, HR-consultant
Je hoort het tegenwoordig overal: ‘onboarding’. ‘Maar Marina, is dat nou een trendy nieuwe term voor wat we vroeger gewoon ‘inwerken’ noemden? Of is er nu echt iets anders?’, vroeg iemand me. Mijn antwoord: Hoe je het noemt maakt mij niet uit, blijf vooral bij jezelf. Als HR-professional omarm ik in elk geval de aandacht die er is voor het goed laten landen van een nieuwe medewerker. Want een sterke eerste indruk maak je als werkgever maar één keer. Steeds meer organisaties beseffen dat en zien in dat de startperiode, en dus een vast programma voor goede onboarding of een inwerktraject, essentieel is.
Het leuke van het opzetten van een goed onboardingprogramma vind ik dat het je kritisch maakt naar je eigen organisatie; het zet je aan tot verbeteringen. Want hoe kun je cultuur, normen en waarden overdragen aan een nieuwe collega als je die zelf niet scherp hebt? En hoe kun je uitleggen hoe iets werkt als je processen niet duidelijk zijn?
Het opstellen van een plan voor goede onboarding is daarom bij uitstek hét middel om je eigen organisatie onder de loep te nemen en verbeteringen te prioriteren. Als een nieuwe medewerker namelijk iets moet kunnen, weten, begrijpen of doen in de eerste periode dan is het per definitie belangrijk dit op orde te hebben!
Je kunt het ook zo klein of zo groot maken als je wilt: van een simpele korte checklist voor de eerste werkdag tot een uitgebreid programma van meerdere dagen.
Alles kan en mag dus. En precies dat maakt het ook gevaarlijk. Want als alles kan en mag, waar stop je dan? Wanneer is het goed? Daarom 6 tips voor goede onboarding:
Vragen die je hierbij kunnen helpen:
Belangrijk is ook om voor ogen te houden hoeveel nieuwe collega’s jullie verwelkomen. Het maakt een verschil of er 10 per maand zijn of 1-2 per jaar.
Vaak heb je al veel wat je kunt gebruiken voor goede onboarding, zoals instructies voor bepaalde programma’s, informatie over de organisatie, beleid dat of regels die belangrijk zijn. Verwerk die in je onboardingprogramma, zodat ze een vast onderdeel van de structuur zijn.
Deze regels of gedragingen zijn voor bestaande collega’s al vanzelfsprekend, maar voor nieuwe collega’s nog niet. Een voorbeeld: de lunch. Eet je op je werkplek? Neem je eten mee? Gaan collega’s wandelen? Hierover informeren geeft een nieuwe collega meer zekerheid.
Omdat je goede onboarding uitgebreid genoeg wilt doen, maar overkill wilt voorkomen kun je de 6 C’s gebruiken. Ga na of je aan alle zes aspecten aandacht besteed in je onboardingprogramma:
Zorg dat onboarding geen feestje van HR wordt, maar betrek verschillende mensen vanuit de organisatie. Goede onboarding wordt dan van iedereen. Vlieg het in een PCDA-cyclus aan, een methode voor continue verbetering met:
En spreek met elkaar af wanneer je evalueert en aanpast. Zo wordt het steeds een beetje beter. Leer ook van de nieuwe medewerker en gebruik die feedback om je onboarding te optimaliseren.
Maak de onboarding passend voor je organisatie, dus wat maakt jouw organisatie uniek en komt dat voldoende in je onboarding naar voren? En stem het programma af op de grootte van de organisatie en de verschillende functies. En kijk of je een mix van communicatie kunt aanbieden in je onboardingprogramma, bijvoorbeeld tekst, video, presentaties en gesprekken met medewerkers.
Wil je ook eens van gedachten wisselen over onboarding of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact op met mij of één van mijn collega’s. We helpen je graag!
Onboarding was het thema van onze vorige HR Kenniskring-bijeenkomst. Wil je ook tips opdoen en ervaring uitwisselen met HR-vakgenoten? Dan is de HR Kenniskring iets voor jou! Vier keer per jaar komen we samen en doen we samen kennis op over diverse actuele HR-thema’s. De volgende bijeenkomst op 12 november gaat over omgaan met werkdruk.
Lees meer over de HR Kenniskring
HR-consultant T +31 (0)6 8333 0227 E m.vt.klaphek@vitaconluteijn.nl
Actueel
Wat werkstress je écht kost (en wat je ertegen kunt doen)
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress is al jaren één van de grootste oorzaken van verzuim in Nederland. Volgens TNO kost psychosociale arbeidsbelasting werkgevers jaarlijks miljarden euro’s. Toch gaat het niet alleen over geld. Werkstress heeft vaak al veel eerder invloed: op motivatie, samenwerking en de sfeer binnen teams. In de Week Zonder Werkstress 2025 staat arbeidspsycholoog Maxime Profijt stil […]
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk